Неласкава критика за изпълнението на Соня Йончева в "Норма" от Белини публикува в. "Ню Йорк таймс" след премиерата на спектакъла в "Метрополитън опера". Българската оперна дива дебютира през 2013-а на сцената на престижния театър с Джилда от "Риголето". За тази нейна роля, както и за Мими от "Бохеми" на следващата година, която тя подготвя с петседмично бебе, същият вестник публикува възторжени рецензии тогава.
Но Закари Улф е критичен към последната изява на звездата. "В белкантови творби като "Норма" величието на главната героиня, висотите, от които тя пада, се демонстрират от вокалната техника на сопраното. Оркестърът на Белини е изтънчен и чувствителен, но залозите на тази опера са чисто вокални. Ако не е изпята прекрасно, тя не е просто лоша - тя на практика не съществува, какъвто е случаят с бозавата постановка на "Мет", не пести остри думи критикът.
И описва стъпките на Йончева на тази сцена: през последното десетилетие тя се издигна от роли по заместване в последната минута до соло рецитали на сцената на "Метрополитън" и главни роли в нови продукции, включително в шлагера на Умберто Джордано от 1898 г. "Федора" в навечерието на последната Нова година. Но Норма, която Соня Йончева пее за пръв път в Лондон преди седем години, е предизвикателство.
Като върховна друидска жрица, впримчена в любовен триъгълник с римски войник и друга жрица, Йончева показва мощ в декламацията - пеенето, което е повече като речитатив. Закари Улф хвали актьорските й способности: тя отдавна е показала, че може да предава мислите на даден герой на сцената.
"Но не така стоят нещата с дългите, наглед безкрайни, белкантови пасажи в операта, и в нощта на премиерата тя изпитваше трудности с тях - с неконтролирано вибрато и шумни преглъщания, нарушаващи ключови арии като "Каста дива". Въпреки че Йончева не изменя на музиката на Белини, тя не успява и да издуе платна, и лодката буксува", пише още "Ню Йорк таймс".
"Резултатът е като скица с молив на "Норма" - нелишена от прецизност, но безцветна. Йончева има колоратурна ловкост, придобита в нейните ранни години с бароков репертоар, и изпълнява чисто изолираните високи ноти. Но когато тези ноти идват като кулминация на извивки, те губят плътност. Тя е енергична и съвестна и гласът й не е грозен, но е неадекватен за тази музика", казва още рецензията.
Българката не е единствената в спектакъла, която "Ню Йорк таймс" критикува. Изданието не е ласкаво и към изпълнителя на главната мъжка роля Майкъл Спайърс, който се "напъва във високия регистър". Похвалена е само рускинята Екатерина Губанова в ролята на Адалджиза и неколцина певци с по-малки роли като бас-баритона Кристиян ван Хорн и сопраното Британи Оливия Логан.
В същото време Улф не пести суперлативи за другата актуална премиера на "Мет" - "Травиата", която "разбива сърцето" с изпълнението на сопраното Ейнджъл Блу в ролята на Виолета. (Въпреки че и там има критики за "вулгарната сценография").
У НАС
През април Соня Йончева се завръща в родината за два барокови концерта. В зала "България" на 12 и 15 април тя ще изпълни произведения от Хендел, Пърсел, Рамо и др. Изявите й у нас традиционно се радват на голям интерес и до българската публика достигат само суперлативи за нейните международни участия.