Медия без
политическа реклама

Бронират срещу куршуми картината „Иван Грозни убива сина си“

Експерти неведнъж са се опитвали да обяснят защо творбата, изложена в Третяковската галерия, предизвиква агресия

07 Юли 2022
Посетителите гледаха на монитор картината "Иван Грозни убива сина си", докато тя бе на реставрация.
ЕРА/БГНЕС
Посетителите гледаха на монитор картината "Иван Грозни убива сина си", докато тя бе на реставрация.

Третяковската галерия в Москва е поръчала непробиваема капсула от специално защитно стъкло за прочутата картина на художника Иля Репин „Иван Грозни и неговият син Иван, 16 ноември 1581“, известна повече като „Иван Грозни убива сина си“. Това съобщават руски медии, позовавайки се на информация от директора на музея Зелфира Трегулова. Уточнява се, че капсулата ще бъде предназначена да действа „срещу вандали, отблясъци и куршуми“. Със също такова стъкло са предпазени произведенията „Раждането на Венера“ и „Пролет“ на италианския ренесансов живописец Сандро Ботичели, експонирани в галерия „Уфици“ във Флоренция.

Репин работи над може би най-известната си картина в продължение на две години – от 1883 до 1885-а. През 2018-а посетител на Третяковската галерия разби предпазното стъкло и повреди платното. Той бе арестуван, а творбата бе изпратена за сериозна реставрация, която отне четири години. През май 2022-ра „Иван Грозни и неговият син Иван“ бяха върнати в галерията за демонстрации пред медиите.

Това не е първото вандалско посегателство върху знаменитата картина. През 1913 г., когато Иля Репин все още е жив, староверецът Абрам Балашов се хвърля върху платното и му нанася три брутални удара с нож. Лицата на персонажите са почти напълно унищожени и на художника се налага на практика да ги нарисува отново.

Експерти неведнъж са се опитвали да обяснят защо картината „Иван Грозни убива сина си“ предизвиква агресия. В своите проучвания те са се добрали до три основни причини, разкрива KP.RU. Според някои изследователи атаките най-вече се дължат на изобилието на червения цвят в произведението. Точно това е казал и Абрам Балашов след покушението: „Прекалено много кръв…“.

Някои смятат, че историческата истина е друга: Иван Грозни в действителност не е убил царевича, а художникът с този сюжет е създал един вид антируски „компромат“. Така абсурдно обяснява простъпката си Игор Подпорин, вандалът от 2018-а: „Иван Грозни е светец… Много ме възмути картината на този Репин. Тук идват чужденци, ще видят това и какво ще си помислят за нашия руски цар? А за нас? Това е провокация против руския народ, за да се отнасят зле с нас“, пророкува пишман-националистът. Третата версия на обяснението е мистична. Твърди се, че творбата може да е привлякла духа на самия Иван Грозни. Подобно мнение изразява и писателят Павел Ершов, според когото картината е „адова икона“, криеща под горния слой бои лика на дявола.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата