facebook
twitter

ГОРЕЩИ НОВИНИ / България

Ананиев: Карантината за коронавируса е за сметка на отпуска

Досега лекари и управляващи уверяваха, че ще се издава болничен
Обновена
17 245
 Илияна Кирилова
Кирил Ананиев хвърли в смут всички с изявлението, че за доброволна карантина трябва отпуск, а не болничен.

Доброволната карантина на хората, които се връщат от рискови райони, на практика ще бъде за тяхна сметка - за нея няма да се дава болничен, а ще трябва да се ползва платен или неплатен отпуск. Това обяви здравният министър Кирил Ананиев тази вечер, след като два дни лекари и различни представители на кризисния щаб обясняват, че за този период ще се дава болничен от личния лекар.

Това важи за хората, които нямат симптоми, но се връщат от рискови дестинации, обясни Ананиев. Според него тъй като те нямат проява на болестта, няма нормативно основание да се издаде болничен. Затова те ще трябва да уведомят работодателя си и да излязат в платен или неплатен отпуск за 14-дневен срок.

На въпрос дали това не ощетява работниците, които имат определен брой дни отпуск годишно, Ананиев отвърна, че е най-важно здравето на хората. "А вие представяте ли си каква заплаха може да бъде, ако не остане вкъщи? Първата работа на гражданина, който влиза, е да се обади на своя работодател, че е бил в рисков район и че трябва да бъде 14 дена вкъщи", заяви здравният министър. Той добави, че в никоя държава не е регламентиран законово редът при такъв случай с вирус, който се разпространява за отрицателно време.

Министърът очевидно не желае да реши по друг начин казуса, за да не бъдат ощетени работниците. Според чл. 61 от закона за здравето на задължителна изолация в лечебно заведение подлежат лица, болни и заразоносители от холера, чума, вариола, жълта треска, вирусни хеморагични трески, дифтерия, коремен тиф, полиомиелит, бруцелоза, антракс, малария, тежък остър респираторен синдром и туберкулоза с бацилоотделяне. Когато съществува заплаха за здравето на гражданите, министърът на здравеопазването може да разпореди задължителна изолация на заразоносители и болни от болести извън посочените, посочва адвокатът и специалист по медицинско право Мария Шаркова. Тя припомня, че при възникване на нови заразни болести с потенциален риск от епидемично разпространение, министърът на здравеопазването може да разпореди:
1. задължителна регистрация, съобщаване и отчет на заболявания извън посочените в този списък.
2. конкретни мерки, ред и начин на надзор в съответствие с епидемичната ситуация.

Доброволната карантина бе препоръчана от премиера Бойко Борисов след заседанието на Съвета по сигурността към Министерския съвет вчера. "Нищо не може да ни опази по-добре от дисциплината. Хората, които се връщат от рискови места, да запазят 14-дневен карантинен период", призова той вчера. На практика обаче с днешното изявление на Ананиев този призив се обезсмисля, тъй като хората масово ще предпочетат да не губят половината си годишен отпуск заради доброволната карантина.

По-рано днес редица организации предупредиха, че въпросът има нужда от допълнителна регламентация. "Карантината е механизъм, уреден в нормативните актове, свързани с медицинската експертиза. Нуждата от карантина се установява по определен ред, като за времето, през което тя е наложена, се издава болничен лист, изплаща се и обезщетение", заявиха от КНСБ. Според синдиката призивът за "доброволно" поставяне под карантина е неясен, тъй като няма нормативен ред за "доброволна" изолация, по преценка на физическото лице. Той може да създаде допълнителни затруднения, хаос и противоречия, включително ненужни спорове между работници и работодатели в определени случаи, допълват от синдиката. КНСБ призовава компетентните държавни органи да преценят необходимостта от въвеждане на допълнителни текстове в сега съществуващите нормативни актове, чрез които адекватно да се отговори на ситуацията.

