Медия без
политическа реклама

Проектът „Псевдоприрода“ ни представя на Архитектурното биенале във Венеция

Общо 17 проекта са били разгледани от журито на конкурса

13 Яну. 2025
Така изглежда детайл от проекта "Псевдоприрода" на арх. Ясен Марков, спечелил конкурса.
biennale2025.kab.bg
Така изглежда детайл от проекта "Псевдоприрода" на арх. Ясен Марков, спечелил конкурса.

Проектът „Псевдоприрода“ на арх. Ясен Марков ще представя България на Венецианското архитектурно биенале тази година. Това бе обявено днес от Камарата на архитектите в България на пресконференция в галерия „Средец“ на Министерството на културата.

Проектът победител е събрал 61 от 70 възможни точки, обяви арх. Владимир Милков, председател на журито. Комисар на тазгодишното участие на страната ни ще бъде арх. Александър Стайнов.

Конкурсът за кураторски проект за националното ни участие във Венецианското архитектурно биенале започна на 11 октомври 2024 г., като кандидатите подаваха предложенията си до 2 декември 2024 г., припомня БТА. От 7-членното жури, оглавявано от арх. Владимир Милков – председател на Управителния съвет на Камарата на архитектите в България (КАБ), са били разгледани 17 проекта.

От тях са били селектирани общо 5 проекта: „В технологиите е отговорът..., а какъв точно беше въпросът за фасадите?“ на арх. Ралица Пети и Виолета Христова, „СЕТИВ_НО. Преосмисляне на сградите като колективен интелект“ на Антон Керезов, Маргарита Савова и Гергана Георгиева, „Хиляда години, осем часа и 47 секунди“ на Градоскоп, Ина Вълканова, Георги Янакиев, Георги Николов и Адрияна Михайлова, „Ефемера“ на Ефемера ООД, Андрей Ходкевич, Гергана Попова, Григори Иванов, Цвета Никторова и „Псевдоприрода“ на Ясен Марков, който в крайна сметка единодушно печели конкурса за кураторски проект.

Според председателя на журито арх. Милков едно от предимствата на този проект е, че кураторското послание е кратко и ясно, концепцията е също пределно ясна, не е необходима професионална подготовка, за да я разбереш. Лаконично визуално представена е. Предвиден е бюджет от 70 хиляди лева, в който не всички предложени проекти се вместват. Той обяви класирането и на останалите четири проекта, стигнали до финалното обсъждане, което БТА цитира. На второ място е „Ефемера“ (25 точки), на трето - "Хиляда години, осем часа и 47 секунди“ на „Градоскоп“ (15 точки), четвърто е предложението „СЕТИВ_НО", а на пето място - проектът, носещ името „В технологиите е отговорът…, а какъв точно беше въпросът за фасадите?“.

От журито отчитат, че се забелязва активната роля на младото поколение, с възраст до 40 години, в съвременния архитектурен живот и в разработването на по-широки по замисъл и съдържание архитектурни задачи. Конкурсните проекти демонстрират навлизането на модерни технологични средства и похвати в архитектурното творчество и в конкретния случай разширяване на подхода към архитектурата с по-задълбочено отчитане на човешкия фактор. По мнението на журиращите българските архитекти са показали, че са в течение на световните тенденции и чувствителните национални специфики.

„Псевдоприрода“ изследва границите между изкуственото и естественото, поставяйки под въпрос нашата роля като творци и потребители на средата, в която живеем. Снежният двор във Венеция през лятото е метафора за нарушените ритми на природата, докато възрожденската дневна представя пространство за колективно мислене. Проектът провокира посетителите да си представят нови сценарии за устойчиво бъдеще, където интелигентността – човешка и изкуствена – може да намери общ език с природата“. Така накратко авторът Ясен Марков е презентирал проекта си в сайта на КАБ biennale2025.kab.bg.

„Псевдоприрода“ развива абсурдна хипотеза, при която през лятото във Венеция вали сняг, обясняват от журито. Те посочват, че проектът се занимава с много сериозната тема за климатичните промени и човешката намеса в сложните природни процеси. За това се говори със силни образи, не без чувство за хумор - машината за сняг, която затрупва соларните панели и ги спира да функционират, е ефектна метафора за неспособността на хората да се справят с климатичните кризи. Използването на технологии, които изглеждат като част от решението, още повече обърква ситуацията. В залата е пресъздаден декор на голяма зимна хижа с изкуствена камина и килим с елементи от националната ни култура. В тази уютна среда темата на проекта ще бъде разгърната и в още една медия – книги с текстове за времето и климата. Проектът по изключително ефектен и запомнящ се начин представя и поставя във фокуса на обществото дискусията за едно все по-реално климатично бъдеще.

Авторът на инсталацията арх. Ясен Марков обясни, че проектът ще се състои от две части – външна и вътрешна. „Ние, като архитекти, търсим проблем и решения на проблема“, каза той. По думите му тази инсталация изпраща различни послания и всеки може да я тълкува по различен начин. Отвън ще вали сняг във Венеция посред лято. Там ще бъде проблемът. А вътре е уютът, една възрожденска дневна. Ще има огнище, захранено от изкуствен интелект, мебели и килим, които имат възрожденска препратка. „Това е едно място, където се решават проблемите“, отбеляза арх. Марков.

Там посетителите ще открият и каталог с универсалните рецепти за добро време, в който са събрани идеите на хора от различни сфери на науката. Килимът е интерпретация на триединството на изкуствения, естествения и колективния интелекти. Изготвена е и пощенска картичка със зимна Венеция, която ще бъде разпращана като покана за павилиона. В дните преди откриването на павилиона ще бъдат раздавани тениски, чанти и сувенири с мърчандайза на проекта. Официалното откриване на българския павилион вероятно ще е на 8 или 9 май, непосредствено преди откриването на самото Венецианско архитектурно биенале. Българският павилион отново ще бъде позициониран в зала „Тициан“, където бяха показани българските проекти в предишното издание на архитектурното биенале и в 60-ото издание на Венецианското биенале на изкуствата през 2024 г.

Тазгодишното 19-о издание на Венецианското биенале за архитектура ще се проведе от 10 май до 23 ноември, а темата на форума е „Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна“. Куратор на международната изложба е италианецът Карло Рати – архитект и инженер, доктор към Масачузетския технологичен институт (MIT), основател на ателието за дизайн и иновации CRA – Carlo Ratti Associati.

Заглавието Intelligens се позовава на термина „интелигентност“, но обхваща множествената му същност, като включва латинската дума „gens“, означаваща „хора“, посочват организаторите. Биеналето ще се задълбочи в различни измеренинтелигентността, призовавайки глобалната архитектурна общност да оглави решения за неотложното предизвикателство на изменението на климата.

Последвайте ни и в google news бутон