Когато Втората световна свършила, бившият възпитаник на Итън, кореспондент на Ройтерс и участник в бойните действия Иън Ланкастър Флеминг се оттеглил в своята ямайска вила, наречена "Златно око" на една от шпионските му операции, и почнал да пише романи. Те били вдъхновени от работата му в морското военно разузнаване под кодово име 17F. Само че героят му носел по-бляскавия агентски номер 007. "Казино Роял" излязла от печат през 1953 г. Родил се най-популярният герой в света.
Иън Флеминг написал 13 книги за Бонд, които му донесли световна слава. Първата филмова адаптация - "Д-р Но" с Шон Конъри в главната роля, излиза през октомври 1962 г. Флеминг, страстен пушач, починал, преди да види на екран третата - "Голдфингър", пак с Конъри, който повтаря ролята още 4 пъти и дори днес, след смъртта си, остава най-обичаният Агент 007.
Несъмнено "Бонд, Джеймс Бонд" е най-известната филмова фраза. Огромната популярност на поредицата кара много рекламодатели да инвестират огромни суми, за да се появи марката им във филмите. Агентът, който започна кариерата си на екрана в класически английски "Астън Мартин", бе принуден в три поредни серии да се вози на BMW - защото германският концерн плати за това 35 милиона долара. Милиони за продуктовото си позициониране покрай Бонд платиха и часовници, водки, телефони... 45 милиона от бюджета на "Скайфол" са били набавени благодарение на фирми, които желаят да видят продуктите си на екрана редом с Агент 007.
С края на Студената война и препускащата модернизация на филмовите технологии мнозина побързаха да отпишат агента като твърде старомоден. Но през XXI век филмите за Джеймс Бонд печелят повече пари и повече похвални критически отзиви отвсякога. Половин век след появата си на екрана той продължава да бъде легенда - и да се завръща с успех на всеки 2-3 години. Сегашната шестгодишна пауза е безпрецедентна в дългата му история - 18 месеца от тях са заради забавянето заради ковид епидемията и заради (старомодно-очарователното, досущ в духа на героя и неговата история) упорство на продуцентите Броколи да не го нагодят към съвременните стрийминг реалности.
Джеймс Бонд очевидно е човек, който няма време да умре, но има
голям опит в прераждането
След дебюта на големия екран на героя в "Д-р Но" през 1962 г. не по-малко от седем актьори са обличали смокинга на 007, като скоро към тях ще се присъедини и осми. Новият филм за супершпионина е последният, в който Даниел Крейг ще изиграе ролята на тайнствения агент, пиещ мартини, и с наближаването на премиерата се задава вълна от спекулации за актьора, който ще го последва. Ричард Мадън, Том Харди и звездата от сериала на Netflix "Бриджъртън" Реге-Жан Пейдж са сред спряганите имена, които се борят за МИ-6, но може би по-завладяващият въпрос от това кой ще играе Бонд, е какъв тип Бонд ще изиграе? В последните години дори се заговори, че Крейг ще бъде заменен от чернокож, жена или дори чернокожа жена, което кореспондира с ролята на Лашана Линч в "Смъртта може да почака", но все още не значи край на мъжката хегемония в най-дълголетния франчайз в историята на киното.
''Всеки път, когато нов актьор се превърне в Бонд, поредицата се възползва от възможността да се доближи отново към идеологията на публиката, с която се опитва да разговаря'', казва пред Би Би Си д-р Яаап Верхеул, редактор на ''Културният живот на Джеймс Бонд'' - нова антология с академични есета за тайния агент. Да, той е толкова влиятелен, че за него се пишат научни трудове.
Достатъчно е да погледнем последната смяна на 007, за да видите новата гледна точка. Ерата на Крейг започва през 2006 г. с "Казино Роял", създаден в сенките на 11 септември. Филмът не само показва злодей, който заговорничи с ''Ал Кайда'', за да извърши атаки, но режисьорът Мартин Кембъл изпълва всеки кадър с културния климат на епохата, в ярък контраст с анимационността на предходните филми.
''Първият филм за Бонд, който всъщност излезе непосредствено след 11 септември, беше "Не умирай днес" през 2002 г.", спомня си сценаристът Андрю Елард, обсебен от шпионина от детството си. "В този момент светът беше ядосан и параноичен и искаше да разбере случилото се". Вместо това светът получи филм с Пиърс Броснан, бързи коли и айсберги. ''Просто тотално грешен тон'', казва той. Последва критичен ход, който води до търсенето на нов старт за агента на МИ-6. "Казино Роял" беше резултат от това прехвърляне на героя във време на тероризъм и геополитическа параноя.
Видът на филма също беше осъвременен. ''Критиците, посочва Верхеул, сравниха "Казино Роял" с филмите на Кристофър Нолан за Батман и със ''Самоличността на Борн'', които бяха огромни хитове и имаха много по-реалистичен стил“. Бонд обаче е толкова огромна културна единица, че ''може да поеме в себе си всичко, което културата прави по онова време, и да си остане филм за Бонд'', както казва Елард. ''Първият филм на Броснан "Златното око" беше изпълнен с престрелки, което беше реакция на ''Умирай трудно'' и бума на екшъна в края на 80-те години".
Разбира се, тези промени не са случайни. Всеки път, когато се появи нов Бонд, има тенденция поредицата да се актуализира естетически и политически. И така, какво означава това за бъдещето на поредицата? Как сагата 007 ще отрази времето на дезинформация, Брекзит и очертаващата се климатична криза? В един пост-Marvel свят, където франчайзите се раздробяват и се продават на стрийминг услугите, накъде се прицелва кинематографичната вселена на Агент 007?