Днес Националната пациентска организация също посочи, че липсва яснота за поведението на пътниците, които идват от рискови региони, но нямат симптоми. Такава неяснота съществува и сред българските работодатели относно контактите им с партньори от такива райони, както и към техни служители, контактували служебно или лично с високорискови граждани. Организацията призова МЗ и НЗОК да дадат незабавно задължителни указания към личните лекари и лечебните заведения. "Да се направи информационна кампания, насочена към населението какви профилактични, предпазни и ограничителни действия трябва да се предприемат, както и при какви условия е необходима самоизолация на високорисковия пациент. Тези действия да бъдат съгласувани с работодателите в Националния съвет за тристранно сътрудничество между държавата, синдикатите и работодателите, с цел намаляване на негативното влияние върху националната икономика", настояват оттам.

След Ананиев, социалният министър Деница Сачева опита дипломатично да обещае, че ще предложи да бъде направено отделно заседание на тристранката и да бъде обсъден национален координационен механизъм, свързан с "доброволната карантина". "Не мога да кажа, че ще променя наредбата за отпуските. Трябва да има координация на национално ниво и по-активно трябав да бъдат включени личните лекари в преценката кога човек трябва да остане вкъщи. Ако всички сега масово излязат в отпуск, също ще има сериозни икономически отражения", коментира тя.

Както е известно, първите три дни болничен са за сметка на работодателя, но следващите се поемат от НОИ. В последните месеци работодатели, синдикати и държава спорят как да се овладеят растящите разходи за временна неработоспособност, въпреки че нито една институция не можа да докаже, че работещите злоупотребяват с болничните. Именно на поредната дискусия по този въпрос здравният министър внесе яснота по въпроса с неплатената карантина.

 

 

Въпросът с 14-дневната домашна карантина за сметка на годишния отпуск трябва да се обмисли още веднъж и да се предложи...

Posted by Кристиан Вигенин on Tuesday, February 25, 2020

 

КАК Е В ЧУЖБИНА

Казусът с доброволната карантина не е само български. Болните служители имат право на болничен, но здравите служители няма как да получат възнаграждение за периода, в който са отсъствали от работа, посочва Би Би Си. Британската служба за консултации, медиация и арбитраж (Acas) казва, че е "добра практика" работодателят да третира периода на карантина като отсъствие по болест или да се съгласи времето да бъде зачетено като почивни дни. "В противен случай има опасност служителят да дойде на работа, защото не иска да се лиши от заплащане", посочват медиаторите.

Лицензираният институт по персонала и кадровото развитие отива по-далеч и казва, че "има голяма морална отговорност да се гарантира безопасността на служителите на работното място". Оттам препоръчват работодателите да бъдат достатъчно гъвкави да позволят на служителите си да работят от вкъщи. Това обаче е само препоръка и никой няма задължение да ти плати, ако не си болен, посочват експертите.

47

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

"Системата ни убива": Барикадирахме се заради Караянчева

19.09.2020

Обновена

1575 9
МФ не иска да сложи таван на високите такси на банкоматите

18.09.2020

МИЛА КИСЬОВА

1425 8
Обсъжда се преизчисление на всички пенсии от 2021 г.

18.09.2020

Обновена

10860 36

Коментари

Страници

Жозефа
снимка на Жозефа

Да, отпуски за екскурзии имат, а после за карантина - дайте ни болнични, които да платят всички работещи. Който няма платен отпуск, ще си вземе неплатен.

 

Да се ходи на екскурзии по време на отпуск е нечувана безотговорност!  

Предлагам направо да ги умъртвяват и после - в мобилните инсинератори.

Така хем няма да разнасят зараза, хем ще спестим от болнични, хем ще оправдаем онези милиони за бездействащите инсинератори. 

John Slow

Да, отпуски за екскурзии имат, а после за карантина - дайте ни болнични, които да платят всички работещи. Който няма платен отпуск, ще си вземе неплатен.

Става въпрос за хора, които се прибират от рискови райони. Да им искаш 200 лева за тест е безумие. Да ги караш да си хабят отпуската - пълен т@ш@к. Ако щеш, бе - рупай тая корона.  

bay Dragan

Вирус, глад няма значение. Ще ни уморят.

