Медия без
политическа реклама

За автомобилите - с много стил, страст и с малко... кафе

В Троян се открива изложба, която трудно може да бъде видяна другаде у нас

23 Юни 2020ДИЯН ИВАНОВ
Серякова къща

Общоприето е да се счита, че културният живот на България е съсредоточен в столицата и големите градове. Но той блещука и в по-малки селища, като често е съпътстван от допълнителни символи и значения.

Такъв е случаят с изложбата "Автомобилът и художникът", която се открива на 25 юни (четвъртък) в галерия “Серякова къща” в Троян. На нея са събрани 80 творби от чужбина и България. Автомобилът в бита, автомобилът като част от модернизацията, или пък като вид морална провокация... - различните теми са поднесени със стил, емоция и предлагат пътешествие във времето. Авторите са от САЩ, Русия, Англия, Тайланд, Филипините, Италия, Испания, Израел и други държави, а сред родните художници са проф. Пламен Вълчев, Едмонд Демирджиян, Емилиян Станкев, Стоян Домусчиев.

Интересен е пътят, по който е събрана колекцията. Зад нея стои столичен адвокат, който не иска публичност. През 2017 г. той решава да набави картини за апартамента си, след като вече има такива на съветския джип ГАЗ-69 и американския Форд Тъндърбърд. Стремежът да се разнообрази дома  с няколко платна еволюира в сбирка. Освен това собственикът научава, че за разлика от чужбина, у нас за подобни тематики липсва традиция - малцина купуват или поръчват, поради което художниците не ги рисуват. Колекционерът почва да купува и поръчва картини с автомобили, което прераства в идея за изложба. В резултат сега могат да се видят творби с изключително разнообразие на техники, стилове и похвати - графит от 1945 г., гипсова отливка, картина върху кожа, пирография, акварел, акрил, масло, варианти на смесени техники, включително употребата на кафе и вино в съставките на боите. Нещо повече - маслената техника с импасто на Джоуи Агбаяни от Филипините е различна от маслената техника на проф. Пламен Вълчев от България; акварелът на Пирия Читпраний от Тайланд е различен от акварела на украинската артистична група „Самовар”, която пази в тайна имената на членовете си и е почти невъзможно да се разберат авторите на отделните нейни картини.

А защо изложбата е в Троян? Ами защото адвокатът е с корени от Плевен, като малък е посещавал Троянския манастир, чувства се емоционално привързан към този край. И иска да подари на хората там изложба. Страстта, очевидно, не е само към автомобилите.

 

ОЩЕ ЕДНА ЕНИГМА

Колекцията се казва „D’Earth”. Тайнственият адвокат не обича да обяснява защо я кръщава така. Може да е нещо, пряко свързано със земята, или пък в преносен смисъл - „земен, приземен, разумен”. Без апостроф „dearth” означава „оскъдица, немотия”. Но по-важното е, че такава изложба, май, не може да бъде видяна другаде в България.

Още по темата