Дебютен филм чупи рекорди в Сан Себастиан. „Начало“ на младата грузинска режисьорка Деа Кулумбегашвили е големият победител, обирайки наградите в незапомнен триумф: „Златна раковина“, „Сребърна раковина“ за най-добър режисьор, “Сребърна раковина“ за най-добра актриса (Ия Сухиташвили) и награда на журито за най-добър сценарий. Председател на журито бе Лука Гуаданино ("Призови ме с твоето име", "Суспирия"), а избраният фаворит поляризира обществеността и критиците. Харесван или не, едно е сигурно - "Начало" е най-хипнотичното, оригинално и рисковано визуално предложение в конкурса. 34-годишната Кулумбегашвили разказва история за двойното потисничество, претърпяно от жена в селските райони на Грузия: като съпруга на лидера на общност на Свидетелите на Йехова, тя страда от преследването на православното мнозинство; а като жена – от насилието срещу нежния пол като цяло.
Фестивалът в баския град е един от малкото в тази особена година, които избраха да се проведат физически въпреки коронавируса (първият от големите беше Венеция в началото на септември; сред отменените - Кан, Карлови Вари, Трайбека и мн. др.). Въпреки че Испания е една от най-засегнатите от Covid-19 страни, а някои райони са заплашени от повторно затваряне, филмовият празник все пак се състоя - с определени условности и намалена пищност.
„Пиянство“ на датчанина Томас Винтерберг - другият голям фаворит за „Златната раковина“, се задоволи с наградата за най-добър актьор, като тя бе поделена между четиримата участници: Мадс Микелсен, Томас Бо Ларсен, Магнус Миланг и Ларс Рант. Винтерберг, бивш вундеркинд на движението "Догма 95", изобразява група учители в гимназията, които решават да компенсират недоволството от зрелия живот на средната класа, като добавят постоянни 0,5 алкохола в кръвта си.
Голямата изненада е специалната награда на журито за „Crock of Gold“ на режисьора Джулиан Темпъл, който проследява годините на слава и ексцесии на Шейн Макъуън, лидер на митичната група „Поугс“ . Филмът е продуциран от Джони Деп, приятел и партньор във веселбите на Макъуън. "Няма разлика между художествен и документален филм", благодари Темпъл.
Най-странното издание на Сан Себастиян завърши с изпълнена задача: филмите са гледани и обсъждани. Нивото на фестивала, с много филми, избрани за непроведения филмов фестивал в Кан, както и самия победител, далеч надхвърля това от последните издания. Сега остава най-трудното: да се реши кога ще пристигнат в кината и дали публиката ще се престраши да ги види.