Медия без
политическа реклама

Виртуална "Златна мечка" за румънско "смахнато порно"

Кинофестивалът в Берлин е поредният, който заживя онлайн живот

Вместо червен килим - неформална снимка в парка: лауреатката на "Сребърна мечка" за най-добра роля (вече не се дели на мъжка и женска) Марен Егерт с режисьорката Мария Шрадер.
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Вместо червен килим - неформална снимка в парка: лауреатката на "Сребърна мечка" за най-добра роля (вече не се дели на мъжка и женска) Марен Егерт с режисьорката Мария Шрадер.

След като в края на февруари 2020 г. "Берлинале" се оказа последният голям фестивал, който се проведе без страх от ковид и противоепидемични ограничения, година по-късно той стана и първият такъв с изцяло виртуално издание. То бе съкратено в рамките на 5 дни и предназначено единствено за журналисти и представители на кинобранша. Наградите на журито, съставено от шестима предишни носители на „Златната мечка“ , бяха обявени на онлайн „церемония“, водена от художествения директор на фестивала Карло Катриян.

Големият победител се оказа е румънският филм „Злощастно чукане или смахнато порно“. Филмът е заснет насред пандемията миналото лято в Букурещ и на екрана присъстват всички знаци на новата „нормалност“ (дистанция, маски и т.н.) Сюжетът е за учителка, чийто живот се преобръща тотално, когато видео, на което тя прави секс с мъжа си, се озовава в мрежата и скандализира родителите на нейните ученици. Черната комедия е дело на един от най-плодовитите режисьори от румънското „златно поколение“ Раду Жуде. Публиката в кината у нас го познава с „Аферим“, а зрителите на София филм фест са имали възможност да гледат още четири негови филма, към които новото издание на фестивала присъединява и пети - „Главни букви“.

Две актриси получават връчваните за първи път „полово неутрални“ награди за най-добро актьорско изпълнение: германката Марен Егерт в главна роля от филма „ Аз съм твоя човек“ на Мария Шрадер (известна със сериала на Нетфликс ‚Неортодоксалната“) и Лилa Кизлингер за второстепенна - в унгарския „Гора – виждам те навсякъде“. Страховете, че отличията могат да отидат за някакви „джендър изроди“ не се оправдаха, макар че сюжетите и на двата филма са предизвикателни. Егерт, звезда на берлинската театрална сцена, играе историчка, участваща в странен експеримент, за да финансира научната си дейност. Тя трябва да прекара три седмици (24/7) с високо интелигентен хуманоиден робот, програмиран така, че да задоволява всички нейни изисквания. 20-годишната унгарска дебютантка пък изнася на гърба си въвеждащата новела (в стил семейна психодрама) на съставения от седем подобни фрагмента пореден опус на Бенце Флигауф, един от любимците на Берлинале през новия век.

Още един унгарски филм, „Естествена светлина“ на дебютанта Денеш Наги, получи наградата за най-добър режисьор. Филмът е проникновено изследване на унгарския комплекс за вина заради участието във Втората световна война на страната на Хитлер. Два азиатски филма на утвърдени имена в съвременното арт кино бяха отличени съответно със Специалната награда на журито - за японския „Колелото на късмета и фентъзи“ (Риюсюке Хамагучи), и най-добър сценарий – за корейския „Въведение“ (Хон Сан-су). С приза за изключително индивидуално постижение беше удостоен монтажистът Ибран Асуад за мексиканския „Полицейски филм“, продукция на Нетфликс. Той майсторски съчетава игрални и документални сцени от ежедневието на мъж и жена полицаи в Мексико сити, които освен с престъпниците трябва да се борят и с корумпираната система.

Единственото българско име е сред наградените е извън официалната програма. Елица Петкова („Жалейка“, 2016) получи подкрепа от 5000 евро и консултантски услуги при подготовката на следващия си проект „Работникът“ - документален филм за български емигрант в Германия.

С надежда за слънце и безковидни дни организаторите обещават през юни да проведат и отворено за берлинската публика фестивално издание.

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата