Медия без
политическа реклама

Кан се завърна с блясък и без Z

Програмата на най-престижния световен кинофестивал се простира от Холивуд до Украйна

17 Май 2022Обновена
ЕПА/БГНЕС
Ева Лонгория на откриването на фестивала

С обичайната тържественост и звезден блясък започна 75-ото издание на фестивала в Кан. След като пандемията попречи на провеждането му през 2020-а и го забави чак до юли през 2021 г., сега най-престижният световен кинофорум се завръща, събирайки звезди и сюжети от Холивуд до Украйна. Откриването бе със зомби комедия на Мишел Азанависиюс, отличен с "Оскар" за "Артистът" (2012). Няколко седмици преди премиерата режисьорът промени наименованието на филма на Final Cut, за да не се асоциира първоначалното заглавие Z (Comme Z) с буквата, която се превърна в символ на руското нашествие в Украйна. 

Актрисата Виржини Ефира бе водеща на церемонията. В откриването с пряка видеовръзка се включи президентът на Украйна и бивш актьор Володимир Зеленски. Той говори за киното по време на Втората световна война и филма "Великия диктатор". Тогава паралелите бяха със съвременника на Чарли Чаплин Адолф Хитлер, а сега... "Нуждаем се от нов Чаплин, за да докажем, че днес киното не е нямо", добави президентът. "Накрая омразата ще изчезне и диктаторите ще умрат", цитира думите му Би Би Си. Речта на Зеленски бе посрещната с бурни овации от публиката във Фестивалния дворец.

Холивудската суперзвезда Том Круз също е в Кан, където утре ще представи дългоочаквания "Топ Гън: Маверик". Публиката ще види и обещаващия актьор Остин Бътлър, който играе Краля на рока в "Елвис" на Баз Лурман, както и Том Ханкс в ролята на неговия мениджър. Култовият режисьор Дейвид Кроненбърг - един от малцината, на които този епитет приляга, идва с обещание отново да разтърси публиката с включения си в основната надпревара "Престъпления от бъдещето" с Виго Мортенсен, Кристен Стюарт и Леа Сейду. Австралиецът Джордж Милър - бащата на "Лудия Макс", ще покаже извън конкурса филма си "3000 години копнеж" с Идрис Елба и Тилда Суинтън. . 

21 филма, включени в конкурсната програма, ще се борят да наследят миналогодишния носител на "Златна палма" - спорния "Титан" на режисьорката Жулия Дюкурно. Петима лауреати на наградата палма" ще се борят за нея отново: белгийците Жан-Пиер и Люк Дарден с "Тори и Локита", шведският режисьор Рубен Йостлунд с  "Триъгълник на тъгата", японецът Хирокадзу Корееда с "Брокер" и румънецът Кристиан Мунджиу с RMN. Председател на журито, което ще избере призьорите, е френският актьор Венсан Лендон. 

Организаторите на кинофестивала обявиха в началото на март, че няма да бъдат приемани руски делегации, но тази мярка не важи за творци, които са скъсали с режима, като Кирил Серебренников. Той ще участва в конкурса с "Жената на Чайковски". А Украйна ще присъства "в съзнанието на всички" в рамките на проявата: две поколения режисьори от тази страна ще представят филми, разказващи за военни конфликти, пише БТА. Кинофестивалът ще покаже извън конкурса "Естествена история на разрушението" на Сергей Лозница, а в секцията "Особен поглед" - "Пеперуден поглед" на младия Максим Наконечни. 

В последния момент в програмата бе включен и филмът на Мантас Кведаравичус "Мариупол 2". Литовският режисьор бе убит в града, докато работеше по филма. Годеницата му Ана Билоброва и монтажистката Дуня Сичова завършват проекта и той ще бъде показан посмъртно на 19 и 20 май. През 2016 г. Кведаравичус снима документалния филм „Мариупол“, който разказва за обикновения живот на хората от тогава все още малко известния крайбреженв град, докато отношенията между Украйна и Русия се изострят с всеки изминал ден. След началото на войната на 24 февруари т.г., той отново отива в Мариупол, за да продължи темата от първия филм, документирайки военното всекидневие в остро атакувания град. Там загива под руския обстрел на 2 април.

"Най-необикновеното в Мариупол е, че хората не се боят от смъртта, дори когато тя е навсякъде около тях. Те се подкрепят взаимно, рискувайки живота си. Пушат и разговарят на улиците, спят под непрекъснатите обстрели. Пари почти няма. Но животът понякога изглежда твърде дълъг, за да се запомни с подробности, затова хората привикват с това, което имат в момента. А така вече няма минало, няма бъдеще, витае само усещането за смърт", пише той в режисьорските си бележки приживе.

Още по темата