facebook
twitter

Вие сте тук

13 постове / 0 нови
Последно съобщение
Вестник СЕГА
Ислямската изложба в Лувъра била договорена лично от Рашидов

Оказа се, че Вежди Рашидов по време на своя мандат е договорил с Лувъра скандално провалената изложба в Ислямския отдел на музея, макар да се възмущаваше срещу нея по медиите тези дни. Този факт дори е упоменат на сайта на Министерство на културата от съответната година. 

Това стана ясно от парламентарната комисия за култура, където настоящият министър Боил Банов бе поканен да отговаря на въпроси - от участието ни във Венецианското биенале, през отложения балетен конкурс във Варна, до отменената изложба в Лувъра. Изненадващо на тази среща не дойде председателят на комисията Рашидов, който напоследък все по-често критикува публично различни аспекти в дейността на министерството. Той се появи на заседанието чак след като приемникът му си тръгна. 

На въпроси на опозицията Банов отговори, че изложбата е договорена с Лувъра през 2012 г., и отново е предоговорена през 2016 г. при следните условия - изкуство от османския период в България, което да бъде изложено в Ислямския отдел на Лувъра. Тя е планирана като част от трите български изложби във френския музей, две от които вече успешно преминаха - "Епопеята на тракийските царе" (2015) и "Първото българско царство" (2018). 

Министър и през 2012-а, и през 2016 г. беше Вежди Рашидов. На сайта на министерството и досега стои новина от 2014 г., озаглавена „Със Споразумението с Лувъра България влезе в световната история”. Там е описано как през още 2011 г. от „ръководството на Лувъра уверяват министър Рашидов, че оценяват българското културно наследство като уникално, и че три от общо осемте департамента на музея проявяват много голям интерес към България. Това са Департаментът за античността, Департаментът за византийско изкуство и източно християнство и Департаментът за ислямско изкуство”. 

На 31 януари 2012 г. на официална церемония в Лувъра министър Рашидов и тогавашният президент на музея Анри Лоарет слагат подписите си под петгодишното споразумение за сътрудничество. В работната група е и тогавашният директор на НИМ Божидар Димитров. Според първоначалния план изложбата в Департамента за ислямско изкуство е трябвало да се състои втора по ред, по време на българското председателство на ЕС, но впоследствие редът бил разменен и през 2018-а в Лувъра гостуваха артефакти от Първото българско царство. „Който е подписвал тези договорености, той да обяснява. Аз, като министър, съм длъжен да ги спазвам” - прехвърли Банов топката в полето на своя предшественик.

„Изборът на периода XVI-XVIII век за изложбата сам подсказва, че освен ислямско изкуство, в частта типично българско изкуство се предполага да включим иконопис. Уведомили сме Лувъра, че най-интересните икони са в църковния музей и в манастири, тоест те принадлежат на Българската православна църква и Патриаршията много рядко, да не кажем почти никога, не дава икони за изложби”, разказа още Боил Банов.

Въпреки това от музея изпратили куратор, който дошъл, обиколил и изготвил списък с нещата, от които се интересува. От министерството изпратили официални писма до съответните институции, така както се подхожда за всяка една международна изложба. Отговорът на БПЦ бил категоричен - не благославя. (Впрочем през 2009 г. в църквата на замъка Венсан край Париж, в продължение на 3 месеца и половина бяха изложени уникати на православното изкуство, сред тях и 80 икони от Националната галерия и няколко музея.)

„Това е фактическата обстановка около тази изложба. Отношенията ни с Лувъра са чудесни и оттук-нататък преминаваме към разговори за нова изложба от други периоди. За щастие нашата държава има много история, много периоди, с които можем да се представим достойно. Всичко друго е една тежка спекулация”, приключи министърът и нареди договореностите с Лувъра да бъдат публикувани, за да спрат всички спекулации. 

В края на отговорите си за отменената изложба министърът обяви, че предстои подписване не само на ново петгодишно споразумение с Лувъра, но и на същия тип договорености с Ермитажа и с музея "Гети" в САЩ - в съвсем скоро време. 

Около два часа по-късно, по време на обсъжданията на Закона за радиото и телевизията, вече появилият се Вежди Рашидов намери начин да каже: „Аз се опитах и България я вкарах в световния музей, защото е държава в държавата. Снощи проверих - хиляда човека влизат в зимния период в България туристи. И проверих в Лувъра - 30 000 на ден. И от вчера имам есемес, ще ви го кажа откровено: няма повече България в Лувъра”. 