Очаквам ОНЯ на белия кон да дойде.

ИвКо

 Всичко е ясно като бял ден, няма как за доброволна карантина да се издават болнични, а за задължителна няма как да не се издават болнични, още повече ако карантината е в болнично заведение.

 За затваряне на учреждения, предприятия, търговски и туристически обекти и други места където има повече хора си е неплатен отпуск.

Капитан Немо
снимка на Капитан Немо

ИвКо, я прочети какво е цитирал Weed361 (№21) и пак тълкувай Евангелието...

Аман от спецове... ???

ИвКо

 Капитане, изказвам мнение и предпочитание как би трябвало да бъде. И не е задължително за споделяне от когото и да било, включая и Ваше подобие. Естествено че съм прочел и 21, претенциите ми за спец са точно нулеви, притесненията са излишни. 

Slava
снимка на Slava

29

Ср., 26/02/2020 - 04:53 (нов) Жозефа    

Да, отпуски за екскурзии имат, а после за карантина - дайте ни болнични, които да платят всички работещи. Който няма платен отпуск, ще си вземе неплатен.

 

Да се ходи на екскурзии по време на отпуск е нечувана безотговорност!  

Предлагам направо да ги умъртвяват и после - в мобилните инсинератори.

Така хем няма да разнасят зараза, хем ще спестим от болнични, хем ще оправдаем онези милиони за бездействащите инсинератори. 

 

 

 

30

Ср., 26/02/2020 - 07:54 (нов)

John Slow

Да, отпуски за екскурзии имат, а после за карантина - дайте ни болнични, които да платят всички работещи. Който няма платен отпуск, ще си вземе неплатен.

Става въпрос за хора, които се прибират от рискови райони. Да им искаш 200 лева за тест е безумие. Да ги караш да си хабят отпуската - пълен т@ш@к. Ако щеш, бе - рупай тая корона. 

 

За епидемията се говори всеки ден, вече два месеца. Отговорността на пътуващите е тяхна, никой не ги е принуждавал, още повече за екскурзия.

 

Наши приятели с частен бизнес, преди месец планираха екскурзия в европейска държава. В момента там има заразени с вируса, а нашите още се чудят дали да се откажат от екскурзията, защото щели да изгубят част от платената сума. Та кой казвате после да им плаща болничните за доброволна карантина??

Justinian2
снимка на Justinian2

Guidance on when and how human rights can be restricted to prevent the spread of infectious disease is found in The Siracusa Principles, a non-binding document developed by the Siracusa International Institute for Criminal Justice and Human Rights and adopted by the United Nations Economic and Social Council in 1984.[34] The Siracusa Principles state that restrictions on human rights under the International Covenant on Civil and Political Rights must meet standards of legality, evidence-based necessity, proportionality, and gradualism, noting that public health can be used as grounds for limiting certain rights if the state needs to take measures ‘aimed at preventing disease or injury or providing care for the sick and injured.’ Limitations on rights (such as quarantine) must be ‘strictly necessary,’ meaning that they must:

 https://en.wikipedia.org/wiki/Quarantine#Ethical_considerations      Тикварията в БГ да внимава с показухите и насилствените действия спрямо хората  , да не попадне под още международни правни шамари...?

Дежурния

Става въпрос за хора, които се прибират от рискови райони. Да им искаш 200 лева за тест е безумие. Да ги караш да си хабят отпуската - пълен т@ш@к. Ако щеш, бе - рупай тая корона.  

От рискови райони "се прибират" поне 2000-3000 човека дневно. При наличие на общо 1000 теста, безумие е да тестваш хора без признаци за заболяване. Тестовете ще свършат за половин ден и няма да има за тези, за които ще са наистина нужни.

Карантина си има определено значение като дума, когато става въпрос за мерки по закон. Няма такова понятие, като "доброволна карантина" и съответно няма как да се издават болнични листове за това. И накрая, няма такова нещо "държавата плаща". Държавата събира пари от едни хора и ги дава на други хора. Ако се плаща за псевдокарантини от осигурителните фондове, ще стане съвсем като в приказката "болен здрав носи".

