Балетният спектакъл „Сънят на Пилат“ открива седмото издание на Международния летен сезон на оперните театри „Сцена на вековете 2022“ във Велико Търново. Това ще се случи на 9 юли, броени дни след като балетът на Държавна опера – Стара Загора, получи престижните отличия на професионалната танцова общност „Импулс” за балетна трупа на годината и за танцова продукция на годината (именно за „Сънят на Пилат“). Поради неблагоприятната прогноза за времето за събота спектакълът ще бъде представен в голямата зала на Музикално-драматичен театър „Константин Кисимов“, а не на сцената на крепостта Царевец.
Интернационална балетна трупа под ръководството на примабалерината, хореограф и педагог Силвия Томова, хорът и оркестърът на Старозагорската опера под диригентството на маестро Владимир Бошнаков и международен творчески екип ще представят за първи път пред търновци и гостите на старопрестолната столица танцовата мистерия „Сънят на Пилат” от именития български композитор на популярна и филмова музика Стефан Димитров и с хореографията на Василий Медведев. Зрителите на „Сцена на вековете“ ще видят в ролята на Маргарита примабалерината Анелия Димитрова (носителка на „Кристална лира” и на Специалната на града „Импулс” за творчески постижения), Фредерико Пинто от Португалия ще бъде в ролята на на Майстора, албанецът Фиорди Лоха ще е Пилат Понтийски, испанката Клара Ферер ще танцува в ролята на Хела/Низа, Каито Такахаши от Япония ще бъде Котаракът Бегемот/Юда, а Джоузеф Пенялоса ще бъде в ролята на Воланд.
Въпреки че е вдъхновена от романа на Михаил Булгаков „Майстора и Маргарита“, оригиналната интерпретация на Стефан Димитров в „Сънят на Пилат” не се опира на текста, а вместо това умело улавя сюрреалистичната атмосфера и визуализира основните елементи на разказа. Заглавията на двете действия – Lux Aeterna (Вечна светлина) и Misericordia Pro Nobis (Милост за нас), приканват към асоциации с други литературни класики като „Фауст“ на Гьоте, например, и поставят творбата в контекста на европейското музикално наследство. Музиката на Димитров превежда духовната визия на Булгаков на езика на нашия модерен свят и дава свежо, мелодично тълкувание на разноликите идеи за добро и зло, светлина и мрак, за корените на тези сили.
„Сънят на Пилат” се превърна в знаково събитие в културния живот на България. За първи път от десетилетия се появява и е сценично представено голямо балетно произведение от съвременен български композитор. Зрелищно, пищно, изискано, елегантно, завладяващо, разтърсващо, гениално, чудо… Това са само част от суперлативите, с които щастливците, присъствали на премиерата на „Сънят на Пилат” в Зала 1 на Националния дворец на културата в София описаха преживяното. Сценографията и подхранващите въображението над 300 костюма на Павол Юраш (Словакия), либретото на Яна Темиз (Русия, Турция) и ценната помощ на хореографа Станислав Фечо (Чехия) допринасят световноизвестният хореограф Василий Медведев да превърне симфоничното произведение на Стефан Димитров в поразяващо сетивата кълбо от положителна енергия, в поема за любовта.
Любовни сцени, библейски сюжети, нежност и жестокост се преплитат в „Сънят на Пилат“ с модерни режисьорски и хореографски решения и музика под палката на диригента Владимир Бошнаков. Такъв спектакъл не е имало повече от 40 години – от времето на „Козият рог“ на Красимир Кюркчийски, категорични са познавачите. Приблизително толкова време отлежава в творческото съзнание на Стефан Димитров и идеята за написването на балет, вдъхновен от „Майстора и Маргарита“. Преди четири десетилетия композиторът прочита романа на Булгаков, преди 20 години започва да съзрява сюжетът, а 4 години му отнема написването. „Сънят на Пилат” получи заслужен обществен отзвук, като вече се радва на десетки предложения за представяне на различни сцени и фестивали в България и чужбина.
Програмата на фестивала „Сцена на вековете 2022“ продължава с балетният спектакъл „Анна Каренина“ по музика на Чайковски на Държавна опера – Плодвив (16 юли), операта „Ернани“ от Джузепе Верди на Държавна опера – Русе (23 юли), продукцията „Амадеус“ по музика на Моцарт и пиесата на Питър Шафър на Музикално-драматичен театър – Велико Търново (29 юли), симфоничният концерт „Нощ под звездите“ на Vienna Schonbrunn Orchestra (6 август), операта „Ромео и Жулиета“ от Шарл Гуно на Държавна опера – Варна (29 август), операта „Риголето“ от Джузепе Верди на Националната опера на Букурещ, Румъния (2 септември), и танго-операта „Мария от Буенос Айрес“ на Държавна опера – Пловдив, с музиката на Астор Пиацола (10 септември). Всички тези спектакли ще се играят на откритата сцена на крепостта Царевец, стига времето да позволява. Началният час е 21.00 ч. В съпътстващата фестивална програма „Поглед в бъдещето“ са включени балетът „Копелия“ от Лео Делиб в изпълнение на детската балетна школа „Класика“ – Велико Търново (11 юли), мюзикълът „Алиса в огледалния свят“ по Луис Карол на „Бон-Бон-Мюзик“ – София (3 август), и танцовият спектакъл „Скритият дар“ на Virginia Ballet – Велико Търново (17 септември).
Акцент сред съпътстващите събития е концертът „Една нощ в операта с музиката на Queen“ с участието на Славин Славчев, Дони, Славчо Николов, Венко Поромански, Михаил Шишков-син, сопраното Вера Гиргинова, хорът и оркестърът на Дръжавна опера – Стара Загора. Той ще се състои на 11 септември.