„Викът“ на Едвард Мунк от 1893 г. е една от най-известните картини в света, но от години историците на изкуството не можеха да стигнат до общо мнение относно един почти невидим, малък надпис, направен с молив в горната част на картината, който гласи: „Може да е нарисувана само от луд човек“.
Кой го е написал? Някои смятаха, че недоволен зрител може да е вандализирал работата, докато е била в галерията; други предполагаха, че самият художник е написал загадъчното изречение. Но защо?
Докато Националният музей в Норвегия е в процес на възстановяване и проучване на работата в подготовка за откриването на нов филиал през 2022 г., куратори се възползваха от възможността да решат загадката. Националният музей на изкуството, архитектурата и дизайна на Норвегия, който притежава произведението, обяви че изречението е написано от художника, съобщи Би Би Си.
„Изследвахме го много внимателно, буква по буква и дума по дума, и е идентичен по всички показатели с почерка на Мунк“, каза Май Брит Гуленг, куратор в музея, която отговаряла за изследването. "Така че нямаме повече съмнение."
Мунк рисува четири версии на „Викът“ от 1893-та до 1910 г., изобразявайки, подобна на скелет фигура на мост, хванала се за главата, докато крещи в агония на фона на червено небе. Първият вариант, нарисуван с темпера и пастели върху панел, се съхранява в Националния музей, и е единственият, който има такъв надпис.
В дневника си Мунк пише, че картината е вдъхновена от „изблик на меланхолия“. Тя се превръща в символ на екзистенциалната тревога, наречена е „Мона Лиза на съвременното изкуство“ и е сред най-често възпроизвежданите и копираните произведения на изкуството. (Два други оригинала също са в норвежки музеи; а версията от 1895 г., пастел върху картон, е собственост на частен колекционер.)
Текстът „Може да е нарисувана само от луд“ не е достатъчно голям, за да бъде забелязан от повечето хора, особено когато е картината е в музея зад стъкло, казва Гуленг. За да го проучат, изследователите са го направили по-четлив с помощта на инфрачервена фотография. „Мунк не го е написал с големи букви, за да го виждат всички“, каза тя. „Наистина трябва да се вгледате много внимателно, за да го забележите. Ако беше акт на вандализъм, щеше да е по-голям."
Ласе Якобсен, изследовател в музея Мунк в Осло, който работи със събраните произведения на художника, потвърди заключенията на Гуленг. Инфрачервените снимки, каза той, улесниха „много по-лесно да се видят думите и в почерка му има някои букви, които са наистина различни, като N или D, които се появяват в края. Така че, когато го видях там, си помислих: „Това е Мунк.“
Каталогът на Мунк за 2008 г., който представя проучване на неговите произведения от арт историка Герд Вол, предполага, че фразата е била надраскана от недоволен посетител. „Поне така беше възприето през 1904 г., когато картината е била изложена в Копенхаген— „нечия вандалска ръка е писала с молив“. Сега Вол казва, че новите доказателства от Гуленг „силно сочат към самия Мунк като автор“.
Докато Националният музей в Норвегия е в процес на възстановяване и проучване на работата в подготовка за откриването на нов музей през 2022 г., Гуленг се възползва от възможността да реши въпроса за текста.
„За мен беше странно, че имаше толкова малко любопитство към този надпис, защото е много странно нещо да напишеш такова нещо върху собствената си картина“, казва тя.
Според нея Мунк вероятно е написал изречението върху картината си през 1895 г., след изложбата му с нови творби в галерията „Бломквист“ в Осло. По време на дебат за изложбата в университета в Осло студент по медицина на име Йохан Шарфенберг (който по-късно става известен психиатър, политик и писател) казва , че произведението му дава основание да постави под въпрос психическото състояние на художника, наричайки Мунк ненормален и „луд“. Мунк е дълбоко наранен, казва Якобсен и пише за това дори десетилетия по-късно.
Гуленг вярва, че изречението е написано с ирония и отразява както болката, така и страха да не бъде смятан за психично болен. „Пишейки този надпис в облаците, той по някакъв начин овладява или поема контрол върху начина, по който трябва да бъде възприеман и разбиран“, каза тя.
„Свързването на надписа с изложбата от 1895 г. и инсинуациите на Шарфенберг също дават възможно обяснение защо Мунк е трябвало да направи това изявление върху картината си — казва Вол. — Но все още е несигурно кога е направен.“
Лудостта често е била свързана с художественото изразяване през XIX век - и е част от митичния статус на двама художници - казва Майте ван Дейк, една от кураторите на изложбата „Мунк / Ван Гог“ през 2015 г. в музея на Ван Гог в Амстердам.
„Пишейки върху самата картина, Мунк си играе с тази част от образа си — смята Ван Дейк. — Неясно е дали прави изявление или задава риторичен въпрос".