Карла София Гаскон е първата транссексуална жена, номинирана за „Оскар“ като най-добра актриса. Тя е в главната роля във филма „Емилия Перес“, който е с номинации за американските академични награди в цели 13 категории и вече има в актива си 103 други отличия. Испанка, 52-годишна, подложила се преди 6 години на операция за смяна на пола и разказала след това опита си в автобиографичната книга „Карсия“, Карла София живее през повечето време в Мексико – страна, която смята за своя втора родина. Има съпруга – Мариса Гутиерес, и дъщеря – Виктория Елена, родена преди половата й трансформация. С Мариса се запознават в един нощен клуб и се влюбват, когато Карла София е все още 19-годишен младеж и се казва Хуан Карлос.
Хуан Карлос Гаскон се ражда в Мадрид на 31 март 1972 г. Като тийнейджър започва да се занимава с актьорство, обаче получава главно маргинални роли в реклами. По съвет на приятел режисьор се мести в Мексико, където постига първите си успехи в няколко нашумели теленовели като „Господарят на небесата“ и „До края на света“, филма „Ние, благородниците“ и др. След това започва прогресивно да се отдалечава от снимачната площадка в трудните години на преход към нежния пол. Период, в който Хуан Карлос, вече актьор с прилична кариера зад гърба си, все повече не може да се разпознае в собственото си тяло. Защото, признава, от 4-годишен е осъзнал, че се чувства момиче, затворено в тялото на момче.
„Бях позната като актьор от теленовелите. Преди няколко години, на 46, станах транс жена. Преди бях Карлос“, разказва Карла София Гаскон в скорошно интервю за Corriere della Sera. „Питах се дали ще продължа да работя. Чаках дълго да изляза на светло, страхувах се да не свърша зле. Но се преборих. И сега, на 52 години, изиграх трансджендър“, обяснява Карла София, визирайки героя/героинята си в „Емилия Перес“ – мексикански наркобос, който се подлага на операция за смяна на пола, за да започне нов живот. Френският режисьор на филма – Жак Одиар, първоначално смята да заснеме двете роли с двама различни актьори – мъж и жена. Но се появява Гаскон и получава и двете… „Чувствам отговорност не само за филма, но и социална – за гражданското движение, което спонтанно се създаде около мен. Аз представлявам едно малцинство, разбира се, но също така и всички хора, които искат да бъдат свободни“.
Пред сп. Rolling Stone актрисата доверява, че по време на периода на трансформация за промяна на пола е останала сама и това е било толкова мрачно преживяване, че я е довело до ръба на самоубийството. Но е устояла. „Аз съм много силен човек и винаги съм знаела, че ще продължа напред. Разбирам обаче и хората, които са уплашени и решават да приключат със себе си. Непоносимо е. Вярвам, че никой друг не би могъл да се справи с омразата, с която се сблъсках и продължавам да се сблъсквам“. За нея тази омраза е "горивото, което й позволява да продължи напред".
Нейният път я води към успех: през 2024 г. с главната роля в „Емилия Перес“ печели наградата за най-добро женско изпълнение на кинофестивала в Кан (екипно заедно с партньорките си във филма Адриана Пас, Селена Гомес и Зоуи Салдана), определена е за най-добра актриса и на Европейските филмови награди. И сега, след номинациите й за БАФТА и „Златен глобус“, идва ред и на тази за най-добра актриса на „Оскар“-ите. Кандидатура, която вече е влязла в историята, независимо на чие рамо ще кацне статуетката.
Ала крачката от ентусиазма да бъдеш първата транс жена, получила номинация за „Оскар“, до „позора“ на няколко расистки туита, написани много преди успехът да я споходи, може да се окаже твърде малка. Актрисата плаваше с издути платна към академичните награди, докато журналистката Сара Хаджи не сподели в социалната мрежа Х скрийншотове на десетина статуса на Гаскон на испански (с превод на английски), в които тя критикува исляма, имигрантите от арабските страни и най-общо „религиите, които са против европейските ценности“. Тези няколко стари туита бяха възкресени точно сега, когато кампанията за „Оскар“-ите навлезе в апогея си, и причиниха значителни щети на репутацията й. Сред обектите на недоволството й бяха още Джордж Флойд – афроамериканецът, убит от полицай по време на арест в Минеаполис през 2020-а, когото тя определя като „дрогиран“; церемонията за връчване на наградите „Оскар“ през 2021-ва, за която казва, че „не знае дали гледа афро-корейски фестивал, протест на Black Lives Matter или 8 март“.
Цялата тази концентрация на туитове, споделени в нейния профил между 2016 г. и 2021 г., предизвика не само възмущение сред част от обществеността и пресата, лични заплахи към Гаскон, но и разтресе висшите нива на американския дистрибутор на филма Netflix, които решиха да не подкрепят повече кандидатурата на актрисата за „Оскар“. Те орязаха разходите за стайлинг и пътувания на Карла София, свързани с наградите й, да не говорим, че тя е била изключена от мейлинг-листи и рекламни събития, популяризиращи „Емилия Перес“ в сезона на наградите. Дори режисьор Жак Одиар се разграничи от нея.
След като скандалът избухна, Гаскон заличи акаунта си в Х, защото, както заяви пред „Холивуд рипортър“, не е можела да продължи да позволява тази кампания на ненавист и дезинформация да влияе на нея и семейството й. В интервю за испаноезичната CNN актрисата през сълзи сподели, че е станала жертва на „кенсъл културата“, но няма да се оттегли от надпреварата за „Оскар“, макар вече да няма ничия подкрепа, дори и на колежките си от „Емилия Перес“. Към този момент шансовете на първата номинирана транссексуална актриса да спечели „Оскар“ на 2 март наистина не са големи…