Трагчното е, че няма ясна идея, организация и разбиране, когато вирусът наистина дойде, защото такива неща няма как да ни отминат. Имаме малко време за подготовка и то изтича. Носето на двама човека с носилка пред камерите не са тези мерки.

БОКО

AMИ ЕТО ГИ ЕВРОАТЛАНТИЧЕСКИТЕ ЦЕННОСТИ на мутрокомуниста от Банкя ....Това е човека направил короно вируса дал го на американците и краварите решили да направят Америка велика .. с биологична война против целия свят https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Plummer . Същия този Plummer е убит от китайското разузнаване на 04. 02. 2020 година . Айде да Ви са честити Евроатлантическите ценности ...само да вметна че вируса в Милано тръгва от човек който не е напускал града и нямал никакви срещи с китайци ...

Shaaban_bin_Robert
снимка на Shaaban_bin_Robert

Тц! Корона вирусът е отмъщението на мъртвия Иво Карамански. Нали помните  как се казваше застрахователната му компания?

John Slow

Карантина си има определено значение като дума, когато става въпрос за мерки по закон. Няма такова понятие, като "доброволна карантина" и съответно няма как да се издават болнични листове за това.

Господин експерт, това какво е:

 

"Законът е категоричен и осигурените лица имат право да ползват болничен за тъй наречената карантина", заяви шефът на социалната комисия в парламента Хасан Адемов. Той подчерта, че няма законодателен проблем с вземането на болничен в този случай. „Решението е много просто, то е визирано в чл. 43 от КСО, в който е казано, че всички осигурени лица имат право за парично обезщетения за т. нар. карантина. Но става въпрос за осигурени лица по предписание на здравните органи. 14 дена има право да изписва болничен личният лекар и той преценява на база на информацията дали да издаде болничен, или не“, каза Хасан Адемов, цитиран от Дарик радио.

???

Slava
снимка на Slava

Някои тук наистина се правят на неразбрали разликата между "болен под карантина" на когото по закон се плащат болнични и "здрав под доброволна карантина, завърнал се от екскурзия" и очакващ всички работещи да му я платят. ? Ще ви избоде очите, а напразните ви напъни са смешни.

John Slow

Някои тук наистина се правят на неразбрали

Да, ти...

 

 

 

Законът е категоричен и осигурените лица имат право да ползват болничен за тъй наречената карантина.

Това заяви шефът на социалната комисия в парламента Хасан Адемов по повод указанието на здравния министър от вчера хората, връщащи се от рискови дестинации, да си взимат отпуск, за да си стоят вкъщи под „доброволна карантина“.

https://dariknews.bg/novini/bylgariia/ademov-zakonyt-e-kategorichen-osigurenite-imat-pravo-na-bolnichen-za-karantina-2213782 

Жозефа
снимка на Жозефа

Госпожа д-р Дариткова не е съгласна с вас. ?

 

 

Dorcas

Въпросът е дали тази "доброволна карантина" е задължителна.

Ако не е - няма проблем. Просто никой няма да я спазва.

Но да ти налагат "доброволна карантина" и да ти я приспадат от отпуска е меко казано идиотщина.

 

В тази връзка да попитам: След като вече в Солун (Гърция) е потвърден случай на заразен с коронавирус, това прави ли Гърция рисков район? И дали Бойко Борисов, който е на посещение в Гърция, и придружаващите го лица ще се подложат на "доброволна карантина" като се върнат от там?

Дежурния

Господин експерт, това какво е:

Колега, не е добре да се злоупотребява с езика свещен на нашите деди. Има нещо наречено "карантина", което принципно е недоброволно. Задължително е да се спазва, има и отговорност за неспазване, включително до наказателна. Никой не оспорва, че осигурените имат право на болнични и обезщетения, когато такова нещо им е наложено. "Доброволна карантина" реално е оксиморон, не поражда задължения и съответно няма как да има и права. За това става въпрос, а интелектуалното ниво на повечето от народните избраници е отдавна известно.

Страници

Влез или се регистрирай за да коментираш