Медия без
политическа реклама

Боряна Росса и Олег Мавроматти изследват гена на Бога

Изложбата „Огледалото на вярата“ търси отговор на въпроса дали материята е носителят на духовното

08 Юли 2024
Боряна Росса цели да провокира критичното мислене с проекта "Огледалото на вярата".
Боряна Росса цели да провокира критичното мислене с проекта "Огледалото на вярата".

Визуалните артисти Боряна Росса и Олег Мавроматти, заедно с д-р Майкъл Едел – Лаборатория по контрол на плурипотенцията на стволовите клетки към Университета в Барселона и д-р Хайди Хенли – Факултет по биология, Сиракузки университет, Ню Йорк, представят изложбата „Огледалото на вярата“ в столичната галерия Credo Bonum на ул. „Славянска“ 2. Официалното откриване е на 10 юли от 19.00 ч., а изложбата може да бъде разгледана до 28 юли.

Възможно ли е нашата духовност да бъде предопределена генетично? Молекулярният биолог Дийн Хамър твърди, че може. В книгата си „Генът на Бога“ той пише, че генът VMAT2 кодира протеин, който влияе върху духовността, трансцедентността и вярата. Медийното представяне на неговата хипотеза обаче повдига въпроси относно потенциалното й влияние върху обществото и свободата на индивида.

Проектът на Боряна Росса и Олег Мавроматти изследва дискусията доколко гените определят човешкото поведение (генетична детерминация) и критикува представянето в медиите на изследванията в областта на биологията, разглеждайки различни социални, културни и религиозни гледни точки. В свят, в който социалните мрежи често печелят повече доверие от научните източници, ние бихме искали да покажем как представянето на научните изследвания в медиите влияе на отношението ни към тях, дори и това описание да няма общо със самата наука“, казват те.

В работата си двамата художници разсъждават около спорното бинарно противопоставяне дух/материя и култура/природа и по въпроса дали материята е носителят на духовното, или дух и материя са напълно разделени. За да засегнем централния въпрос за „въплътяването“ на гена в тялото, както и ожесточеното бинарно противопоставяне на „природа“ и „култура“ в медиите, ние решихме буквално да ги илюстрираме. Така създадохме нашите „генетично модифицирани трансцендентални дрожди“. Чрез генетично модифициране на един първичен организъм с „божествения ген“ ние искахме да създадем един символичен образ, но и биологичен обект, който да представи това противопоставяне, за да разкрием проблемите, които виждаме, и да провокираме критично мислене“, обясняват авторите на изложбата.

Като част от съпътстващата програма към проекта „Огледалото на вярата" на 11 юли, четвъртък, от 18.30 ч. Ще се състои среща-разговор с Боряна Росса и д-р Петър Ефтимов, посветена на генетичните предразположености и идеята за генетичната предопределеност в контекста на изложбата.

Боряна Росса е художничка и куратор в областта на електронните изкуства, киното, видеото, биологическото изкуство, пърформанса и живописта. Родена е в София през 1972 г. Има докторска и магистърска степен по електронни изкуства от университета Ренселаер, Трой, Ню Йорк (Rensselaer Polytechnic Institute, Ню Йорк), а така също и магистърска степен специалност „Стенопис“ в Националната художествена академия, София, при професор Димо Заимов. В момента Росса е професорка в Департамента по кино и медийни изкуства в Сиракузкия университет, Ню Йорк, резидент-художничка в биолабораторията на д-р Хайди Хенли в същия университет, консултантка на Европейски следвоенен форум за съвременно изкуство (EPCAF), членка на международното киберфеминистко общество FACES.
Основен фокус на нейната работа са теми като пола, тялото, технологиите и транснационалната идентичност, разглеждани през призмата на киберфеминизма. През 2004 г., заедно с художника и режисьор Олег Мавроматти, Росса създава "Ултрафутуро" - международна група от художници, чиято основна тема е социалното влияние на науката и технологиите.

 

Последвайте ни и в google news бутон