След края на заседанието бившият министър обясни пред „Сега” защо няма да има повече България във френския музей:  „Ами няма да има… Имат си програма хората. До 2024 година всички зали са заети, това какво значи? Че имахме 10 години споразумение, то изтече догодина и оттам нататък нямаме споразумение. И едва ли ще имаме. То не може Лувъра само с България да работи, нали се сещате”. 

Към статията във в. СЕГА
PlaNed
снимка на PlaNed

Е, вие какво очаквахте?  Да спретне един показен въргал на френската полиция ли?

slavabg

То беше ясно това, "голямото му възмущение" беше предизвикано от големия им страх да не дразнят допълнително българите, защото малко преди това д-р Емануел Мутафов от БАН вече беше реагирал  ?

 

https://www.ploshtadslaveikov.com/izlozhba-v-luvar...

 

Иначе тук може да разберете и още нещичко...

 

Цветелина Бориславова:

 

Изложбата в Лувъра е велико събитие за България, но у нас това не се разбра

 

  http://epicenter.bg/article/Izlozhbata-v-Luvara-e-...

Звън®
снимка на Звън®

Подслушано в ранния следобед на осми февруари - добро качество на аудизаписа. Следва част от стенограмата на разговора (публикува се повторно поради актуалността на темата).


Банов: Ало, Мечкунов, Банов съм. Слушай сега, по най-бързия начин отиваш в министерството! Отваряш големия шкаф в кабинета. Там, най-долу, има един череп. 
Мечкунов: Оня дето го довлече Овчаров?
Банов: Да бе, е.ах тоя професор-изкопчия! Вземаш черепа и после хващаш оная мисирка Амелия, заместничката ми!
Мечкунов: Тя не е ли на бианалето във Венеция?
Банов: Требва да се е върналА, е.ах тая ненаситна вътоглавица! Вземаш я и заедно с черепа на бегом отивате при оня дърт келеш Веждито! Пак се е намотал и ми мъти Лувъра, е.ах тоя академика, е.ах!
Мечкунов: Чакай да си запишА!
Банов: Мечкунов, е.ати тъпото копеле си! Никакви записки, бе келеш! И нито дума за тиа работи - ни на жена си, ни на любовника си!
Мечкунов: Добре!
Банов: Даваш черепа на Веждито, той заминава утре за Париж. Да го предаде на оня хугенот Жан-Люк Мартинез май му беше името, шефа на Лувъра.
Мечкунов: Да.
Банов: Да търкулнат черепа до ятаганите, да го турАт върху едно чердженце за намаз или до ибриците. Веждито ги умее тия декорации. КажИ му на тоА брадат пезевенк, че черепа го изкопАл Чобана на Калето край Свищов, имаме и фотосесия с него. НамекнИ му, че според финансовия министър, това е фосил от главоног доцент-вампир по макроикономика от времето на султан Мурад III ли, Мехмед III ли, нема значение, важното е да е трети. Пусни им легендата, че тоа доцент е измислИл първата сунитска лотария, ебал съм ги в таксономистите.
Мечкунов: Да. Тръгвам!
Банов: Чакай, бе капут, като пърле пред майка си се разбързАл! Ще кажеш на Веждито да настоява пред хугенота от Лувъра - изложбата да я махнат от отдела по ислямско изкуство. Да я завлачат другаде, е.ах ги тиа мурлоци! Може да я ситуират в отдела изкуството на Камакура. Ятаганите да ги представят като японски мечове уакизаши, иконите да ги припозная като укиьо-е картинки. Това е, действай!
Мечкунов: Разбрано, почвам!
Банов: И да ме държиш в течение!
Мечкунов: Слушам!

stainbek

???

Васик

Няма да има избожба, защото Рашидов няма келепир от нея

nobody2

веждито един ден щеше да взема некъв утрешен самолет до париж, за да оправи "работата с неговия приятел директора на лувъра". тва да си дерибей от кръга монтерей - ти на мене, аз на тебе - е заразно, за простаците.

бонго-бонго
снимка на бонго-бонго

stainbek

Едва ли ибрикът в ръката на момчето може да се определи като "влияние на османската култура върху нашата иконопис". Още повече, че тази икона от тревненската школа е от 19 век /тази от Лувъра представя изкуството до 18 в./ По скоро е доказателство за изключителната точност и прецизност на автора при пресъздаване на третото чудо на Свети Великомъченик Георги, който по вълшебен начин освобождава момчето от Митилин от робството на агарянския владетел в момента, в който то се готви да  налее вино на последния.

ПП. Иконата е прекрасна и честно казано съжалявам че не могат да я видят в Лувъра, независимо в какъв контекст. Все пак е БЪЛГАРСКА.

