Култовият бродуейски мюзикъл „Фантомът на операта“ ще бъде свален от сцена 35 години след премиерата, състояла се в далечната 1988 г., съобщи New York Times. „Фантомът…“ е най-дългогодишната постановка в историята на Бродуей. Актьорите, оркестърът и техническият персонал обаче вече са предупредени, че на 18 февруари 2023 г. ще се изиграе последното представление.
„Нито едно шоу не може да върви вечно, а касовите сборове от тази постановка в боксофиса постепенно намаляват“, отбелязва изданието, отдавайки дължимото на спектакъла – че с годините се е превърнал в „неотменна част от бродуейския пейзаж“ и „магнит за туристите“, който стоеше встрани от превратностите на търговския театрален пазар.
Причина за свалянето на легендарния полилей от декора за последен път през февруари е постпандемичната криза. Зрителската аудитория на Бродуей след локдауна в пика на пандемията така и не се е възстановила до предишните си нива. Според говорител на театъра, приходите от продажба на билети за „Фантомът на операта“, който се завърна в афиша миналата есен, в момента дори не покриват високите седмични разходи по представленията. Откакто спектакълът се играе отново, приходите варират – от над 1 милион долара на седмица, до около незадоволителните 850 000 долара напоследък, уточнява британският Guardian.
„Фантомът…“ ще продължи да живее на други сцени: лондонската продукция, която е дори по-стара от тази в Ню Йорк, затвори през 2020 г., в разгара на пандемията, но година по-късно се завърна с по-малък оркестър и други, намаляващи разходите промени. Нов спектакъл имаше премиера миналия месец в Австралия, а първа постановка на езика мандарин е планирано да се появи в Китай през следващата година. Още нещо: самият Антонио Бандерас работи върху нова испаноезична продукция.
У нас също "Фантомът на операта" продължава да е в афиша на Националния музикален теаър в постановка на акад. Пламен Карталов и с актьора Влади Михайлов и Християна Лоизу или Владимир Грдков и Теменужка Трифонова в главните роли. Премиерата в България беше на 25 януари 2019 г. Спектакълът е най-касовият в историята на Музикалния театър с рекордна посещаемост.
Бродуейската версия на „Фантомът на операта“ – заглавие, което мнозина смятат за символ на най-доброто в музикалния театър, е създаден от три легендарни фигури в историята на жанра: композитора Андрю Лойд Уебър, режисьора Хал Принс и продуцента Камерън Макинтош. Всички бяха задълго отдадени на спектакъла. През 2018 г., когато той закръгли 30, екипът отпразнува събитието със светлинно шоу, прожектирано върху Емпайър Стейт Билдинг в синхрон с части от партитурата. Миналата година, когато представленията след пандемията се възобновиха, Уебър се прояви като диджей и направи парти извън театъра с ремикс на темите от „Фантомът…“. Базиран на едноименния роман на Гастон Леру, мюзикълът „Фантомът от операта“ разказва историята на обезобразен композитор, който броди из Парижката опера, криейки лицето си под маска, влюбен до полуда в невинното младо сопрано Кристин. Най-известните песни от творбата на Андрю Лойд Уебър включват Masquerade, Angel of Music, All I Ask of You и The Music of the Night.
Първата продукция на „Фантомът…“ стартира в Лондон през 1986 г.. Оттогава заглавието е гледано от повече от 145 милиона души в 183 града по света и е изпълнявано на 17 езика в над 70 000 представления.
Бродуейският спектакъл в театър „Мажестик“ ще завърши живота си с впечатляващите 13 925 представления, гледани от 19 милиона зрители.
Сега следващото по дълговечност заглавие на Бродуей става „Цар Лъв“, което се играе от 1997-а. Пандемията взе своите жертви там, тъй като по време на пандемията театрите затвориха за цели 18 месеца и още не са върнали публиката си в някогашните параметри.