Реставратори успяха да докажат, че картината "Портрет на дама", за която се смяташе, че е от ученик на Рубенс, всъщност е нарисувана от фламандския художник. Специалистите разгадаха мистерията само по промените, които художникът е нанасял в процеса на рисуване. Това вдигна цената на портрета до почти 3,5 милиона паунда.
В продължение на 139 години картината била част от семейна колекция, а през 1902 г. "Портрет на дама" участва в изложба в Кралската академия в Лондон като образец на школата на Рубенс от 1625 г. По това време изкуствоведите смятат, че произведението е на негов ученик, който умело копирал стила на стария майстор. През 2017 г. картината е купена от анонимен колекционер за 78 000 паунда. Купувачът обаче искал да се увери в произхода й, затова помолил специалистите от "Сотбис" да я погледнат. Те изчистват 100-годишния слой прах, а някои "скрити детайли", които стават видими, навеждат реставраторите на мисълта, че вероятно става въпрос за оригинал. Директорът на департамента за стари майстори в "Сотбис" Андрю Флетчър казва, че именно тези промени показват дали произведението е автентично, или просто сляпо следване на нечий стил.
"Благодарение на инфрачервена камера забелязахме една огромна промяна в горната част на платното. В първия вариант червената завеса е спусната, но Рубенс очевидно не харесва крайния резултат и избутва завесата нагоре, като рисува и небе. Има промени и в контура на роклята на модела. При първоначалната версия раменете й не са толкова широки. Забелязахме и други малки промени, като например начина, по който са нарисувани пръстите и ръцете", казва Флетчър.
Картината ще бъде предложена на търг в "Сотбис" на 29 юли, първият в Лондон след социалната изолация.