"Световни новини" (News of the World) излезе тъкмо навреме, за да се включи в надпреварата за "Оскарите" - по новия, удължен заради коронакризата регламент - и подкрепя намерението на "Нетфликс" да се състезава със себе си в почти пълното отсъствие на филми, създадени от големите студиа за големия екран.
Толкова по-жалко, че го гледаме само на малкия, защото "Световни новини" е уестърн - с великолепна сценография, костюми, операторска работа на Дариуш Волски и музика на Джеймс Нютън Хауърд. Днес представители на този жанр не се снимат често и знак за това е и фактът, че това е първият уестърн в кариерата на един от най-обичаните и заети американски актьори - 64-годишния Том Ханкс, "родопския зет", който стои неочаквано уместно в прериите и салууните на Дивия запад. Само в последните 15-16 месеца това е трета премиера с Ханкс (ако не броим краткотрайната поява в "Борат 2") - след накъртващо сладникавия "Хубав ден в квартала", който на предишните "Оскари" му донесе шеста актьорска номинация, и средняшкия военен екшън "Мисия "Грейхаунд", очакван по кината, но разпространен у дома от Apple TV+ в началото на пандемията. От тези три "Световни новини" е най-сполучливият.
Филмът е нетипичен и за британския режисьор Пол Грийнграс ("Кървава неделя", "Полет 93", "Превъзходството на Борн" и "Ултиматумът на Борн"), който обикновено работи във френетично темпо, независимо дали снима реализъм на ръба на документалното или модернизирани бондовски небивалици. "Световни новини" съблюдава буквата на жанра и е разлат и епичен в изображението, но не изобилства откъм престрелки и преследвания на коне. Всъщност това е драма за две изгубени души, маскирана на уестърн.
Ханкс е в ролята на "четец на новини": в хаоса след Гражданската война той обикаля по села и паланки из Тексас, екипиран с наръч вестници, и забавлява с вести от близо и далеч - и най-вече с тяхната интерпретация - неграмотните и невежи свои сънародници. Нещо като инфлуенсър отпреди век и половина; във филма има даже сцена, в която той юнашки се бори с фалшивите новини, налагани от местен деребей в подопечното му градче. Слава богу, препратките към днешната американска действителност са деликатни.
Миналото на този неохотен герой не е бляскаво - капитан Джеферсън Кид се е сражавал на страната на Конфедерацията (поредният такъв чин в кохортата капитански роли на Ханкс; заедно с Грийнграс са снимали "Капитан Филипс"), а за съпругата му в Сан Антонио се разказва с недомлъвки. Завръзката е срещата му с 10-годишно, ангелски русо момиченце, което говори само индиански. Неговите родители са веднъж убити от индианците, от които то е било похитено и отгледано, а после и второто му индианско семейство е било избито от белите. "Тя е два пъти сирак", казва за малката Йохана една героиня, която поназнайва индиански. Момичето е потомък на немски заселници, а в ролята е Хелена Зенгел, вече впечатлила с детския си актьорски талант в германския System Crashers.
Капитанът неохотно поема грижата за нея - поне докато я заведе до живите ѝ леля и чичо. Двамата формират необичаен дует, подобен на този в класическия уестърн "Непреклонните" (1969-а с Джон Уейн, 2010-а в римейк на братята Коен). Трудно е да се каже кое от двете изпълнения е по-добро, толкова е великолепна Зенгел. "Световни новини" предлага малко изненади в повествованието и ляга на раменете на актьорите си, които го носят удобно и респектиращо. В съчетание с отличното техническо изпълнение - ако не броим две сцени с дигитални ефекти, които явно не са силата на Грийнграс - получил се е един от по-приятните филмови моменти на изминалата толкова слаба година.