Медия без
политическа реклама

Кои са най-добрите сериали на XXI век

206 експерти от 43 страни ги определиха по запитване на Би Би Си

Във „В обувките на Сатаната“ Брайън Кранстън демонстрира как добрите намерения могат да доведат до ужасяващата трансформация на скромен учител в чудовище.

От началото на XXI век са изминали само 21 години, но изглежда през тях са направени повече и по-добри сериали, отколкото в цялата предишна история на този медиен формат (тя не е чак толкова дълга - първият сериал е от 1947 г., американският ситком "Мери Кей и Джони"). По този повод Би Би Си реши да състави списък на стоте най-добри, канейки 206 експерти от цял свят да посочат своите фаворити. От българска страна участва режисьорът и продуцент Илиян Джевелеков, който стои зад сериала "Порталът" и филмите "Вездесъщият" и Love.net.

Сходна класация, но съставена с хиляди гласове на анонимни зрители в най-големия портал за кино и телевизия IMDB, показва, че горното е валидно - сред първите 10 няма нито един сериал отпреди 2000 г. Появата на новите стрийминг технологии в съчетание с коронавируса успешно извади публиката и филмите от киносалоните и прикова феновете пред домашните екрани. Никога досега (независимо от бурното развитие на киното, видеото и телевизията) толкова голям брой зрители не са разполагали с толкова богат избор на филми - само на един клик разстояние.

Количествените натрупвания водят до качествени изменения - и ето, че

 

за Златна ера на сериалите се заговори 

 

още на границата между ХХ и ХХI век, когато излязоха „Семейство Сопрано“ (1999) и „Наркомрежа“ (2002). Сценаристи, режисьори и актьори осъзнаха, че двучасовият игрален филм е по-подходящ, ако искаш да споделиш с публиката кратка история. Но времетраенето на сериала - аналог на дебелия, епичен роман в литературата - им дава много повече възможности да разработят сложен наратив, да покажат персонажи в развитие, да изградят цял един нов свят - както например в „Игра на тронове“, да задържат вниманието на зрителя с месеци и да го накарат да се връща за още и още, понякога с години. 

По същото време и игралните филми за голям екран започнаха да се възползват от предимствата на дългия разказ. Трите части от „Властелинът на пръстените“ (2001-2003) в режисьорската версия на Питър Джаксън са с общо времетраене 686 минути. Ако ги бяха излъчили по телевизията, това би било равно на 12 епизода по 57 минути.  Да погледнем и комиксовата вселена на Marvel - само филмите за „Отмъстителите“ са над 30 - в четири фази, с повтарящи се герои. През 2022 и 2023 г. предстои да излязат още шест филма, всичките с познати персонажи. Но ако на големия екран холивудската доминация засега е безапелационна, при сериалите в стрийминг платформите - и особено в най-голямата от тях, Netflix - сред най-гледаните се промъкват заглавия от Испания, Южна Корея, Франция… 

Ето и първите 10 заглавия от класацията на Би Би Си. За съставянето ѝ експерти от 43 страни е трябвало да изброят най-добрите, излезли след 2000 г., като са разполагали със списък от 460 заглавия. Въпреки че гласуват професионалисти от цял свят, тази най-нова тенденция - разнообразяването на географията на сериалите, не е отразена и в списъка присъстват само англоезични продукции.

Първото място заема американската криминална драма на HBO

 

„Наркомрежа“ (The Wire),

 

излъчвана в продължение на пет сезона - от 2002 до 2008 г. Сериалът представя детайлна картина на организираната престъпност, опитите на полицията и държавата да се бори  с проблема, хората, имащи ежедневен досег с търговията на дрога, и живота в бедните квартали на Балтимор. Създател е Дейвид Саймън, сценарист и продуцент, чиято звезда изгря през 1993 г. с „Убийство: Живот на улицата“ - полицейски сериал по негова книга, излъчван и у нас през 90-те. Саймън е автор и на „Поколение убийци“, „Тримей“ , „Дръзки“, „Нюйоркска комбина“ и „Заговорът срещу Америка“, които могат да се гледат в HBO Go, също както „Наркомрежа“. В списъка на  IMDB „Наркомрежа“ е под №6 с рейтинг 9.3 от 10. Участват Доминик Уест, Идрис Елба, Уендъл Пиърс, Ланс Редик.

Втори е 

 

"Момчетата от Медисън авеню" (Mad Men),

 

продължил почти десет години - от 2007 до 2015 г. Уникалното в тази поредица е, че в България, макар и с пет години закъснение, той мина по Канал 1. Преди това - и съвсем навреме, от началото на 2008 г. - у нас започна да го показва Fox Life. Историята се развива в САЩ през 60-те години на ХХ век и се фокусира върху възходите и паденията на служителите в рекламна агенция в центъра на Ню Йорк - на фона на глобалните събития и променящите се социални норми в американското общество през това бурно десетилетие. В ролите са Джон Хам, Кристина Хендрикс, Джон Слатъри, Елизабет Мос, Джанюари Джоунс. 

Въпреки многобройните отличия потребителите в IMDb са го изпратили чак на 116-о място. Днес може да се гледа в Amazon Prime. 

