Медия без
политическа реклама

Поп Груйо, който изрече клетвата за Априлското въстание

Свещеникът революционер се предава доброволно на турците, за да спаси съселяните си

13 Авг. 2021

Историческите архиви пазят спомена за свещеници, които са били сред активните дейци на Априлското въстание. Като поп Харитон от Габрово, който загива край Дряновския манастир, като поп Никола Троянов, наричан и поп Сокол, умрял след изтезания в Пловдивския затвор. 

Но едно от най-запомнящите се духовни лица от въстанието е поп Груйо Тренчов, известен и като Груйо Бански. Бански, защото е роден в панагюрското село Баня, където родът Тренчови се занимавал с овчарство и мутафчийство.

Той е третото дете на Тренчо и Стана и когато се ражда през 1836 г., е наречен Григор, но всички го наричат Груйо. Учи в местното килийно училище, а най-често е под грижите на баба си Нена. Когато израства, с помощта на чичо си заминава да учи за свещеник в мъжкия метох на Самоков. Връща се в Баня през 1854 г. и става учител в килийното училище, преподава и в селата Овчеполци (Ферезлии) и Тополи дол (Кавак дере). Същевременно е църковен певец. 

През 1858 г. се случват две неща в живота му - ръкоположен е за свещеник във въпросните села под името йеромонах Игнатий Рилец и се жени за Нейка Мутева. Раждат им се общо 5 дъщери, но три умират почти веднага след раждането си. А през 1863 г. почива и Нейка. Така Груйо остава 27-годишен вдовец с две малки дъщери. Същата година той се прибира в Баня и става свещеник там и в съседното село Мечка, като същевременно продължава да бъде и учител.

Един от повратните моменти в живота на Груйо Бански става срещата му с Васил Левски, който минава през Баня по време на обиколките си в подготовка на въстание. Разбира се, поп Груйо става член на революционния комитет в родното си село. Но след залавянето и обесването на Левски комитетът прекратява дейността си и така 3 години - до 1876-а.

Тогава в Пазарджишко се появява Георги Бенковски, който подготвя въстанието в IV революционен окръг. Двамата със свещеника стават близки сподвижници. На 8 февруари Бенковски пристига в Баня, за да поднови дейността на революционния комитет. За председател е избран именно поп Груйо, който заклева останалите сподвижници. Домът му пък се превръща в обичайно място за срещи на комитите. Същевременно двете дъщери на свещеника също се посвещават на делото и започват да изработват фишеци за бъдещото въстание.

На 25 март поп Груйо провежда клетвата и сред панагюрските революционери, а на 31 март и сред тези от село Мечка. Но паметният момент е клетвата, изречена от него, в местността Оборище, където делегатите от революционните комитети взимат решение за въстанието. Ето какво пише за този момент Захари Стоянов в своите "Записки по българските въстания":

„Щом се появиха емблемите на християнското величие пред лицето на депутатите, Бенковски и другите апостоли наведоха саблите си надолу в земята и клюмнаха глави в знак на благоговение и страхопочитание към божествената служба. Колкото и да бях уверен, че измежду апостолите нямаше хора със строга набожност, в тоя случай обаче съм готов да засвидетелствувам, че те благоговееха с чисто сърце, без никакво лицемерие и фарисейство.“

Както е известно, въстанието избухва в Копривщица и Панагюрище на 20 април. Още на следващия ден поп Груйо отива там, за да освети знамето на въстаниците. И не само това - той се сражава срещу турците като войвода на чета от 30 човека. Неговата чета е изпратена да помага на защитниците на село Петрич, но пристига твърде късно - на 29 април селото вече било опожарено.

На връщане към Панагюрище четниците виждат горящите къщи на града и решават да се разделят. По-голямата част поема към село Баня и го намира изоставено от жителите. Въстанието отива към своя залез...

Поп Груйо се вижда за последен път с Георги Бенковски в нощта на 1 срещу 2 май близо до Панагюрище, след което се разделят. Бенковски пада в Тетевенския Балкан след предателство, а поп Груйо Бански и неговите четници се предават на турците, за да спасят от жестокости своите съселяни. Водят ги от затвор в затвор, а след общата амнистия са освободени. Но по време на Руско-турската война поп Груйо отново е арестуван и първо лежи в Цариградската тъмница, а след това и в тази на град Коня, Мала Азия.

Едва след края на Руско-турската война през 1878 г. свещеникът е амнистиран, освободен е и се прибира в Баня. Съселяните го посрещат тържествено, а учениците декламират в негова чест:

Добре дошъл, ах, страдалче,

зарад нашия народ.

Верни бяхте и страдахте

за народа, дор до смърт!"

Поп Груйо отново става свещеник и учител в селото. Неговите съселяни го наричали „живо сребро“, а самият той никога не забравя своя приятел Георги Бенковски и често казва: „Добре стори Бенковски, че се уби. Инак колко щеше да му чини капата днес?“.

И наистина - свещеникът получава скромна поборническа пенсия от 60 лева, а през 1893 г. се оттегля от службата си в църквата и същевременно моли Народното събрание да му отпусне малко по-голяма пенсия. През 1897 г. поп Груйо написва поемата „Записки по Средногорското въстание“, а до края на живота си всяка година ходи до Оборище на 20 април и отслужва панихида за загиналите въстаници. 

На 17 ноември 1908 г. на 72-годишна възраст свещеник Груйо Тренчов умира, като по изрично негово желание не е погребан в двора на църквата, в която е служил, а в селските гробища.