Осем графити за осем дни на осем различни места в Лондон показа артистът, който грижливо крие своята самоличност. И за да няма съмнение, че е техен автор, Банкси публикува изображенията в профила си в "Инстаграм". Без обяснения - тълкуванията какво символизира серията от животни той остави на въображението на публиката.
Последната му творба от вчерашния неделен ден изобразява пасаж пирани и е нарисувана върху караулка на лондонската полиция на хълма Лъдгейт - близо до катедралата "Сейнт Пол" в центъра на града. Стъкленото съоръжение прилича на аквариум след намесата на Банкси, чието последно творение се различава от всички от изминалата седмица - черни силуети на животни.
Творбата незабавно привлече интереса на доста хора в британската столица, които влизаха в караулката за снимки на фона на рибите. Полицията издигна метална ограда около съоръжението, за да запази рисунката на Банкси.
Днес, понеделник, уличният художник представи осмата си поредна творба в Лондон, съобщи Би Би Си. Произведението изобразява носорог, който се "качва" върху стара кола "Нисан Микра". Нарисувано е в Чарлтън, Югоизточен Лондон, и както и останалите, е потвърдено от Банкси в "Инстаграм".
Миналия понеделник черен силует на планинска коза се появи на сграда в близост до моста Кю в Ричмънд, югозападната част на Лондон. Във вторник от зазидани прозорци на къща в Челси се подадоха силуети на два слона, протягащи хоботи един към друг. В сряда лондончани видяха изображение на трио маймуни, които сякаш се люлеят на моста на метростанция "Брик лейн" в Източен Лондон.
За четвъртък Банкси избра виещ самотен вълк, който "кацна" на сателитна антена на покрив в Пекъм, в южната част на британската столица. Сателитната чиния с творбата обаче беше открадната посред бял ден от маскирани мъже едва час, след като авторът ѝ я публикува в профила си в социалните мрежи. Полицията разследва случая.
Кражбата не смути Банкси, който в петък потвърди, че е автор и на изображение на силуетите на двойка пеликани около табела на магазин за риба в Уолтъмстоу, в източната част на британската столица.
В събота черен силует на протягаща се котка върху неизползван билборд зарадва жителите на Крикълууд, в северозападната част на Лондон, но тази творба бързо беше отстранена. Отговарящите за рекламното съоръжение съобщиха пред британски медии, че то е трябвало да бъде свалено в понеделник, 12 август, но са направили това по-рано от съображения за сигурност.
Какво иска да каже Банкси на обществото с изображенията си от последната седмица? Тълкуванията са доста различни, но основно се смята, че са свързани с актуални проблеми. Потребители на социалните мрежи наричат колекцията "Лондонската зоологическа градина" и са на мнение, че авторът може да оприличава на животни крайнодесните метежници, развихрили се наскоро във Великобритания, отбелязва "Гардиън".
Други възприемат изображенията като препратка към войната в ивицата Газа, климатичната криза, дори и Олимпийските игри в Париж, чието закриване беше вчера.
"Банкси често е използвал животни, за да предаде спешни послания за проблемите на околната среда, заплахите за местообитанията и въздействието на климатичните промени. Но това са и мощни метафори за състоянието на световната политика и за проблемния свят, който сме създали", казва пред "Гардиън" Пол Гоф, заместник-ректор на Университета по изкуствата в Борнемут и автор на книга за Банкси.
Той припомня, че творецът през цялата си кариера е ангажиран с темата за околната среда - например през 2002 г. той прави плакат за организацията "Грийнпийс", на който са изобразени герои от "Книга за джунглата".
Организацията "Пест контрол офис", която подкрепя анонимния творец, казва, че идеята на Банкси е със закачливите графити просто да създаде настроение на хората в едно напрегнато лято, писа британското издание "Индипендънт".
Банкси придобива популярност, след като в началото на 90-те години на миналия век започва да рисува графити в Бристол, вдъхновен от артистичната атмосфера на града, припомня Би Би Си. Той работи през нощта с малък екип от помощници. Творецът успява да запази своята самоличност и до днес. В позабравено и наскоро припомнено интервю от 2003 г. уличният артист леко повдигна завесата около самоличността си, като казва, че името му е Роби.
Първият му голям стенопис The Mild Mild West, на който е изобразено плюшено мече, хвърлящо коктейл "Молотов" по трима полицаи, участващи в безредици, е нарисуван в Бристол през 1999 г.
В началото на 2000 г. Банкси се мести в Лондон и продължава да привлича общественото внимание с уличното си изкуство. А няколко години по-късно печели и световна популярност, макар че остава анонимен. Негови графити се появяват в различни точки на земното кълбо, което се превръща в медийно събитие.
Творби на Банкси се разпродават за доста високи суми, като досега най-скъпата е "Любовта е в кофата за боклук" (Love Is In The Bin). За нея са платени през 2021 г. 18,6 млн. британски лири на търг, организиран от "Сотбис" в Лондон. Работата на Банкси е определена като "най-значимото произведение на изкуството на 21-ви век".