Медия без
политическа реклама

Всички поети – на Марс

Едно болно от тъга стихотворение се разраства до пиеса

01 Дек. 2024

"ШШШт. Трагикомедия", Таня Николова

издава Фондация "Емили"

Не можем да ви преразкажем сюжета на пиесата "ШШШт", защото той не се развива линейно и даже през повечето време изобщо не е ясно какво става на сцената. Но нещо става, и то изглежда познато по някакъв дразнещ и дори мъчителен начин. И ние също сме се чувствали така! Не можем да теглим чертата и да кажем от коя страна стоят лошите, защото няма лоши, а само измъчени, объркани хора, на които обаче имаме право да се присмиваме, защото това сме самите ние.

Огледало на съвременните литературни нрави, страсти и състояния. Кривите образи, лъжливите изображения, плоските, карикатурни силуети присъстват през цялото действие, редуват се, подменят се взаимно. В "сценария за сценично четене на пиесата", подготвен с пунктуалност и сериозност, под която почти чуваме напиращия смях, целият драматургичен текст е дублиран, т.е. вътре в книгата той е удвоен. Пиесата я има два пъти, буквално. По условие е зададено, че един и същи актьор ще играе по няколко роли. Границите са размити до крайност, крайността няма граници; единственият автентичен образ е актьорът преди и след представлението. Влизайки в роля, той се превръща в един от многото екрани, върху които се прожектират фантазии, маски; илюзии, които с всичка сила биха искали да можеха да повярват в себе си.

Съществена част от пиесата се състои от чатове. Дори визуално чатът е като драматургичен текст – само имена на действащите лица и репликите им, оскъдни ремарки и никакви описания. Пряка реч, разбира се опосредствана през електронните устройства. И остаряваща в момента на изписването си. Докато чатят, разговарящите се крият зад никове и пускат на свобода и най-тайните си демони безнаказано. Никой не може да ги посрещне по дрехите, защото в чата (диалога, пиесата) те нямат тела, които да бъдат обличани. За сметка на това умът се явява, увит като мумия в пластове амбиция, самозванство, надежди, фикс идеи, огорчения, романтични заблуди и нажежена емоция. Действието на пиесата се разиграва на Земята и на Марс, а защо не – оф и онлайн, не е ли същото?

Дори и в най-сюрреалистичните моменти обаче прозира житейски опит, образ, нещо преживяно. Жанровете натрапчиво се преплитат – антиутопията е смесена със своята първа братовчедка сатирата, романтичната поезия върви под ръка със злата си близначка графоманската лирика. В скрити и явни цитати се срещат класически и съвременни, модерни и недоказани творци и таланти. Иронията и самоиронията са само нежни предвестници на откритата подигравка с целия литературен карнавал.

"- Пишеш, че не си омъжена! Имаш и деца!

- Ами когато пиша, не съм!... Как иначе да се влюбвам!"

"Въпросът е какво да правим с тези несретници? Как да им помогнем да се осъзнаят и да се откажат от писането?"

"Поток на съзнанието. Да бе! То трябва да имаш и съзнание…"

"Аз съм толкова спокойна! Направо мъртвец в цветущо здраве!"

Непременно трябва да споменем и корицата, която Капка Кънева е направила в своя категоричен и разпознаваем стил. Тук работата й с хартията, нагъната, триизмерна и накъсана от напрежение, изписва името на главното действащо лице. Поетесата ШШШт, наречена така, защото има потенциала да накара другите да замълчат; или може би приела за свое име онази дума, която чува постоянно.

Във вавилонската кула на своите измислени литературни светове, в които не се разбираме, защото не се слушаме взаимно, едно отрезвяващо ШШШт никога не е лоша идея.

Последвайте ни и в google news бутон

Ключови думи:

книги, Мария Донева