В крак с модерните ценности
"Светът върви напред, Бонд. Така че остани в своето платно или ще те прострелям в коляното". Така казва актрисата Лашана Линч в трейлъра на "Смъртта може да почака". Тя е в ролята на Номи - чернокожа жена, която заменя Бонд като агент с номер 007. След десетилетия подчертано сексистко поведение на супершпионина това е крачка към овластяване на жените. От наемането на звездата от Fleabag Фийби Уолър-Бридж, която да помогне за прецизирането на сценария на "Смъртта може да почака", до преосмисляне на персонажа на секретарката Мис Мънипени като образ, равен на Бонд, Агент 007 е на път към по-добро отношение спрямо жените.
"Сексизмът със сигурност е избледнял, но в това отношение има още много работа. В "Скайфол" имаше сцена, в която Бонд се промъква, докато жена си взема душ, което повдигна въпроси относно това какво е приемливо да направи един мъж", припомня Елард. "Как решавате подобен проблем? Слагате жена в писателския екип или вземате жена да режисира". С режисьори като Пати Дженкинс (''Жената чудо") или Кейт Шортланд (''Черната вдовица") със сигурност няма недостиг на жени кандидатки, които да стъпят на мястото на режисьора на Бонд.
В Бонд има вградени ксенофобия и империализъм, да не говорим за хомофобията. Такъв - изграден върху привилегии и превъзходство - го е написал Флеминг, но как този герой да заработи в съвремието, е труден въпрос. В ерата на Крейг сценаристите Нийл Първис и Робърт Уейд намериха вдъхновено творческо решение на проблема - прехвърлиха напрежението директно в сценария, превръщайки дискурса около Бонд и неговото поведение в драматичен фон. След като "Златното око" въвежда женския образ на М, която обвинява Бонд, че е "сексистки, женоненавистен динозавър" и "реликва от Студената война", филмите на Даниел Крейг изпреварват въпроса как може да съществува Бонд през 2021 г.", казва Елард. В "Казино Роял" например прословутото пиене на героя е механизъм за справяне с вината, която кипи в него. "Има някои великолепни сцени в този филм, в които той гледа умореното си лице в огледалото и вие си мислите: "Не съм сигурен, че искам да бъда този човек".
Ера на нови злодеи
Можете да разберете много за дадена епоха по филмите за Бонд. През 80-те години на миналия век например пандемията от СПИН влияе на разпуснатостта на героя. Бонд на Тимъти Далтън е много по-благоразумен от своите предшественици. Филмите с Крейг поставят въпроса дали хората, които управляват света, са добронамерени. В "Спектър на утехата" е ясно, че ЦРУ не са добри хора. Бонд в крайна сметка открива, че ЦРУ и британското правителство подкрепят престъпната организация Quantum. Неслучайно това се появи като тема във време на масов скептицизъм относно инвазиите на САЩ и Великобритания в Ирак и Афганистан.
Геополитическият пейзаж днес е дори по-сложен от този, в който Даниел Крейг влезе през 2006 г. Поредицата никога не се е отклонявала от реалния живот за своите антагонисти - "Винаги ще има утре" от 1997 г. включва сюжет за медиен магнат мегаломан, който е смесица от собственика на Fox Рупърт Мърдок и покойния Робърт Максуел. В повечето случаи обаче е добавена и известна екстравагантност: доколкото е известно, Мърдок никога не се е опитвал да предизвика война между Великобритания и Китай, за да засили някоя от своите новинарски мрежи. 2021 г. обаче е време на супербогати, свръхмощни фигури, за които някои биха могли да твърдят, че приличат на злодеи от филм за Бонд.
Като цяло това е консервативен, леко десен франчайз за британски герои, които не се доверяват на чужденци и е очевидно, че не обичат нацистите. Възходът на крайната десница във Великобритания, Америка и Франция е явление, което е невъзможно да се пренебрегне. Като алтернатива може да се окаже, че изменението на климата формира вдъхновението за злодей. Има хора в момента, които са достатъчно богати, за да спрат глобалното затопляне. Изборът им да не действат е форма на злодеяние, което би било интересно да се проучи.
Едно е сигурно - не се очаква модата на злодеи с деформации на лицето да продължи дълго. След Мадс Микелсен, който в "Казино Роял" бе злодей с наранено око, дойде Силва в "Скайфол", изигран от Хавиер Бардем с разпадащо се лице. Сега Рами Малек играе новия злодей, отново с обезобразено лице - и маска. В книгите на Иън Флеминг обаче именно Бонд има белег на лицето. След критики, че изобразяването на злодеи с деформации засилва негативните стереотипи и прави живота на страдащите в реалността по-труден, би било добре да се направи белег на дясната буза на титулярния герой при следващото му появяване на големия екран.
Филмовата вселена на Бонд?
Друг въпрос на хоризонта за феновете на Бонд е какво ще означава частичното участие на Amazon в 007. Корпорацията има услуга за стрийминг, към която да привлече абонати, а индустрията прави голям завой към ''кинематографични вселени'', в които историите се разпростират в безброй различни филми, телевизионни предавания, видеоигри и др. Marvel инициира тенденцията с кинематографичната вселена на едноименните комикси. ''Междузвездни войни'' последваха примера с голям списък от взаимносвързани заглавия, които ще стават още по-многобройни след успеха на сериала на Disney + The Mandalorian.
Такава идея е имало и за героинята на Хали Бери от "Не умирай днес". Сценарият е бил написан, но така и не се стига до филм. В съвременния търговски ориентиран киносвят Бонд се отличава като рядко бижу. Получавате само по един филм на всеки няколко години. Ако всяка година излизат по четири продукции, свързани с 007, подобно на тези на "Марвъл", е малко вероятно марката ''Бонд'' да стане по-силна.