Медия без
политическа реклама

Картина на Рене Магрит стана най-скъпата творба на сюрреализма

"Империята на светлините" беше продадена за $ 121 млн. в Ню Йорк

Днес, 18:22
Парадоксът на Магрит: в "Империята на светлините" съчетава нощни дървета с дневно небе.
ЕРА/БГНЕС
Парадоксът на Магрит: в "Империята на светлините" съчетава нощни дървета с дневно небе.

Картина с маслени бои на известния белгийски сюрреалист Рене Магрит (1898-1967), създадена през 1954 г., бе продадена за $ 121,2 милиона на търг на "Кристис" в Ню Йорк снощи, съобщи сп. Forbes. Изящната творба "Империята на светлините" от колекцията на Мика Ертегюн надхвърли високата предварителна оценка от 95 милиона долара и разби предишния рекорд от 59,4 милиона британски лири ($79,8 милиона) за подобна творба на същия автор, "Принципът на удоволствието" (1937), поставен на търг в „Сотбис“ през 2022 г. Освен това и се превърна в най-скъпо продадената досега сюрреалистична картина. А също и в една от най-скъпите в историята на арт аукционите.

Горещо очакваният търг на живо в центъра "Рокфелер" предизвика напрегнато 10-минутно наддаване сред посетители и надпреварващи се телефонни обаждания. Докато глобалният свят на изкуството беше затаил колективен дъх, ветеранът аукционер Адриен Майер се шегуваше, питайки "В каква валута?" потенциалните купувачи от чужбина, пише изданието. Ценителите на Магрит са сериозни колекционери, които знаеха какво правят, и търгът стана наистина вълнуващ, отбелязват организаторите.

В крайна сметка картината отива при неназован купувач чрез Алекс Ротър, президент на компанията 20th and 21st Century Art.

Според описанието на арт експертите тъмните дървета на платното пронизват бели купести облаци в пастелно синьо небе, докато гледаме напрегнато уличен пейзаж, чието позициониране се колебае между деня и нощта. При отсъствието на явни символи или мотиви (като лула, бомбе или зелена ябълка), ние ангажираме подсъзнанието си, докато обикновеното стане необикновено. Лампата върху висок уличен стълб осветява бялата къща и се отразява в езерце с вода. Светлината блести от два прозореца в горния ляв ъгъл на платното, канейки ни вътре. Картината е автентичен пример за способността на сюрреалистичния майстор да предизвиква дълбока емоция и настроение с фино използване на светлината и съпоставяне на изображения.

Магрит изследва парадоксалния образ на нощен пейзаж под дневно небе в 27 свои картини (17 маслени и 10 гваша) от 40-те до 60-те години на ХХ век. Художникът сюрреалист рисува картината при необичайни обстоятелства. Той обещава творбата на трима различни купувачи, след като я показва на Венецианското биенале през 1954 г. Според "Кристис" в крайна сметка картината е придобита от четвърти клиент – известната меценатка Пеги Гугенхайм, и Магрит създава още три нейни версии, "за да успокои останалите разочаровани страни". Именно една от трите вариации е продадената за рекордна сума на снощния търг. 

Смята се, че картината е вдъхновила американския режисьор Уилям Фридкин да заснеме известния филм на ужасите "Екзорсистът" (1973), превърнал се в класика на хорър жанра, отбелязва АФП.

Картината е от частната колекция на Мика Ертегюн – уважаван интериорен дизайнер. Тя бяга от комунистическа Румъния и се установява в САЩ, където става влиятелна фигура в света на изкуството. Съпруга е на музикалния магнат Ахмет Ертегюн, основал лейбъла "Атлантик Рекърдс" (Atlantic Records) и откривател на "Лед Цепелин". 

Последвайте ни и в google news бутон