Медия без
политическа реклама

В Дубай скриха голотата на Давид

Посетителите на световното изложение виждат само главата, изваяна от Микеланджело

18 Окт. 2021
ItaliaExpo2020
В италианския павилион на Дубай Експо 2020 петметровата фигура на Микеланджело е сведена до бюст.

Една от най-обсъжданите атракции на световното изложение в Дубай е извисяваща се статуя, точно копие на „Давид“ на Микеланджело, която изненадва посетилите в италианския павилион — точно както първоначалната поява на оригинала е слисала жителите на Флоренция преди повече от 500 години, само че по друга причина, съобщава Artnet News. 

За изработването на копието на екип от италиански експерти са били необходими 40 часа, само за да сканират скулптурата. Репликата е била отпечатана с един от най-големите 3D принтери в света. Използваният материал съдържа нишки от рециклирана пластмаса и смес от смоли и мраморен прах. 

В павилиона на Италия триизмерното копие на Давид стои високо, погледът му e предизвикателен. Все пак на библийския герой му предстои битка с гиганта Голиат. За повечето посетители обаче

 

главата на Давид е всичко, което ще видят,

 

докато обикалят павилиона. През следващите шест месеца само ВИП лица със специален достъп ще могат да зърнат Давид във вида, в който майка го е родила, Микеланджело го е замислил и големият принтер го е отпечатал. Изложителите са скрили голото тяло на библейския герой, притеснени от реакциите на местните традиционалисти, макар и да не си го признават публично.

Скулптурата с височина 5 метра, смятана за най-точното копие на ренесансовия шедьовър досега, е разположена така в ротондата на италианския павилион на Експо 2020 в Дубай, че посетителите могат да видят само само главата на Давид, когато се качат на горния етаж. Долната му половина може да бъде видяна зад стъклени витрини само от първия етаж, който е затворен за публика и отваря врати само за ВИП посещения. Междувременно бетонна плоча между етажите ефективно прикрива тазовата област на фигурата.

 

Оригиналният Давид е гол

и някои виждат в прикриването на голотата му форма на цензура. Други казват, че начинът, по който Дейвид е представен на изложението — в осмоъгълна кутия с прозорец през който наднича главата му, е форма на художествено изразяване. Авторите на тази концепция стават един вид като съавтори на Микеланджело, влизат в спор с него.

Първоначално оригиналният Давид е трябвало да стои на покрива на катедралата във Флоренция, но се оказало, че 6-тонната статуя трудно може да бъде поставена там. Но дори и на земята, до входа на Палацо Векио, където в крайна сметка е поставена през 1504 г., или в Галерията на Академията, където е преместена през 1873-та, петметровата статуя върху двуметров пиедестал е предвидена да се гледа от долу нагоре.  

В италианския павилион в Дубай това е "поправено". "Посетителите вече няма да гледат Давид отдолу нагоре, както обикновено, сега той ще ги поздравява, като ги гледа в лицето", казва Дейвид Рампело, който отговаря за изкуството в италианския павилион.  

Според професор Пол Гуин, преподавател история на Ренесанса в Американския университет в Рим, не бива едни хора да могат да видят целия Давид, а други — само главата. "В публичното изкуство това, което виждат богатите,  и това, което ще видят обикновените хора, не може да са две различни неща", казва професорът.