Медия без
политическа реклама

Години след смъртта и на двамата творци

Принс среща Анди Уорхол в дело за авторско право

12 Окт. 2022
"Лилавият Принс" е обект на спора.

И двамата отдавна са покойници - музикантът Принс от 2016 г., а художникът от 1987 г., но имената им ще се сблъскат в дело за авторско право. Върховният съд на САЩ ще разглежда днес въпроса дали фотографка трябва да получи обезщетение за снимка на Принс, използвана в творба на Анди Уорхол. Делото Andy Warhol Foundation for the Visual Arts v. Goldsmith може да има последици за цялостното американското законодателство в областта на авторското право.

То е свързано с черно-бяла снимка, направена през 1981 г. от фотографката Лин Голдсмит на Принс - тогава изгряващ млад музикант от Минеаполис. През 1984 г., когато албумът на Принс Purple Rain започва да излиза на пазара, Vanity Fair моли Уорхол да предостави изображение, което да придружава материал за музиканта в списанието. Уорхол използва една от снимките на Голдсмит, за да създаде ситопечатното изображение на Принс с лилаво лице - в познатия ярък и цветен стил, който художникът направи известен с портретите си на Мерилин Монро. Голдсмит получава признание като фотограф и са му платени 400 долара за правата за еднократно използване.

След смъртта на Принс през 2016 г. фондация "Анди Уорхол", създадена след смъртта на художника през 1987 г., лицензира друго изображение на музиканта, направено от Уорхол по снимката на Голдсмит, за издателя на Vanity Fair, Conde Nast.  На този портрет - всъщност Уорхол е направил общо 16, Принс е с оранжево, а не с лилаво лице. Conde Nast заплаща на фондацията лицензионна такса в размер на 10 250 долара. Голдсмит не е получила нищо и твърди, че авторското ѝ право върху оригиналната снимка е било нарушено. "Този път няма кредитиране или плащане на Голдсмит", казват адвокатите ѝ в краткото изложение. "Законът за авторското право не може да предписва едно правило за лилавите копринени платна и друго за оранжевите."

Фондация "Уорхол" се противопоставя на това определение, като твърди, че серията "Принс" на Уорхол е "трансформираща" и следователно не нарушава авторското право. "Тя (Голдсмит - б.р.) иска съдът да постанови, че творбите на Анди Уорхол - всепризнат творчески гений, който е пионер на движението поп арт през ХХ век, не са трансформиращи и, следователно, са незаконни."

Две по-нисши съдебни инстанции издават решения, които разделят делото и го изпращат във Върховния съд. През 2019 г. съдия от Окръжния съд на САЩ в Манхатън отсъди в полза на Фондация "Уорхол". "Творбите от серията "Принс" могат основателно да се възприемат като трансформиращи Принс от уязвима, неудобна личност в емблематична, вълнуваща фигура", казва съдията. "Хуманността, която Принс олицетворява на снимката на Голдсмит, е изчезнала. Нещо повече, всяка творба от серията "Принс" е незабавно разпознаваема като "Уорхол", а не като снимка на Принс", допълва той. 

Миналата година обаче апелативният съд не се съгласи с това, като заяви, че "окръжният съдия не трябва да влиза в ролята на художествен критик и да се опитва да установи намерението зад или значението на въпросните творби".

Съдът казва, че серията на Уорхол "запазва съществените елементи на фотографията на Голдсмит, без да добавя или променя значително тези елементи".

След като изслушат устните аргументи в сряда, деветимата съдии във Върховния съд ще решат дали творбата на Уорхол е трансформираща и заслужаваща защита, или нарушава авторски права. Те ще се произнесат до 30 юни.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?