Медия без
политическа реклама

Ангелът и дяволът на Щук се събират в "Квадрат 500"

Изложба на прочутия германски символист се открива на 16 април

11 Апр. 2024
"Пазителят на Рая", 1889 г.
НХГ
"Пазителят на Рая", 1889 г.

Фаталното число 13 съпътства първата изложба на Франц фон Щук у нас "Между светлината и мрака". Прочутият германски символист (1863-1928) е популярен сред българските ценители на изкуството с творбата си "Луцифер" - най-ценната картина във фонда на Националната галерия. Нарисувана през 1890 г., тя е закупена в годината след създаването й от княз Фердинанд Български по време на визита в Мюнхен. По-късно синът му, цар Борис III, подарява картината на държавата. В момента стойността й се оценява на 30 милиона долара.

Сега "Луцифер" се експонира заедно с още 12 произведения на художника от колекцията на музея "Вила Щук" в Мюнхен - живописни портрети, митологични и религиозни сцени и свързаните с тях рисунки и офорти. Сред тях е и "Пазителят на Рая" (1889)  - другата картина на Щук, донесла му световна известност. Голямоформатното платно, което рядко се изнася извън "Вила Щук", сега възстановява драматичния си диалог с "Луцифер" в зала 24 на "Квадрат 500", пишат кураторите на изложбата Яра Бубнова и Мария Кодинова. Според информация в сайта "Площад Славейков" "Пазителят на Рая" не е изнасяна от "Вила Щук" цели 90 години. Последната й среща с "Луцифер" е преди петнайсетина години, когато българската картина гостува в Мюнхен.

Освен да стане свидетел на изразителния сблъсък между светлата и тъмната страна, публиката в НХГ - филиал "Квадрат 500", ще има възможност да се срещне и с други широко известни творби на автора – "Прометей", "Самсон и лъвът", както и платното "Грехът", толкова популярно във времето си, че авторът изпълнява няколко негови варианта. Този, който ще бъде показан в изложбата, той монтира в "Олтара на художника" в ателието си във Вила Щук. 

Експозицията предоставя възможност познатата ни емблематична творба "Луцифер" да бъде съпреживяна в изначалния си контекст, със семантичната натовареност, характерна за епохата, в която е създадена. Пространственият дизайн на зала 24 адресира към естетиката на "Вила Щук" – най-мащабният артистичен проект на Франц фон Щук, впоследствие превърнат в общински музей, съхраняващ голяма част от творчеството на художника. Архитектите Кирил Асс и Надя Корбут използват поредица от пространствени и цветови намеци към помпейската антична традиция, положена от Щук в основата на неговите декоративни решения.

Франц фон Щук е живописец, скулптор, график и архитект, а сред неговите ученици в Мюнхенската художествена академия са Василий Кандински, Паул Клее, Йозеф Алберс и българинът Кочо (Константин) Гърнев. Той е не само един от най-известните представители на течението на символизма в световното изкуство, но е и сред основателите на Мюнхенския сецесион, предшественик на този във Виена. И до днес символизмът е сред най-популярните и атрактивни художествени явления от края на ХIХ век. Тази изложба разширява представата на българската публика за един от най-известните европейски художници от десетилетията на границата между XIXXX век и чрез неговите творби се запознава по-задълбочено с изкуството на символизма, оказало голямо влияние и върху българските модернисти. 

Изложбата е придружена от двуезичен каталог, издаден в партньорство с музея "Вила Щук" и съдържаща по-задълбочен разказ за представените произведения. Вернисажът е на 16 април от 18:00 часа, а 13-те творби ще останат в "Квадрат 500" чак до 13 октомври.

Последвайте ни и в google news бутон