Quantcast
Макар и в БНР, пропагандата на Волгин не е журналистика | СЕГА
facebook
twitter

Наблюдател

Макар и в БНР, пропагандата на Волгин не е журналистика

Водещият манипулира аудиторията, но ръководството на радиото и СЕМ остават глухи
12 446
Кадърът на БНР продава на почитателите си книги за живота и творчеството си, както и за политическите и социалните си възгледи.

Една новина пожела да съобщи в ефира водещият Петър Волгин в последния брой на авторското си предаване „Политически Некоректно“ по БНР. Той информира слушателите, че Съветът за електронни медии не е наказал нито него, нито националното радио заради разпространението на фалшива новина в предпоследното издание на блока на 10 април. Тогава Волгин и събеседникът му – лидерът на партия „Възраждане“ Костадин Костадинов, повече от половин час разсъждаваха над „вестта“, че украинци от батальона „Азов“ са взели за заложници българските моряци от кораба „Царевна“. По-късно МВнР обяви това съобщение за дезинформация. Въпреки това върху него депутатът разви пространна антинатовска хипотеза.

„СЕМ реши, че „Политически Некоректно“ няма да бъде наказвано, нито радиото ще бъде наказвано, нито аз ще бъда наказван. Поради една проста причина: никога никой от нас, нито самото предаване, не е нарушавал рамките на Закона за радиото и телевизията. Който е нашата библия, върху която ние се кълнем. Така че СЕМ потвърди нещо, което аз винаги съм казвал: единственото, което ни ръководи в нашата дейност, е изпълнението на ЗРТ...Това правим в „Политически Некоректно“ и това ще продължим да правим“, завърши Волгин миналата събота.

Изглежда парадоксално, но

 

докато известният глас на БНР съобщаваше,

 

че се е отървал без санкция за тиражирането на дезинформация, той си послужи с манипулация. Волгин спести част от новината от СЕМ и изкара себе си такъв, какъвто дори тези членове на регулатора, които го оправдаха за въпросния брой на „Политически Некоректно“, не посмяха да го изкарат: обективен журналист. Водещият спести на слушателите това, че дори силно пристрастният към него СЕМ е признал, че кадърът на БНР е погазил Етичния кодекс на българските медии. За много редактори и репортери този кодекс стои наравно със ЗРТ, а дори и по-горе, защото е работен наръчник, писан от журналисти и предназначен за журналисти. Любопитното е, че преди близо 20 години БНР подписа въпросния документ, но очевидно Волгин не уважава професионалния етичен кодекс на гилдията.

СЕМ призна, че гласът на БНР е нарушил две правила в него. Първото е, че журналистите „ще предоставяме на обществото проверена и точна информация и няма преднамерено да скриваме или изопачаваме факти“. Едва ли има човек, който да не разбира, че това е основополагащ постулат в журналистическата дейност. Без неговото спазване всички други подходи в работата приличат или на злонамереност, или на аматьорщина. Затова да се изтъкнеш, че не си нарушил ЗРТ, но да нарушиш правилото за проверената и точна информация, е все едно лекар да преглежда пациенти, но да им дава съзнателно неточни диагнози. Или пък учител да влезе в класната стая и да предаде урок с грешки на учениците си.

Второто правило, което Волгин наруши на 10 април, е, че журналистите следва да се въздържат от възхваляващо или предаващо излишна сензационност отразяване на престъпления, насилие и жестокост, отчете мониторингът.

Когато Волгин съобщи, че СЕМ го е оневинил, той всъщност

 

спести и още доста ключови подробности

 

Например не каза на аудиторията, че регулаторът може да не е намерил противоречие между ЗРТ и изявите му на 10 април, но че колегите му в БНР вече са окачествили работата му като опит за заблуждаване на аудиторията. „Ръководството на БНР се разграничава от всеки опит за дезинформация и разпространяване на фалшиви новини. Категорично заявяваме, че всяко нарушаване на закона, професионалните стандарти и етичните норми в програмите и платформите на обществената медия ще бъде санкционирано“, написаха от „Драган Цанков“ 4 по повод стореното от „звездата“.

С това обаче добрите думи за шефовете на БНР и за генералния му директор Милен Митев свършват. Както „Сега“ писа, наказанието, което ръководството наложи на Волгин, беше възможно най-лекото - забележка. Митев обясни снизхождението си с това, че трудовото досие на подчинения му е чисто и че това било първото негово провинение. Митев може да е началник на БНР отскоро, но в радиото работи достатъчно дълго, за да знае, че опитът за дезинформация по отношение на „Азов“ и моряците съвсем не е дебютното провинение  на Волгин. Още докато той водеше „Деконструкция“, през декември 2015 г. СЕМ предупреди, че ще наложи глоба на издържаната от данъкоплатците медия за това, че Волгин не спазва задължителния за БНР и БНТ принцип на плурализъм на гледните точки. И че изказва мнения и кани събеседници, които са само от едната страна на барикадата. В резултат на предупреждението тогавашното ръководство на БНР и тогавашният директор, покойният Радослав Янкулов, решиха да свалят „Деконструкция“ от ефир. Дълго след това Волгин нямаше собствено предаване и едва преди около 2 г. предшественикът на Митев – Андон Балтаков, го уреди с „Политически Некоректно“. В него се включи и журналистката Силвия Великова като противовес на едностранчивия поглед на колегата си.

Преглед и анализ на казаното и стореното от Волгин през последните дни се налага, защото водещият действа по същия начин и през останалото време –

 

манипулира и изопачава факти

 

Откакто Русия нахлу в Украйна, на дневния ред на блока му могат да завидят дори част от лицата на руската държавна телевизия, която иначе е без конкуренция в стрелбата с кремълски опорни точки. Едва ли обаче има друг журналист в обществена медия в ЕС (с изключение може би на Унгария), който като Волгин на драго сърце да ретранслира размислите и страстите на политическия елит на страна, която вече определи България като „неприятелска“ държава. През последните два месеца гости на единия от водещите на „Политически Некоректно“ са били преди всичко хора, които са винаги готови да защитят Путин и военната агресия. И които правят Волгиновата част от „Политически Некоректно“ най-едностранчивото предаване в ефира на обществените медии в България. Това заключение е направено не от друг, а от официалния мониторинг на СЕМ, следящ за спазването на плурализма в БНТ и БНР.  "Данните за "Политически Некоректно" показват съществуването на дисбаланс в представените политически възгледи с доминиращо участие на леви представители от политическия спектър", пише в заключенията, представени на последното заседание на регулатора. 

Именно след това четирима от петимата членове на СЕМ гласуваха, че „Политически Некоректно“ не нарушава медийното законодателство. Част от медийните надзорници обаче признаха, че в сегашния си вид Законът за радиото и телевизията е толкова допотопен, че в него няма текстове, които да са чувствителни към фалшивите новини и които отличават пропагандата от добросъвестния журналистически труд. Това, че ЗРТ е непълен, а не обективната работа на Волгин всъщност е причината БНР да не получи санкция заради броя на „Политически Некоректно“ на 10 април.

И проблемът "Волгин" остана.  Благодарение на авторитета на обществената медия триковете и манипулациите на водещия минават за журналистика. Въпрос към директора Милен Митев и към останалите шефове на Волгин е докога ще търпят това. 

Още

Сашо Йовков пак отложи решаването на казуса с поста на Кошлуков
Сашо Йовков блокира старта на делото за мандата на Кошлуков

01.09.2022

13604
СЕМ не прие отчета на Кошлуков за първата половина на 2022 г.

25.08.2022

2896