Трябва да сте живели в пещера през последните седмици, за да не сте видели в социалните мрежи мемета, шеги и фен арт, кръстосващи естетиката на два филма с напълно противоположна тематика, сюжет и (поне привидно) аудитория: "Барби" на Грета Гъруиг и "Опенхаймер" на Кристофър Нолан. Доскоро беше ясно само, че двете големи продукции - съответно на компаниите Warner и Universal, са програмирани да излязат в кината по света в един и същи ден - 21 юли. И двете са скъпи продукции с бюджети около 100 милиона долара и големи рекламни кампании;но "вирусната" популяризация, която им осигури интернет, едва ли би могла да бъде измислена и планирана в маркетинг отделите. Роди се терминът "Барбенхаймер", който едновременно прославя и иронизира. Пол Дергарабедян, известният старши медиа аналитик на Comscore, заяви, че феноменът е "маркетингов подарък", роден от социалните мрежи, който носи ползи и на двата филма.
Но кой ще спечели битката за боксофиса и сърцата на публика? Физикът, изобретил най-смъртоносното оръжие на човечеството, или блондинката в яркорозова рокля и високи токчета? Някои фенове се тревожат, че еуфорията около "Барбенхаймер" е засенчила индивидуалността на двата така различни проекта. Все пак "Барби" е насочен към по-млада аудитория и е с рейтинг PG-13, докато филмът на Нолан е оценен с рейтинг R и в него има както сцени на страховит ужас, така и на голота. "Барби" е розова романтична комедия, но имената на Грета Гъруиг ("Лейдибърд", "Малки жени") и съсценариста Ноа Баумбах ("Брачна история") зад нея гарантират модерен и дори феминистки подтекст. Що се отнася до Нолан - създател на трилогията за Батман, "Генезис", "Дюнкерк" и "Интерстелар", едно от най-тежкокалибрените имена в съвременно кино, той едва ли има нужда от представяне. И двамата работят с ярки актьорски съзвездия - Грета Гъруиг е поканила, освен двете си звезди, също Хелън Мирън, Америка Ферера, Джон Сина и попзвездата Дуа Липа. В лагера на Нолън пък са Мат Деймън, Робърт Дауни мл., Емили Блънт, Флоранс Пю, Джон Хартнет, Кенет Брана, Рами Малек.
Решението двете продукции да бъдат пуснати в един и същи ден не е случайно: това е т.нар. класическо контрапрограмиране на Холивуд. Пускат се два напълно различни филма, които не привличат една аудитория, за да може и двата да постигнат значителни успехи в боксофиса. Конкуренцията е полезна за киното, но от март 2020 г., когато удари коронавирусът, не се е случвало подобно нещо. Нещо повече: големите блокбъстъри вече са толкова редки, че студиата избягват дори премиера в съседни седмици, камо ли в една и съща. 2023 г. все още няма своя гръмотевичен хит: единственият, спечелил над 1 милиард долара от билети, е детинската глупост "Супер Марио Брос", а скъпи инвестиции като "Индиана Джоунс и реликвата на съдбата" и "Светкавицата" донесоха провал и финансови загуби съответно за "Дисни" и "Уорнър".
Някои казват, че двойната премиера е отмъщението на Warner към Кристофър Нолан, който напусна студиото след 20-годишно сътрудничество - заради конфликта около ковидната премиера (и неуспех) на предишния му опус "Тенет". Прогнозите дават надмощие на "Барби" в боксофиса: 90-милионен дебют на американския пазар, срещу 40 милиона за "Опенхаймер". Но даже и да не оглави класациите веднага, мрачната драма за създателя на атомната бомба може да има дълъг и щастлив екранен живот. По-зрялата аудитория обикновено не се втурва в киносалоните през премиерния уикенд, както правят тийнейджърите за своите любими комиксови и анимационни герои.
Все повече киносалони обаче обявиха организирането на двойни прожекции, които ще покажат двете ленти една след друга. И все повече зрители се замислят да се отдадат на този близо петчасов маратон. По информация на сп. 20 хиляди души са закупи билети и за двете премиери в един и същи ден в салоните на най-голямата американска киноверига - AMC.
В кампанията се включиха и самите конкуренти. Режисьорката на "Барби" Грета Гъруиг и звездата на филма Марго Роби вече демонстрираха, че имат билети за прожекцията на "Опенхаймер" (но също и за "Индиана Джоунс" и "Мисията невъзможна 7").
Килиън Мърфи, който е в главната роля на Робърт Опенхаймер, е върнал жеста и ще е сред зрителите на романтичната комедия.
В кампанията се включи и Том Круз, чийто "Мисията невъзможна: Пълна разплата" излезе по кината седмица по-рано: заедно с режисьора на филма Кристофър Маккуори той се снима пред плакатите на "Барби", "Опенхаймер" и "Индиана Джоунс", държейки в ръка билети за всичките три. (Неговият филм е продуциран от Paramount.) Подобна подкрепа между съперници е рядкост в ожесточената конкурентна среда на Холивуд - в епоха, когато кината все още кретат след удара, нанесен от пандемията, а хората предпочитат кино на дивана от каталога на стрийминг платформите.
"За петък съм запланувал "Опенхаймер", а след това "Барби" в събота", заяви Круз. За това, че все още обича да посещава киносалони, актьорът добави: "Израснах, гледайки филми на големия екран. Харесвам това изживяване. Завладяващо е и това е важно като общност и индустрия", споделя той.
"Барби" и "Опенхаймер" са и във всички големи киносалони в България от този петък, 21 юли.