Медия без
политическа реклама

Локарно удостои Алфонсо Куарон с награда за цялостен принос

Мексиканският режисьор ще представи нов трилър с Кейт Бланшет на фестивала във Венеция

12 Авг. 2024
Мексиканският кинорежисьор Алфонсо Куарон на 77-ия Международен филмов фестивал в Локарно.
ЕРА/БГНЕС
Мексиканският кинорежисьор Алфонсо Куарон на 77-ия Международен филмов фестивал в Локарно.

Мексиканският кинорежисьор Алфонсо Куарон получи наградата за цялостна кариера от тазгодишния Международен филмов фестивал в Локарно, Швейцария. „Филмите много пъти са ми спасявали живота“, обяви той пред своя майсторски клас по време на фестивала, връщайки се в спомените си към своите най-трудни в артистично и житейско отношение моменти.

Роденият през 1961 г. Куарон сподели с откровеност и хумор своите размишления и любопитни случки, свързани с ранната му страст към киното и най-важните етапи от кариерата му. Това, което е отворило очите му за седмото изкуство, е филмът на Виторио де Сика „Крадци на велосипеди“, който гледал заедно със своя братовчед. „Никога не бях гледал толкова поетичен и същевременно закотвен към реалността филм. Това ме тласна да търся все повече и повече такива филми“, изповядва режисьорът пред италианското издание La Repubblica. Пътешествие, чиято най-нова глава ще бъде открита на кинофестивала във Венеция, където ще бъде представен минисериалът за Apple TV+, със сценарий, режисура и копродуциран от Алфонсо Куарон: трилърът Disclaimer, с Кейт Бланшет в главната роля. Актрисата играе е журналистка, специализирана в разследването на скандали, която се оказва главна героиня в история, която ще разкрие нейната най-голяма тайна…

Кинематографистът, носител на четири награди „Оскар“, способен да работи в различни жанрове, съчетавайки социални, интимни и развлекателни теми, от „И твойта майка също“ до „Гравитация“, от „Хари Потър и затворникът от Азкабан“ до „Рома“, казва, че най-лошите филми са дидактичните. „Не мисля, че винаги трябва да се занимаваме със социални проблеми – подчертава той в отговор на въпрос, – но ако това е нещо, което искате да направите, трябва да започнете от тема, която ви засяга на лично ниво, която чувствате. Не я избирайте, само защото съзнавате по абстрактен начин, че е важна".

На Куарон не са му липсвали трудности и злополучни моменти в кариерата, като например първия му филм „Един за всички“ (1991), придобит от Miramax, които вместо да го разпространят в чужбина, изобщо го свалят от пазара. „Това беше първият път, когато Харви Уайнстийн ме прецака - иронизира той. – А после това се повтори“.

Куарон изказва благодарност към много свои приятели от света на киното, които са му помагали по пътя. Например Гийермо дел Торо, който го убедил да не отказва автоматично режисирането на филм за Хари Потър. „Той ме наруга - а мексиканците имат много лоши думи за това, - когато му казах, че не съм прочел книгите. Благодарение на него го направих и разбрах, че това не е просто фентъзи, а история за съзряването, която изследва различни социални класи“, коментира Алфонсо Куарон.

Колективната травма от 11 септември 2001 г. с разрушаването на кулите близнаци го кара да направи един от най-силните си филми, антиутопията „Децата на хората“ (2006). „Чувствах, че светът ще се промени към по-лошо. Може би живеехме в балон на капиталистически оптимизъм, но много образи във филма отразяваха това, което се случваше на Балканите, в Шри Ланка, в Ирак“, подчертава мексиканският режисьор.

За в бъдеще той не изключва да изследва един от любимите жанрове на своя приятел Дел Торо – хоръра. „Като зрител аз също обичам филмите на ужасите. Гийермо е по-метафизичен, моят ужас би бил по-скоро вкоренен в реалността. Дори се опитвах вече да напиша нещо,... ще видим“, заключава Алфонсо Куарон.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата