Известният художник от епохата на Ренесанса, Албрехт Дюрер е роден в Нюрнберг през 1471 г. и умира пак там през 1528 г. Междувременно посещава Венеция и Холандия. Във Венеция отива за да опознае изкуството на големите майстори, но за Холандия 49-годишният Дюрер, известен далеч извън пределите на родния си град, е бил изцяло по финансови съображения.
През 1519 г. умира неговият покровител, император Максимилиан I. Монархът е назначил доживотна пенсия на художника в размер на 100 гулдена годишно, която му се изплаща от градската хазна на Нюрнберг. След смъртта на Максимилиан I градските власти отказват да изплащат пенсията, преди тя да бъде потвърдена от новия император Карл V. Коронацията на Карл V се провежда в Аахен през октомври 1520 г., малко преди това, Дюрер заминава за Холандия, за да получи препоръки от двора на Маргарет Австрийска, владетелката на Хабсбургска Холандия и леля на бъдещия император.
По време на пътуването си Дюрер посещава германския град Аахен два пъти: през октомври 1520 г., по повод коронясването на Карл V, и през юли 1521 г., на път за Нюрнберг. В Аахен, най-западният град на Германия, разположен на границата с днешните Нидерландия и Белгия, двете посещения на великия художник преди 500 години, както и 550-ата годишнина от рождението му стават причина за организирането на изложба, посветена на Дюрер и неговите пътувания.
Изложбата "Дюрер беше тук. Пътуване, което се превърна в легенда" в музея „Зюермонд Лудвиг“ е отлична възможност за запознанство с творчеството на великия художник и взаимодействието му с колеги и мислители от онова време в Европа. Изложбата е разделена на три части: първата разказва за самото пътуване, втората се фокусира върху произведенията, създадени по време на пътуването и престоя в Холандия, а третата е посветена на това как други художници възприемат и имитират изкуството на Дюрер.
Около половината от 190-те експоната са картини, гравюри и рисунки на самия Дюрер, както и страници от дневника му — забележителен документ, от който не само научаваме къде е бил и какво е видял авторът, както и че по време на пътуването Дюрер е плащал за различни услуги със свои произведения, най-често портрети. Художникът е пътувал със съпругата си и камериерката, като само месечният им наем струвал 11 гулдена, при годишна пенсия от 100 гулдена.
Повечето портрети, изложени в изложбата, са рисунки, направени със сребърен молив, перо или въглен. Докато е в Холандия, далеч от ателието и чираците си, Дюрер се концентрира върху рисунки и те са с много високо художествено качество — независими , завършени произведения на изкуството.
Дюрер рисува търговски представители и дипломати, португалски колониалисти и богати италиански търговци, многобройни познати и колеги художници, хабсбургското дворянство при дворовета на Маргарет Австрийска и Карл V, мрачния деспот, датския крал Кристиан II и хуманиста Еразъм Ротердамски ... На един портрет има мургаво момиче, двадесетгодишната Катарина. Тази рисунка, направена със специална нежност, е първият известен в европейското изкуство портрет (а не просто типизиран образ) на африканска жена.
През 1520-1521 г. Дюнер рисува и картини. Една от тях - „Свети Йероним“, рисувана в Антверпен, е най-често копираното произведение на Дюрер, и то демонстрира какви висоти в изобразителното изкуство достига художникът, дори далеч от ателието си, когато скъсва с традициите от късното Средновековие и разработва нов подход към иконографията, основан на хуманизма. Моделът му е 93-годишен жител на Антверпен.
На изложбата в Аахен можете да видите глава на морж и лежащо куче. Къде художникът е успял да види морж? Най-вероятно не на живо, а от друга рисунка в кметството на Страсбург, напът към Нюрнберг. Но рисунката на кучето, направена със сребърен молив, очевидно е от Аахен.
По време на пътуването се случва друго важно събитие за Дюрер: той се разболява - предполага се, че от малария. Може би (това е една от теориите), тази болест, която не го е пускала дълги години, е станала причина за смъртта на художника малко преди 57-ия му рожден ден.
Музеят „Зюермонд Лудвиг“ в Аахен e подготвил изложбата съвместно с Националната галерия в Лондон, за където ще отпътува, за да остане в Лондон от 20 ноември 2021 до 27 февруари 2022 г.