Картина с маслени бои от края на XIX век, „вандализирана“ от Банкси, преди 12 години, за да привлече вниманието към климатичната криза, бе продадена на търг на „Кристис“ за над 6 млн. долара, съобщи Аrtnet.
Докато американският Северозапад се бореше тази седмица с екстремни горещини, може би най-дръзкият социален коментатор в света на изкуството демонстрира пророческите си способности. На 27 юни един от температурните рекорди бе поставен в националния парк „Маунт Рейниър“ - 23 градуса на обикновено замръзналия, висок 4400 м връх. На 30 юни картина на Банкси, изобразяваща върха, наречена „В зависимост от наличностите“, беше продадена на търг на „Кристис“ в Лондон за 6 342 180 долара.
За да направи „В зависимост от наличностите“, Банкси „похищава“ платното „Маунт Рейниър“ на художника Алберт Бирщат от 1890 г., на което е изобразена планината Рейниър в едноименния национален парк край Сиатъл. Банкси е добавил звездичка до заснежения връх и е изписал предупреждение в долния десен ъгъл, което гласи „В зависимост от наличностите предложението важи за ограничен период от време“.
Въпреки че Бирщат е живеел в Ню Йорк, той често е посещавал и рисувал американския Запад. Германо-американският художник е бил особено подходящ за концепцията на Банкси, защото е бил член на група художници, „които са се противопоставяли на разрушаването на природата от индустриалната революция“, обясни говорител на „Кристис“.
Банкси е надградил работата на Бирщат, като е добавил до върха звездичка, отплащаща към корпоративния, характерен за промоционалните акции надпис. „В зависимост от наличностите“ се отнася до леда и снега на смятания за вечно замръзнал връх. През последните години ледниците на планината се топят шест пъти по-бързо, отколкото досега. По време на горещата вълна тази седмица на върха беше измерена рекордно високата температура от 23 градуса.
„Остроумният диалог на Банкси с художествения исторически канон вкарва картината рязко в настоящия контекст на глобалната климатична криза“, каза Катрин Арнолд, съпредседател на отдела за следвоенно и съвременно изкуство в Кристис, пред сайта Artnet. „12 години след създаването си [...] идиличният парк, който той изобразява, вече е затворен за обществеността, поради силни наводнения и свлачища.“
Преди търга на „Кристис“ „В зависимост от наличностите“ беше представена в Музея на Банкси в Бристол редом с неговата опорочена версия на „Автопортрет“ на Рембранд от 1669 г., както и монументалното платно „Деградирал парламент“ (2009). Уличният художник има добре документирана склонност към ремикси на велики художници. Миналата година например неговата пародия на импресионистичното езеро с водни лилии на Клод Моне бе продадена на търг за повече от 7,5 милиона британски лири (9,8 милиона долара) - втората най-висока цена, плащана някога за творба на британския уличен художник.
В Show Me The Monet Банкси добави сред лилиите изхвърлена количка за пазаруване и флуоресцентен оранжев конус, за да осветли общественото пренебрежение към околната среда в полза на разточителните ексцесии на консуматорството. С „В зависимост от наличностите“, художникът отново поставя огледало пред саморазрушителните обществени тенденции - сега с добавено чувство за спешност.