доньо

Кой каквото ще да ви приказва да знаете,че става дума за пари.

ostapKa

към автора - много елементарно, сър. Грешно четете, вероятно затова и грешно пишете. Ако си беше направил някой труда да прочете, че изложбата е договорена за "османско изкуство" и ако някой в ресорното министерство имаше понятие от изкуство, а и не само, то тогава нямаше да има провалена изложба. 

❗️ За провала на тази изложба има виновници, но този път не е Веждито, с всички свои кусури.  Ако авторът претендира за някаква грамотност трябваше да си направи труда и да напише нещо по смислено от елементарен пасквил, уви ... За това определено на журналистите не им достига смелост. 

 

Защото в споразумението, което публикува Дневник пише - османско изкуство! 

Дотук нещо нередно и необичайно. После обаче - защо МК допуска тези параметри на изложбата, защо няма куратори от страна на БГ, защо МК при положение че знае за писмото на Синода, което е доста преди  избухването на скандала си мълчи, очаквайки и вероятно  знаейки, че това е история с предизвестен край или пък напротив - прави всичко възможно да случи изложбата, но не на османското изкуство(както пише в споразумението), а на православните ни икони?!  

и така да попитам - авторе, това видя ли го или ... жалка статия, за иначе сериозен гаф със сериозни последствия

 

Bozhilko

Може да има смекчаващи обстоятелства. Бил е пиян и не е знаел какво подписва.

бонго-бонго
снимка на бонго-бонго

Едва ли ибрикът в ръката на момчето може да се определи като "влияние на османската култура върху нашата иконопис". Още повече, че тази икона от тревненската школа е от 19 век /тази от Лувъра представя изкуството до 18 в./ По скоро е доказателство за изключителната точност и прецизност на автора при пресъздаване на третото чудо на Свети Великомъченик Георги, който по вълшебен начин освобождава момчето от Митилин от робството на агарянския владетел в момента, в който то се готви да  налее вино на последния.

"Ибрикът", както и облеклото на агаряните и др.  са маловажни сред множеството детайли в иконата. Самата иконография  на светеца с момчето докато убива дракона потвърждава как османското владичество повлиява християнската иконопис на Балканите.

На чети:

Иван Дуйчев:

http://macedonia.kroraina.com/idbs/idbs_23.htm

Разказът за „чудото на свети Георги със сина на Лъв Пафтагонски“ следва една доста широко разпространена агиографска схема, именно чудотворното освобождение на пленник от чужда робия. Тази схема се повтаря например в едно друго „чудо“ на светеца, който бил освободил попаднало в плен у арабите от остров Крит момче от Митилин. [17] Подобно „чудо“ се приписва на св. Николай Мирликийски, който спасил от чужд плен Василий, сина на Агрика. [18] На св. Димитрий Солунски се приписва спасяването по подобен чудотворен начин на попадналия в плен у македонските славяни епископ Киприан. [19] Към същата агиографска схема трябва да се отнесат и някои други агиографски разкази, например за спасяването на пленения от българите през 811 г. византиец патриций Петър [20]. Всички тези разкази за „чудотворно“ спасяване от чужд плен отразяват наивната вяра на средновековните люде, че един или друг пленник, завърнал се от робия, е бил спасен само чрез свръхчовешка намеса. Трудно е да се установи при всеки отделен случай какви реални исторически факти се крият в основата на даден разказ от този род..В разказа за „чудото на свети Георги със сина на Лъв Пафлагонски“ обаче се съдържат редица подробности, които имат пълно потвърждение в познатите и установени исторически факти от българо-византийската война през 917 г. Това дава основание да се приеме, че този разказ почива върху достоверни исторически сведения, към които е бил добавен чудотворният елемент за спасението на пленника Георги от български плен.

и

https://www.icon-art.info/book_contents.php?book_i...

As in Greece, the tendency to incorporate the theme of a boy accompanying St. George into the scene of the fight against the dragon prevailed in other national Balkan schools active during the Turkish occupation. Among the examples coming from Romanian duchies—and even from Transylvania, where the text of the legend often appeared in the seventeenth-century Synaxarions—are icons in the Municipal Museum in Oradea and from Cotroceni (now in the Museum of Sacral Art in Bucharest), as well as the silver binding of a gospel book given to St. George's Orthodox Church in Bucharest by Constantine Brincoveanu in 1707. Among Bulgarian representations of the theme one should mention the wall-painting in the Orthodox church of Marcia (17th century); a Turnovo icon of 1684 with the scenes of St. George's martyrdom illustrated in the side fields (the icon is housed in the National Gallery of Art in Sofia); and a seventeenth-century icon from Arbanasi in the Orthodox Museum of History and Archaeology in Sofia.

 

×