"Тенет", новият зрелищен екшън с научно-философска подплънка на Кристофър Нолан, е дългоочакваното завръщане на големите филми на големия екран. Той не е първата холивудска премиера, излязла на кино след затварянето на салоните на 8 март (това бяха "Ненормален" с Ръсел Кроу и още няколко по-малки филма), но е първата високобюджетна продукция на голямо студио - "Уорнър брос".
От създателя на "Интерстелар", "Генезис", "Дюнкерк", "Мементо" и трилогията на Черния рицар очакванията бяха нищо повече и нищо по-малко от това да спаси киното като споделено преживяване. Киносалоните в САЩ (с изключение на автокината) останаха затворени в продължение на близо шест месеца, а в другите страни по света те се отваряха поетапно - България бе от първите страни, в средата на май - но с репертоар от стари филми и оскъдна публика. Предпандемичната премиерна дата на "Тенет" бе 17 юли, в крайна сметка тя бе отлагана трикратно заради обстоятелствата, но все пак филмът отново е пионер в поемането на риска да излезе пръв в опразнените киносалони и да посрещне зрителите дезинфекцирани и с маски. За разлика от "Дисни" и редица други компании, които решиха да отложат големите си премиери за 2021 г. или дори да ги пуснат в стрийминг платформите.
Смелостта се отплаща - приходите на "Тенет" от премиерния му уикенд са изключителни на фона на екстремната ситуация. Една от редките холивудски продукции, чиято премиера отвъд океана предшества тази в САЩ (там първите прожекции пред публика ще са утре), филмът на Нолан спечели 53 милиона за първия си уикенд разпространение в 41 държави. Това число е толкова по-впечатляващо, като се има предвид, че заради противоепидемичните мерки никоя зала в света не може да се напълни - билети се продават в най-добрия случай през място.
"Няма как да сме по-доволни от този фантастичен международен старт", заяви президентът на "Уорнър брос пикчърс" Тоби Емерих. "Кристофър Нолан за пореден път е създал филм-събитие, който изисква да бъде видян на голям екран, и сме развълнувани, че публиката навсякъде по света се възползва от възможността да гледа "Тенет".
Сред тези 41 страни е и България. Данните за боксофиса, разпространени от НФЦ, показват, че той е гледан от 5611 души през уикенда и почти 10 000 от сряда насам (прожекциите започнаха от сряда, а не както е стандартно за новите филми, от петък). Това все още е далеч от най-големите касови хитове в "мирно време", но 103 хил. лв. приход за 5 дни е повече, отколкото другите филми в кината в момента генерират за месец. За сравнение, премиерата на "Ненормален" миналата седмица бе гледана от 1621 души в цяла България в дните петък, събота и неделя. При това филмът е лишен от реална критическа промоция у нас, тъй като разпространителите не го показаха предварително на журналисти (рецензията на "Сега" очаквайте утре).
А ето и резултатите на "Тенет" в някои други страни: Великобритания 7.1 милиона долара приход от билети, Франция - 6.7 милиона, Южна Корея - 5.1 милиона, Германия - 4.2 милиона.
Продуцентите и анализаторите очакват с интерес края на настоящата седмица, когато освен в САЩ, филмът ще дебютира и на още два гигантски пазара - Русия и Китай.
Коронавирусната пандемия е поредният повод песимистите да прогнозират края на киното, каквото го познаваме. Възходът на технологиите за домашно гледане и стрийминг-платформите бе очевиден и преди хората да останат затворени за месеци в домовете си, без възможност за други развлечения извън тях. Нолан е сред режисьорите, известни със своята привързаност към традиционните инструменти на седмото изкуство - той създава своите филмови спектакли на 70-милиметрова лента, без модни дъвки за окото като 3D, и държи да бъдат прожектирани в киносалоните.