Французинът Доминик Майер се оттегля от директорския пост в най-престижния оперен театър в света – „Ла Скала“ в Милано. Напускането му е следствие от културната политика на правителството на Джорджа Мелони, според която се предпочита италианци да бъдат начело на водещи институции в страната. Майер беше поканен да остане до август 2025 г., когато навършва 70 години. Това също е правило, въведено от правителството на Мелони: директорите на оперните театри да се оттеглят на 70-годишна възраст.
Доминик Майер си тръгна от „Ла Скала“ с усмивка, благодарност и възхвала за екипа, който го приветства през 2020 г., когато започна ангажиментът му, превърнал се в негово „семейство“ от 900 души, но не скри разочарованието си от неосъществилото се подновяване на договора му, пише Corriere.it. „Един министър реши да ме изпрати в пенсия, но аз ще отида на друго място“, заяви французинът от елзаски произход на пресконференция днес. Той визира министъра на културата Дженаро Санджиулиано, „бащата“ на закона, който установява 70-годишния лимит за ръководството на оперните театри. „Щастлив съм, защото съм ръководил най-великите театри – в Париж, Лозана, Виена, Милано. Всеки, който е минал по такъв път, няма право да се оплаква от нищо. Работил съм без прекъсване с всички най-големи диригенти в света. Благодаря ти, Рикардо“ (Рикардо Шайи е музикалният директор на „Ла Скала“ – б.а.).
Майер изтъкна, че работата в театъра по 90 часа седмично не му е тежала. „Тук се случи нещо прекрасно, бях добре дошъл и екипът ми се превърна в семейство. Питах ви за много неща, обновихме „Ла Скала“ от горе до долу. Свършихме добра работа“, отбеляза досегашният директор, като благодари на всички от персонала, поискали неотдавна от борда на директорите на оперния театър продължаване на договора му с нов 2-годишен мандат.
Списъкът с направени реформи от Майер е дълъг. „Те знаят, че не съм особено горд човек, но съм наясно, че оставям след себе си модернизирана „Ла Скала“ – театър, подготвен за предизвикателствата на бъдещето. Всичко това се прави с подкрепата и помощта на всички вас“, подчерта французинът. В „Ла Скала“ частните спомоществователи дават повече пари от обществената поддръжка – за миналата година 44 милиона евро, което е огромна цифра. Театърът затвори 2023 г. с печалба от 8,7 милиона и още 5 за бъдещото преместване на складовете. „При напускането ми активите на „Ла Скала“ преминаха от 109 на 132,7 милиона. Приходите нараснаха, приходите от билети скочиха от 27 на 34 милиона за година. А спонсорствата достигнаха 38 милиона. Даренията също са нараснали: от 3 милиона през 2018 г. до почти 6 милиона миналата година“, подчерта Доминик Майер. За всеки спектакъл местата в салона са заети на 90%. Една трета от зрителите са на възраст под 35 години. Към всичко това се добавя обновяването на информационната система, свиването на енергийните разходи с 20% и др. Скоро е обещано да има таблети за зрителите със субтитри на произведенията на 5 езика.
Кметът на Милано Джузепе Сала също не крие, че Майер оставя театъра в отлично финансово здраве на своя приемник – Фортунато Ортомбина. Майер, от своя страна, причислява Ортомбина към кръга на своите приятели и съмишленици и е убеден, че двамата няма да имат никакви търкания в периода, в който ще се наложи да работят заедно. „Животът продължава – заключава французинът. – С удоволствие ще отида и ще помогна на друга институция. Аз си върша работата. След което в определен момент ще си тръгна любезно и учтиво, както винаги съм правил“.
Досегашният кормчия на миланската „Ла Скала“ представи днес и програмата на последния оперен сезон под неговия подпис. Той ще бъде открит на 7 декември със „Силата на съдбата“ от Джузепе Верди, като на диригентския пулт ще застане музикалният директор Рикардо Шайи, а в певческия състав са звездите Анна Нетребко, Йонас Кауфман и Людовик Тезие под режисурата на Лео Мускато. Майер подаде ръка на рускинята Нетребко, когато много други оперни институции я бяха отхвърлили заради отказа й да разкритикува еднозначно политиката на Кремъл, или все още не я бяха реабилитирали. За това той бе от някои поощряван, а от други – остро критикуван.
В афиша за сезона са включени общо 14 оперни заглавия („Норма“, „Фалстаф“, „Евгений Онегин“, „Тоска“, „Риголето“, „Така правят всички“ и др.), 9 балетни и още – концерти, рецитали, детски спектакли. Ще гостуват изтъкнати диригенти – Рикардо Мути с Виенската филхармония, Кирил Петренко, Даниеле Гати, Фабио Луизи, Кристиан Тилеман.
Сред неосъществените задачи, за които Майер съжалява, че няма да може да довърши, е тетралогията на Вагнер „Пръстенът на нибелунга“ (начинание, което например акад. Пламен Карталов със Софийската опера осъществи от 2010 до 2013 г. – б.а.). „Започнах проект, който отне години, но чийто край никога няма да видя. Това е тетралогията на Вагнер: четирите опери на „Пръстена на нибелунга“, като през 2026 г. трябваше да се извъртят два пълни цикъла. Когато последната фаза бъде поставена, аз няма да съм там. Все едно съпругата ти да очаква дете, а ти да знаеш, че когато настъпи моментът на раждането, вече няма да си с нея“, тъжно коментира Майер, цитиран от в. Avvenire. „Ла Скала“ с Кристиан Тилеман трябва да постави още „Валкюра“ и „Зифрид“, за да има пълната тетралогия.
Краят на ерата Майер вероятно ще доведе до още сбогувания: очаква се Даниеле Гати да е следващият музикален директор на мястото на Рикардо Шайи. Напуска и шефът на балета, французинът Манюел Легри, който винаги и навсякъде е имал запазено място в екипа на Майер. Възможните му приемници са най-известният италиански балетист Роберто Боле или прима-балерината Елеонора Абанято.