Медия без
политическа реклама

Руският "Чернобил“ е по-холивудски от този на HBO

Също като в "Титаник", една малка любовна история се превръща в контрапункт на края на света

16 Апр. 2021
 Любов по време на катастрофа — Данила Козловски и Оксана Акиншина в „Чернобил“.
«Централ Партнершип»
Любов по време на катастрофа — Данила Козловски и Оксана Акиншина в „Чернобил“.

Шумният успех на минисериала „Чернобил" на HBO през 2019 г. върна интереса към темата за Чернобилската катастрофа сред руските режисьори. Почти едновременно бяха обявени два руски проекта. Едният от тях - сериал на НТВ, в който офицер от КГБ преследва американски шпионин, дошъл да взриви атомната електростанция, изглежда е спрян. Но игралният кинопроект на Данила Козловски вече стигна до екраните, премиерата му бе на 15 април - дни преди 35-годишнината от ядрената авария. Ето и някои от първите отзиви за него:

Газета Ру: Алексей (Данила Козловски) и Олга (Оксана Акиншина) се срещат случайно в Припят след 10 години раздяла. Той е пожарникар, който инспектира атомната електроцентрала. Тя е фризьорка и самотна майка, а синът й, по стечение на обстоятелствата, е също на 10. Алексей иска да подновят връзката си, на на тези мечти не им е писано да се сбъднат: в нощта на 26 април 1986 г. четвърти енергиен блок на Чернобилската АЕЦ експлодира и на Алексей е поверена опасна мисия, даже няколко.

За  Козловски като режисьор най-важна е безграничната му любов към актьора Козловски. Така се стига до абсурди: докато персонажите около него повръщат, кожата им се свлича, а противогазите се разтапят по лицата им, героят на Козловски се леко се зачервява, въпреки че няколко пъти се завира почти в самото сърце на аварията. Зловещи козметични трансформации го застигат чак в една от последните сцени и дори тогава те са показани мимоходом, за да не се развали величествената мъжественост, която Козловски излъчва два часа.

От визуална гледна точка „Чернобил" не предизвиква възражения и дори обратното. С усилията на оператора на „Върлината" Ксения Середа, виждаме един от най-талантливо заснетите студийни блокбъстъри родно производство през последните години. Камерата съживява смъртоносно скучните епизоди от вида „мъжете решават кой да отиде на смърт" с голямо внимание към детайлите. 

Лучший Telegram канал о кино - https://t.me/topkinoshkaСотрудничество - https://vk.com/id136981484Дата выхода в РФ - 15 апреля 2021 Страна - РоссияРежиссер -...


Интермедия: „Чернобил" на Данила Козловски очаквано отстъпва през мини-сериала на HBO и неочаквано се издига високо на режисьорския дебют на Козловски „Треньор". Това не ни казва дали е добър или лош. По-късно ще се върнем към отговора на 9. Засега да поговорим за главния герой.Всяко появяване на Козловски на екрана по правило е празник на мъжествеността: героите му винаги са силни, уверени, романтични мъже, които нямат много време за размисъл, защото трябва да вкарват голове, да приземяват самолети и да управляват Русия, а вече и да спасяват света  

С "Чернобил" Данила се връща в голямото кино с голям филм, в който отново блести в обичайното си амплоа: неговият герой на име Альоша буквално не потъва във вода, не гори в огън и дори радиацията не го притеснява особено.

Медуза: „Чернобил" на Данила Козловски: главният герой гаси пожар, кара линейка и се гмурка под реактора. Как руският филм се оказа по-холивудски от сериала на HBO.

Тук няма деконструкция на съветския бюрократичен апарат и откриване на причините за случилото се. Няма и хроника на всекидневния ужас, разширен до епични размери. Няма ги дилемите на длъжностни лица и учени, попаднали в апокалипсиса. Има една малка любовна история, в най-добрите традиции на голямото кино, която се превръща в контрапункт на края на света. Печелившият модел на „Титаник", при който е невъзможно да се разбере кое е важно и кое - спомагателно: частният измислен сюжет или хрониката на историческата катастрофа. В този парадокс има нещо много елегантно: руският филм се оказа по-холивудски от сериала на HBO.

„Чернобил" на HBO следва първоначалния източник на Светлана Алексиевич и показва нищожността и на най-героичните усилия пред всеобхватната отрова на радиацията. След като се срещат с нея, малко герои успяха да издържат повече от един епизод и това беше голямо предизвикателство за кинематографичните закони. „Чернобил" на Козловски, в най-добрите традиции на блокбъстър киното, оспорва логиката и физиката. 

Последвайте ни и в google news бутон