facebook
twitter

Култура

Пловдив става средоточие на отличници

До дни стартира продажбата на билети за "Сцена на кръстопът"
259
Гергана Дамянова
В "Танцът Делхи" изкуството се опитва да пресътвори страданието в нова реалност.

Градът на тепетата: 11 - 24 септември 

Едни от най-номинираните и награждавани спектакли от софийския афиш ще бъдат показани по време на 22-рото издание на Eсенния международен театрален фестивал "Сцена на кръстопът". Той започва на 11 септември в Пловдив и ще продължи до 24-ти. След броени дни на 20 август в 10 часа стартира продажбата на билети онлайн. Съзвучно с тазгодишното мото - "Театъра Вълшебното" - е решението на организаторите началото да даде балет "Арабеск", разказвайки с магията на танца любовната история на всички времена - "Ромео и Жулиета" от Уилям Шекспир.
Сред акцентите е получилата пет номинации за "Аскеер" постановка на Бина Харалмпиева "Лисичета" от Лилиан Хелман (Народен театър), за участието си в която Анна Пападопулу грабна "Аскеер 2018" за поддържаща женска роля. Друго ярко заглавие от репертоара на "Иван Вазов", на което гостите на фестивала могат да се насладят, е пиесата на Едуард Олби "Три високи жени". Режисьорската версия на младия Стефан Спасов, на когото това беше дебютът на най-голямата ни сцена, бе удостоена с две статуетки "Аскеер 2018" - за водеща женска роля в лицето на Мария Стефанова и за костюмографията, дело на Нина Пашова. 
Публиката е поканена и на получилия четири награди "Икар" спектакъл "Танцът Делхи" от Иван Вирипаев, номиниран в общо шест категории (Народен театър). Привидно доближавайки се до ситкома, в същината си постановката на отличения за най-добър режисьор Галин Стоев действително представлява "танц". Композирана детайл по детайл, се създава динамична мегакартина на света и на човечеството, в която съумяваме да проследим общата нишка, свързваща отделните хора в техния единен танц на "щастливото нещастие".
Монопиесата "Чамкория", която е на крачка от 50-ото си представление, също е част от фестивалната програма (Театър 199 "Валентин Стойчев"). За ролята си в постановката на Явор Гърдев, която е първата сценична версия на едноименния роман на Милен Русков, Захари Бахаров грабна "Аскеер 2018" и "Икар 2018" за водеща мъжка роля. Завладяващото му превъплъщение в Бае Славе, търсещ изгубеното отечество, е заявка, че точно както Алековият Бай Ганьо и този самобитен българин няма да се окаже мимолетен образ в националното ни съзнание.
Зрителите ще имат възможност да видят и другата постановка на Явор Гърдев - "Пияните" от Иван Вирипаев, която спечели "Икар 2018" за най-добър спектакъл (Малък градски театър "Зад канала"). Ще се играе също и трагикомичната приказка "Кралят Елен", базираща се на текстове на Карло Гоци, за изпълненията си в която Боян Арсов и Веселин Петров бяха номинирани за престижни театрални отличия (режисьор Анастасия Събева, театър "Азарян"). 
 

2

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

Шестата Нощ на театрите у нас включва 150 събития в 16 града

17.11.2018

203
Българо-испанският проект "Еструна" с латино "Грами"

16.11.2018

305 2
Световният Баришников идва у нас с моноспектакъла  "Бродски/Баришников"

15.11.2018

549 3

Коментари

Звън®
снимка на Звън®

В телеграфно-прозаичен стил една новина от културния афиш може да бъде съобщена така: в Пловдив от 11 до 24 септември ще се състои театралния фестивал "Сцена на кръстопът". Стоп машини, пълен назад! За театъра и вълшебната му прежда не се говори така! Подобно изричане се наказва с оторезекция! Театърът винаги е бил вечно къкрещата чорба, чиято утопия сгрява душата и възражда от пепелината на отчаянието блестящата антрацит на индийския слон. А защо в Пловдив, а не Бургас или Благоевград, чуваме да роптаят някои познавачи? Отговорът е простичък - защото по това време все още има, макар и рядко, птичи прелитания по прочутите древни пътища Via Pontica и Via Aristotelis. Ако фестивалът бе под тяхното пространство, то той би отклонил доста птици от есенния им път и би ги превърнал в обречени пленици на Мелпомена.

 

Няма да преразказваме програмата на фестивала. Тя е най-доброто за най-добрите. Ще споменем само, че в повечето пиеси са се настанили ловки грабители на Аскеери. Такъв е чаровният гологлавец Захари Бахуров, чииято фонтанела още не затворена в очакване на театралното му израждане. Все пак изкушението е голямо - ще произнесем още няколко имена, похитители Икари и Аскеери в парадна униформа. 

 

Галин Стоев - режисьорът, чийто парадигменно мокър парцал,  причудливо размазва шарките на антиномичната дихотомия  "модерен-традиционен". В "Танцът Делхи" на Вирипаев той е надминал причудливостта си, а брат Карамазов и Радина Кърджилова (в ролята на писклива голоцицка) за неузнаваеми. За това свидетелстват и разкази на техни близки. Връщайки се у дома след изнурителни репетиции на пиесата,  се е случвало актьорите да бъдат разпознати и вратите да останат заключени за тях.

 

Явор Тесногърдев пък е се упражнил върху друг текст на  същия този Вирипаев - "Пияните". Неговата среща с небрежно-нахалния стил на драматурга, ражда една непоносимо въздействаща постановка. Тя е заредена с едрокалибрените боеприпаси на самогона, любовта, чаровните пиянски препивания и повръщания, които сближават хората чрез  топлината на алкохолната искреност. Забележително е умението на Владимир Пенев да повръща на сцената, за което е удостоен с Аскеер за поддържа женска роля.

 

Накрая категорично не бива да пропуснем феноменалната постановка "Ятрогения". Тя е предтеча на компютърния драматургия. Изцяло е създадена от компютърната програма "Принц Коклюш". Според критици и публика, тя ще е хита на театралния сезон (виж https://www.segabg.com/category-then/princ-koklyush).

Goro Georgiev
снимка на Goro Georgiev

Пловдив - град с традиции в културния живот, родно място на музиканти, поети и художници. Грдът отново е "културна столица на България" както през 70-те. Това лято е особенно богато на културни събития - музика, театар и пр. Въперки че не съм от Пловдив тази есен имам дълъг престой и ще се възползвам от възможността за културен туризъм.

 

Още култура и музика на http://ebox.nbu.bg/milcholeviev/%D0%BC%D0%B8%D0%BB...

Влез или се регистрирай за да коментираш