Неизвестна досега за широката общественост снимка на Васил Левски са открили в архива в Истанбул специалисти от Националния музей „Васил Левски”. Находката беше представена днес в галерия "Средец" в София от директора на музея в Карлово Дора Чаушева и колегата й уредник Виктор Комбов, който е направил откритието в архива на Истанбул.
На гърба на снимката има надпис на османотурски език. От превода става ясно, че това е описание на Левски - откъде е, на колко години и с какви очи. Затова изследователите смятат, че по нея той е бил издирван. Снимката е направена в румънско фотоателие.
"Радвам се, че след толкова години в истанбулските архиви има и други документи за Апостола", коментира при представянето Дора Чаушева. Освен тази фотография са открити още документи, които свидетелстват за дейността на БРЦК. Писмените артефакти наброяват 15 страници, а към тях се прибавя и указът на БРЦК на османотурски.
До нас са достигнали седем безспорно установени фотографии на Васил Левски. На сайта на музея в Карлово е публикувана тяхната история:
Най-ранната снимка на Апостола е направена през август 1867 г. в Белград, след преминаването на четата на войводата Панайот Хитов от България в Сърбия, т. нар. байрактарска снимка на Левски. Фотографията е дело на българин придворен фотограф в Белград – Анастас Карастоянов.
От втората Българска легия в Белград (1867-68г.) са запазени две фотографии. Те са направени към самия край на 1867 г., или в началото на 1868г., също в Белград от Анастас Карастоянов. На едната снимка от легията Левски е заедно със свои другари, участници в легията. Той е сред седналите – трети от ляво на дясно.
На другата снимка от легията Левски е с брат си Христо и близкия му другар Христо Иванов-Големия. Левски и Христо Големия са в черни униформи, каквито са носели легистите тогава, униформа на сръбски пехотен стрелкови баталъон според легиста Михаил Греков. Оригинален екземпляр от тази снимка се пази в музей “В. Левски” Карлово, подарена от потомците на София Зидарова-племеница на Левски.
Четвъртата фотография на Левски е в цял ръст облечен в бяла униформа. Тя е получила популярност като “Снимка на Левски в униформа на Първата легия”. Това е неточно. Тя е правена значително по-късно(края на 1868г., или началото на 1869г.) и излиза от ателието на известния придворен художник и фотограф в Букурещ Карол поп де Сатмари, а униформата е реквизит от ателието му.
Петият портрет на Васил Левски е направен през лятото или пролетта на 1870 г., изобразен в бюст, облечен в европейски градски дрехи. Този портрет се смята за най-хубав и изразителен, даващ най-добра представа за физическия и духовен образ на Апостола.
Почти по същото време се е фотографирал и седнал в 3/4 ръст, в същите дрехи. Това е шестата негова фотография.
Седмият фотопортрет на Левски е бил най-популярен в миналото. На него Апостола е изобразен в бюст, в граждански дрехи-черно сако, риза, нагръдник, бяла колосана яка и черна модна за онова време вратовръзка. На този последен фотопортрет Апостола е вече на 35 години.
Снимката е направена в Букурещ към месец юни 1872г. След важното общо събрание на БРЦК. Тя е попаднала в ръцете на турската полиция, която я разпространила при издирването на Левски.
От седемте фотографии на Васил Левски , които не подлежат на съмнение, днес са известни 12 екземпляра.