Трети в списъка на Би Би Си е сериалът, преведен на български като 

 

„В обувките на Сатаната“ (Breaking Bad),

 

който се излъчваше от 2008 до 2013 г. Тук имаме съвпадения в оценките на експерти и зрители -  в IMDb той е на същото трето място. В началото на историята Уолтър Уайт (Брайън Кранстън) е обикновен учител по химия, комуто е открит нелечим рак на белите дробове. За да осигури финансово близките си в малкото оставащо му време, той решава да се възползва от познанията си и с помощта на един свой неособено примерен ученик  започва да произвежда и продава най-добрия метамфетамин в щата Ню Мексико. Скоро бившият учител успява да се отърси от всички белези на цивилизоваността и да се превърне в опасен и безскрупулен човек.

„В обувките на Сатаната“ е изпълнен с напрегнати моменти, жестокост, екшън и изненадващи развръзки и отлична актьорска игра на всички участници, но най-вече на Брайън Кранстън и Арън Пол. Може да се гледа в Netflix.

Следва британският комедийно-драматичен сериал 

 

Fleabag,

 

създаден по едноименното самостоятелно шоу на Фийби Уолър-Бридж за сексуално обсебена млада жена, загубила наскоро най-добрата си приятелка. От развълнувания монолог на героинята научаваме за болезнената й връзка със семейството, тежкото финансово положение и мъжете, преминали през леглото ѝ. С шегите си за секса и връзките, рязката смяна на локациите, необичайно широката емоционална амплитуда Fleabag съумява да бъде истерично смешен и дълбоко драматичен. Участват още Оливия Коулман и Кристин Скот Томас.

От всички в челната десетка „Флийбег“ предизвиква най-слаб интерес у нас. Далеч повече зрители в България има друг добър сериал, в който е замесена Уолър-Бридж - "Убивайки Ив", който обаче е извън тази класация. Зрителите в IMDB също поставят Fleabag доста назад - на 79-о място. Може да го откриете в Amazon Prime.

№5 е за

 

"Игра на тронове" (Game of Thrones)

 

- фентъзи драмата, около която се вдигна най-много шум както заради изобилието от кърваво насилие, насилствен секс и кръвосмешения, така и заради несъмнените достойнства на екранизацията по култовата сага на Джордж Мартин (като изключим разочароващия и несъществуващ в книгите финал). Сериалът се излъчи от 2011 до 2019 г. по HBO и все още държи редица рекорди по популярност, брой награди "Еми" и т.н.

Сред характерните черти на „Игра на тронове“ са отсъствието на  еднозначно положителни персонажи, спорните постъпки на много от героите и фактът, че повечето от тях загиват бързо и неочаквано. В класацията на IMDB сериалът заема 12-ата позиция заради ниската оценка на последния сезон - преди това бе значително по-нагоре. "Игра на тронове" е в HBO Go.

На шесто място експертите са поставили британската поредица 

 

"Може и да те съсипя" (I May Destroy You)

 

Това е нов сериал, който излезе в HBO през 2020 г. Разказва историята на млада писателка, която опитва да установи какво ѝ се е случило  след една безпаметна нощ. Сериалът е вдъхновен от реални събития от живота на актрисата, сценарист и изпълнител на главната роля Микаела Коул, чийто сценарий бе награден с „Еми“.  

И седмото място е за HBO Go - с 

 

"Останалите" (The Leftovers, 2014 и 2016),

 

сериал с мистични и фантастични елементи . Десетте епизода на първия сезон стъпват върху едноименния бестселър на Том Перота. "Останалите" е оригинален поглед към мотива за Страшния съд. Група хора са останали без най-близките си, след като на 14 октомври 2011 г. в един миг от Земята изчезват 140 милиона души. Сериалът не е за изчезналите, а за следващите три години от живота на Останалите, които се оказват доста непредсказуеми. Създаден е от Деймън Линделоф, автора на друг прочут сериал - "Изгубени". 

Осми е 

 

"Американците" (The Americans, от 2013 до 2018) 

 

с Кери Ръсел, Матю Рис и Ноа Емерих. Да започнем оттам, че главните герои не са американци, въпреки че се представят за такива. Те са руснаци, дълбоко инфилтрирани във Вашингтон съветски шпиони в средата на 80-те, които активно събират американски тайни. Имат и две деца, които нямат представа кои са родителите им и с какво се занимават - също както и най-близкият им приятел и съсед, който работи във ФБР.

Сценарист на тази на моменти абсурдистка драма е бивш служител на ЦРУ. Ще я откриете в Amazon Prime.

Може би най-смешното предложение в топ 10 на Би Би Си е 

 

"Офисът" (The Office)

 

Но не американската версия (2005-2013), която според повечето критици и зрители е рядко срещаният случай, в който римейкът превъзхожда оригинала, Експертите, поканени от Би Би Си, обаче са предпочели британския първообраз. Сюжетът е прост: няколко кръгли идиоти и неколцина свестни хора работят в един офис. Техният началник Дейвид Брент (Рики Джервейс) е събирателен образ на всички глупави и неприятни шефове на квадрат. Всевъзможни смешни ситуации, които могат да се случат само на работа, са доведени до абсурд. Британският оригинал е в Hulu, а американската версия - в Netflix.

Челната десетка затваря още един сериал на НВО -

 

„Наследниците“ (Succession, 2018), 

 

който се снима и до днес. Логан Рой е влиятелният възрастен ръководител на международен медиен конгломерат. По-големият му син ще трябва да поеме управлението на компанията, но не преди цялото семейство да премине през интриги, предателство и открита борба за власт.

Между 10-о и 20-о място виждаме други обичани поредиции като "Туин Пийкс: Завръщането" (13), "Чернобил" (15), "Короната" (16), "Изгубени" (19). Последната стотна позиция заема миналогодишният хит "Дамски гамбит"

Още по темата