Медия без
политическа реклама

"Скандалът Модиляни" - в преследване на изгубения шедьовър

Ново поколение читатели се среща с прочутите криминални романи на Кен Фолет

13 Яну. 2023МАРИЯ ДОНЕВА
Mubi
Животът на Амедео Модиляни (1884-1920) е обект на редица книги и филми. В "Модиляни" (2004) ролята на художника изпълнява Анди Гарсия

Издателство Артлайн Студиос преиздаде поредица от заглавия на Кен Фолет и така даде възможност на нови читатели да се срещнат с прочутия британски автор на криминални романи и киносценарии.

Романът „Скандалът Модиляни“, който излезе отново в превода на Пенка Стефанова, ни въвлича в динамична история от света на изкуството. Героите са много, представени в блиц сцени в различна обстановка, в Англия, Франция и Италия, на шумни светски събития и в затънтени селца. Това, което възниква като случайно хрумване на една студентка, задвижва поредица от случки с последствия, които разтърсват цялото съсловие на художници, търговци, фалшификатори и ценители на изобразителното изкуство в британската столица.

В търсенето на една загубена картина, нарисувана от Амедео Модиляни под въздействието на наркотици в нетипичен за него стил и колорит, се включват хора, водени от различни цели. Изкуството за един е съдба, за друг – средство за печалба, за трети – път към бленувания успех, кариера и слава. Както и в много други поприща, не винаги човекът с най-голям талант получава най-голямото признание. Действието се развива през 80-те години на ХХ век, но става очевидно, че творците срещат същите трудности, които са измъчвали техните предшественици и в зората на века, а вероятно и винаги. 

За разлика от изкуството технологиите остаряват с трогателна бързина. Описаните автомобили; телефоните и особено постоянната употреба на пощенски услуги будят умиление. Например най-сигурният начин бързо да скриеш компрометиращи снимки е да ги сложиш в плик, да му залепиш марка – с каквито винаги разполага всяко домакинство, и да го пуснеш в пощенска кутия. Интересно какво ли разбират и си представят най-младите читатели, когато се сблъскат с подобен момент в повествованието.

Отделните епизоди в романа са навързани рехаво, те са като поредица от кадри, снимани от кинооператор и монтирани малко нехайно. Героите са толкова многобройни и се появяват толкова внезапно и за малко, че на моменти е трудно да се ориентираме кой кой е. Все пак има и някои особено ярки лица, например свещеникът, който се появява само веднъж, но около него витае характерна атмосфера, а разсъжденията и колебанията му са така симпатични, че се запечатва в паметта. Симпатиите на повествователя се усещат от детайлите, както и от перипетиите, които налага на героите си. Издирването на шедьовъра е свързано с пътувания, хитруване, преодоляване на културни различия и преосмисляне на ценности и цели.

Другата сюжетна линия – за художниците, които смачкват фасона на най-успешните и високомерни галеристи, като им продават фалшификати, макар и с идеална цел, също е забавна и изпълнена с обрати. През комично забързаното действие прозират сериозни въпроси за смисъла на творчеството.

Това, което липсва, е повече история за самия Амедео Модиляни, затова бихме ви препоръчали да запълните тази празнина с някой филм за онази епоха. Аз го направих с „Модиляни“ от 2004, с прекрасен Анди Гарсия в ролята на гениалния художник.

 

"Скандалът Модиляни", Кен Фолет

превод Пенка Стефанова, изд. „Артлайн Студиос“