Медия без
политическа реклама

Скандалът с българския избор за Оскар стигна до Холивуд

17 Окт. 2021
EPA/BGNES
Мина Милева, Мария Бакалова и Весела Казакова в Кан на представянето на „Жените плачат“.

Под заглавието „Скандал с избора на българската номинация за Оскар“ един от най-четените филмови сайтове Deadline Hollywood разказа на световната публика за баталиите у нас по повод избора на филм, който да представлява страната ни в престижната надпревара.

„Решението да бъде избрана мигрантската драма на Ивайло Христов „Страх“...предизвика спорове и множество обвинения в балканската страна — от нелегитимен вот до „системен расизъм, сексизъм и дениализъм“, пише Deadline. Автор на статията е българката Нели Андреева, която от години живее и работи в Лос Анджелис и е един от двамата главни редактори на специализираното издание.

Скандалът е започнал, информира филмовият сайт, когато Теодор Ушев — "най-успешният от седемте души в комисията за подбора; той е член на Американската филмова академия, тъй като анимационният му късометражен филм „Сляпата Вайша“ получи номинация за „Оскар“ през 2016 г. - написа гневен пост във Facebook два дни след като „Страх“ беше обявен за официален избор на страната“. 

„Ушев постави под въпрос протичането на процедурата за избора, която трябваше да включва дискусия между седемте членове на комисията относно четирите филма, стигнали до финалния етап.  Той разкри, че само петима от седемте - включително и той - са присъствали и са участвали в дискусията, като другите двама са гласували чрез пълномощник“. Именно тези два гласа, подадени предварително, са определили резултата от оспорваната надпревара между "Страх" и "Жените наистина плачат", феминистката драма на Весела Казакова и Мина Милева, с участието на номинираната за "Оскар" и "Златен глобус" за пробива си с "Борат" Мария Бакалова, който влезе и секцията "Особен поглед" на филмовия фестивал в Кан през 2021 г.

"Окончателното гласуване беше 4:3 в полза на "Страх", разкри Ушев. "Ако обаче бяха преброени само гласовете на присъстващите и участвали в дискусията, "Жените наистина плачат" щяха да спечелят с 3:2“. Deadline разказва още, че единият от двамата отсъстващи членове е бил достъпен и разговарял с останалите членове по телефона от болницата, където бил за операция, но "другият се бил скрил", по думите на Ушев, "на място без мобилна връзка или интернет". (По-късно изчезналият член проф. Любомир Халачев каза, че е извън страната.)

Изданието цитира и следваща публикация, в която Ушев е посочил, че само един български филм, предложен за „Оскар“ през последните 30 години — "Писмо до Америка" през 2001 г., е режисиран от жена (всъщност има и още един - "Мила от Марс" през 2005 г., за това напомни самата режисьорка Зорница София). Той твърди, че два скорошни филма на български режисьорки - "Виктория" и "Безбог", биха могли да се представят добре в надпреварата за „Оскар“, но са били отхвърлени от вътрешната комисия за подбор, въпреки че са били в програмата съответно на престижните фестивали в Сънданс и Торонто.

"Предмет на критика беше и съставът на тазгодишната селекционна комисия, в която бяха включени пет мъже и две жени, въпреки че една от двете дами, Светла Ганева, се изказа публично, отхвърляйки обвиненията на Ушев и разкривайки, че е гласувала за „Страх“, който тя "харесва повече в професионален план", пише изданието. Deadline цитира и остро изказване на режисьорките на "Жените наистина плачат" Казакова и Милева във Фейсбук — те смятат, че заедно с Бакалова са били „наказани“ и пишат, че сред четиримата гласували против тях има и  бивши агенти на ДС. В отговор на критиките на Ушев, председателят на комисията за подбор, кинокритикът проф. Божидар Манов, възрази срещу обвинението в системен расизъм и нарече "Страх", в който е представен чернокож герой, "най-антирасисткият български филм".

Това не е първият случай, в който българската селекция за „Оскар” е оспорена. Решението от 2014 г. също предизвика реакции и въпроси, припомня Deadline избора на "Българска рапсодия" на Иван Ничев в конкуренция с "Виктория" на Майя Виткова.