Медия без
политическа реклама

Донжуанът Леонардо и кахърите на Amazon

Стрийминг гигантът не иска да приеме, че ренесансовият гений е бил гей

15 Май 2021„Гардиън“
Amazon Prime
Айдън Търнър като Леонардо и Матилда де Анджелис в ролята на Катерина да Кремона.

Нов сериал на Amazon, фокусиран върху връзката на Леонардо да Винчи с музата и предполагаема любовница Катерина да Кремона, не почива на почти никакви исторически доказателства, пише Джонатан Джоунс в „Гардиън“. Жената в живота на великия художник най-накрая получава дължимото, твърди новият драматичен сериал на Amazon Prime „Леонардо“, който издърпва Катерина да Кремона от сенките на историята. Обявена за негова „муза“ и изиграна от Матилда де Анджелис от „Отмяната“, тази забравена жена от Ренесанса се появява на рекламните кадри, задълбочена в интимен диалог с Айдън Търнър, който е в ролята на Леонардо.  

Може би сте чували слухове, че великият ренесансов човек е бил гей. Това не е цялата история, казва сценаристът на шоуто Стив Томпсън. „Той е имал много значими връзки с мъже — казва Томпсън пред „Варайъти“ — но може би най-значимата връзка в живота му е била с жена, и ние разказваме за това“. 

По принцип, щом не става дума за документален продукт, художествените факти не са длъжни да се съобразяват с историческите. Създателите на „Леонардо“ обаче претендират за достоверност на „задъханите срещи“ между Де Анджелис и Търнър пред камерата.

Но

 

Катерина е измислица, продукт на въображението на романтици от XIX век,

 

в който по някакви много неубедителни причини е повярвал и един съвременен биограф - Чарлс Никъл, подчертава Джоунс.

Ако създателите на Леонардо са търсели силен женски образ, те са имали на разположение достатъчно исторически възможности. Очевидно художникът се разбирал добре със Сесилия Галерани, любовница на владетеля на Милано, която той изобразява с много фалически хермелин - може би за да символизира нейната власт над мъжете. Бил е приятел и с Изабела д’Есте, владетелка на Мантуа и ценител на изкуството. Най-завладяваща е била срещата му с жена на име Лиза, съпруга на флорентинския търговец Франческо дел Джокондо. Говори се, че Да Винчи е карал музиканти да свирят и я забавлявал с шеги, докато му позира за картината, известна като „Мона Лиза“. Но въпреки че тайната на нейната усмивка остава загадка, не съществуват солидни доказателства, че художникът някога е имал романтична връзка с жена - нито сексуална, нито платонична.

За разлика от това репутацията му на мъж, обичащ мъже, никога не е била тайна. Книгата на Джорджо Вазари „Животът на художниците“, публикувана за пръв път през 1550 г., разказва, че Да Винчи е бил силно увлечен по своя ученик и по-късно помощник Салаи, „който беше най-красив в изящество, красота и прекрасни къдрици, които доставяха голяма наслада на Леонардо“. В началото на XX век дори са открити документи, показващи, че

 

Леонардо е бил обвинен в „содомия“

 

пред флорентинските магистрати през 1476 година.

Съществуват много доказателства, че мъжете, които правят секс помежду си, са били нещо обичайно в художническите ателиета на ренесансова Флоренция. Обвинението в содомия срещу Леонардо е отправено от т.нар. "Служба за нощта" - уникален отдел за борба с греха, създаден през 1432 г., за да се противопостави на това, което се възприема като специфичен флорентински порок. 

Запазената документация на „Службата за нощта“, анализирана блестящо от оксфордския историк Майкъл Рок в книгата му „Забранените приятелства. Хомосексуалност и мъжка култура във Флоренция“, сочи, че по времето на Леонардо „по-голямата част от местните мъже поне веднъж в живота си са били официално обвинявани в участие в хомосексуални отношения“.

Що се отнася до Леонардо, той живеел сред добре изглеждащи помощници и ученици, които обличал в луксозни дрехи, включително розови и лилави чорапогащи, и рисувал невероятно чувствени мъжки голи тела. Но на някои това изглежда като липса в живота му. Така че връзката му с жена от Кремона е измислена през романтичната епоха. Италиански автор твърди, че е виждал в бележниците на Леонардо да Винчи споменаването на негова любовница, наречена La Cremona. Пасажът обаче не е в нито една от оцелелите тетрадки на художника. 

Джонатан Джоунс признава, че не може да разбере защо някои така

 

отчаяно се стараят да измислят женска любовна история

 

в живота на Леонардо. Споменатият по-нагоре съвременен биограф Чарлс Никъл, забелязал една-единствена дума „Кремонезе“ в списък с имена в документите на Леонардо в Кралската колекция, твърди, че тя би могла да означава Ла Кремона. И спекулира, че Леонардо, който е бил на 57 години по това време, трябва да е спал с нея. Защото не би могъл да рисува голи женски тела, без да е изпитал хетеросексуалната любов, настоява Никъл. Сякаш хомосексуалността на Леонардо е несъвместима с универсалността на неговото изкуство. Сякаш художниците мъже не могат да рисуват голи мъжки тела, ако не са имали хомосексуална връзка. Сега това схващане ще бъде заковано от стрийминг платформата "Амазон" в популярната култура.

Критикът съветва читателите си, когато и ако имат възможност, да отидат в Националната галерия в Лондон и да погледнат картината „Мадоната на скалите“ на Леонардо. „Най-хипнотичната фигура в нея е ангел, чиято дълга къдрава коса съответства на описанието на Салаи от Вазари и чието нежно бледо лице е магически андрогинно. Този ангел е най-красивият и странен живописен фрагмент във Великобритания."