Медия без
политическа реклама

Другарският съд "cancel culture" стигна и до фотографията

Британски университети обмислят да изключат от програмите си признати майстори с опетнени репутации

09 Ноем. 2020
Чема Салванс. Обложката на албума Waiting.
Чема Салванс. Обложката на албума Waiting.

Преподаватели в британските университети размишляват да изключат ли от програмите си признатите майстори, оказали се с опетнени репутации, а агенция Магнум е принудена да преразгледа архива си.

Наследството и бъдещето на легенди на фотографията, включително изтъкнатият британски фотодокументалист Мартин Пар и най-известната агенция Magnum Photos, са под заплаха, съобщава TheArtNewspaper. Скандалът беше причинен от архивни кадри, които бяха обявени за расистки, женомразки и евентуално свързани с експлоатацията на деца. „Кутията на Пандора е отворена — казва Пол Халидей, професор по история на фотографията в колежа Голдсмит, Лондон. — Това е критичен момент, който ще покаже дали фотографията може да запази статуквото.

В основите на културата на отхвърлянето лежи масова истерия — казва Халидей. — Но ние не сме побесняла тълпа, която се чуди кои книги още да хвърли на кладата. Не много отдавна, в името на изкуството, на някои фотографи им се прощаваха ужасни неща. Но ако снимката потенциално насърчава злоупотребата с деца или уязвими хора, ако тя се използва за дехуманизиране на човешки същества, сравнявайки ги с маймуни, тогава онези, които имат поне някаква морални принципи, трябва да предизвикат управляващите дори и ако се наложи да докажат правотата си с юмруци“

Известни фотографи, с молба да не бъдат назовани поради страх от тормоз в социалните мрежи, се оплакаха, че „безмилостната тълпа“, винаги готова реагира на всяко несъгласие с обвиненията с публичен линч, е напълно сляпа за всякакви нюанси. Влиянието ѝ се демонстрира от факта, че някои от водещите британски училища по фотография (колежът Голдсмит, Лондонският колеж по комуникации, Университетът Брайтън) обсъждат възможността да изключат работите на Мартин Пар от учебната програма или да го използват като пример за лоша практика.

Скандалът избухна заради две книги, които Пар активно популяризира. Това са преиздаденият през 2017 г. албум „Лондон“ от 1969 г. на италианския фотограф Джан Бутурини и „Waiting“ („Очакване“) от 2015 г. на испанеца Чема Салванс. Под натиска на социалните медии Пар призна, че книгата на Бутурини, в която портрет на чернокожа жена е до снимка на горила в клетка, е расистка, но отбеляза, че първоначално е пропуснал да забележи този подтекст. След като се извинени, той трябваше да напусне поста артдиректор на фотофестивала в Бристол.

Но не е ли странно, че никой не поставя под съмнение това наложено тълкуване? - възкликва фотографът Деймиън Бъргър. — По-голямата част от коментаторите приема за даденост, че тази комбинация от кадри илюстрира расистка гледна точка: чернокожите трябва да бъдат третирани като животни. Но по някаква причина не се разглежда друга възможна интерпретация: обществото се отнася към чернокожите като към животни“  

Критикуван беше и албумът на Салванс „Waiting“, с предговор, написан от Пар. Той съдържа поредица кадри на испански секс труженички. Те са уловени отдалеч с камера с дълъг обектив — Салванс се престорил на геодезист. В предговора Пар пише: „Проститутките обикновено молят да не бъдат снимани и за да ги хване в обектива си, Салванс е използвал измама“. Коментирайки ситуацията пред TheArtNewspaper, Пар призна, че думата „проститутка“ е неподходяща. Той обаче добави в своя защита: „През цялата история на фотографията големите майстори се опитват да направят видимо това, което понякога се крие, с помощта на различни средства. Критериите за приемливост се променят постоянно, така че е важно концепциите за съгласие и уязвимост да бъдат правилно обсъждани в контекста на съвременната реалност“.

Скандалът, опетнил репутацията на Пар, е само върхът на айсберга. Култовата фотоагенция Magnum, в членува той, също попадна под обстрела на граждански активисти. Онлайн архивът на агенцията, публикуван в мрежата, съдържа кадри на деца, които е възможно да са били жертви на търговия с хора или сексуално насилие, както и поредица снимки на американския фотограф Дейвид Алън Харви „Тайланд. Банкок. 1989. Тайландски проститутки“.

Фактът, че дори Magnum изкарва пари от изображения, които в най-добрия случай са съмнителни, а в най-лошия — дълбоко неетични, трябва да послужи като предупреждение за всеки преподавател - казва Халидей. — Някои от снимките, публикувани от Magnum, са възмутителни.“  

В отговор агенцията обяви, че ще предприеме „задълбочен процес на преразглеждане на архива, като ще бъдат взети предвид правните, етичните и историческите последици“. Магнум временно се отказа от услугите на Дейвид Алън Харви до приключване на официалното разследване.

 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата