Затворен в Нормандия, където се установява преди две години, известният британски художник Дейвид Хокни използ дълги месеци на изолация и самоанализ, за да създаде титанична творба, изложена от 13 октомври в Музея „Оранжери“, в сърцето на Париж, на няколко крачки градините на Тюйлери и Лувъра.
Оборудван с iPad — техника, която използва повече от десет години и която му позволява да създава изображения бързо и точно, 84-годишният художник е направил стотици изображения на къщата си, градината и околностите. По начина на художниците-импресионисти той улавя въздействието на светлината върху непрекъснато променящия се пейзаж, мекотата на слънчевите лъчи в овощните градини, промените в настроението на небето и т.н.
Художникът, който по време на посещението си в музея на Байо е силно повлиян от гоблена ня кралица Матилда, съпругата на Уилям Завоевателя, представя своя собствена разказ под формата на фреска. Палитрата от ярки, живи цветове, разпръснати на 90 метра, свидетелства за хода на времето и ни напомня, че светът ще продължи да съществува и след нас. Това не е първият опит на художника да работи в тази жанр — той го направи преди десет години с завладяващите пейзажи на родния си Йоркшир.
Представена в голямата галерия на „Оранжери“, изложбата „Година в Нормандия“ e в съзвучие с цикъла „Нимфея“ на художника-импресионист Клод Моне, който може да се види в музея.
***
Дейвид Хокни винаги е бил много работлив, така че месеците, които трябваше да прекара затворен във Франция бяха добре дошла възможност да се посвети на наблюдение на природата.
„Наистина ми е приятно да наблюдявам природата“, каза веселият 84-годишен артист пред AFP. "Ако погледнете света, той е много красив. Но трябва да сте с ясна глава, защото има много неща, които ви спират да гледате“, казва Хокни пред репортер на AFP в музея „Оранжери“ в Париж. Там, на 13 октомври той представи удивителните плодове от труда си от последните 12 месеца в изложбата „Една година в Нормандия“.
Експозицията представя фриз с дължина 91 метра, съставен от някои от 220-те картини, създадени от него през странната и самотна 2020 г. Това е връзка с майсторите на пейзажа от XIX век, особено Моне, които обитават някои от съседните зали в музея.
„Когато беше въведен локдаунът, изобщо нямах нищо против“, казва Хокни, елегантен както винаги в очилата си с кръгли рамки и кариран костюм.
"Бях на изолирано място и аз работех всеки ден, защото никой не ме посещаваше. Посетителите щяха да ми пречат"
Всички рисунки са направени на iPad, който се е превърнал в предпочитания от него начин да прави изкуство - много повече от снимките, които преди бяха толкова важни в работата му.
„Наистина вече не се занимавам с фотография“, каза той. "Сега всеки е фотограф. Всеки има мобилен телефон в джоба си, всички могат да правят снимки. Снимките са много скучни."
Хокни обича да рисува на iPad, защото това го освобождава от нуждата да носи навсякъде четки, бои, палитра и останалите атрибути на традиционното рисуване.
"Това е нова техника. Не мисля, че има много хора, които да се възползват от възможностите ѝ", казва той.
Ослепителните цветове на прирадята в Нормандия са идеални за Хокни, който се прочу със своите слънчеви сцени от Калифорния през 60-те години. От десетина години неговата основна муза е природата
"Първият ден, когато дойдох в Нормандия, гледах прекрасен залез над устието на Сена. Имаше яснота като в картина на Ван Гог."
Хокни отхвърля идеята, че пейзажите вече не са интересна тема за изкуството.
„Природата е източникът на всичко. Когато отидох в Йоркшир преди 16 години, ми казаха, че днес вече не може да се рисуват пейзажи. Но това е само заради картините - самите пейзажи не могат да бъдат скучни. Начинът, по който ги изобразяват е станал скучен, това е всичко. Трябва да ги правиш малко по-различни - и това се опитвам да правя".
Изложбата ще остане в музея „Оранжери“ до 12 февруари.
'