Американската певица Кейти Пери стана поредната звезда, продала авторските права над музиката си в мултимилионна сделка, съобщи електронното издание Deadline. Договорката се отнася до всички пет студийни албума на изпълнителката, както и за шестнайсет нейни мултиплатинени сингъла. Срещу тях тя ще получи 225 милиона щатски долара.
Според купувача Litmus партньорството с Пери е възможно благодарение на дългогодишните професионални отношения между певицата и съоснователя и главен творчески директор на компанията Music Дан Маккаръл. Двамата са започнали през 2010 г., когато Маккаръл е назначен за президент на Capitol Records. "Кейти Пери е креативен визионер, оказал голямо влияние върху музиката, телевизията, киното и филантропията", каза Маккаръл.
Петте студийни албума на 38-годишната певица, включени в сделката, са издадени между 2008 и 2020 г. Музикалната корпорация Universal Music Group притежава оригиналните записи. Пери е сред най-младите, сключили подобно споразумение.
През последните години бяха извършени редица доходни сделки, в които застаряващи (и по-рядко активни) звезди продаваха правата над своята музика за стотици милиони долари. Нобелистът Боб Дилън взе от Universal $ 300 милиона за солидното се наследство като автор на песни. Компанията с радост плати толкова и на Стинг. А роднините на покойния Дейвид Бауи забогатяха с $ 250 милиона, продавайки наследството му на Sony. Най-голямата сделка от този род, сключена досега, е между Брус Спрингстийн и Sony, като за обширния му издателски каталог от 20 студийни и 23 концертни албума, включващи общо над 300 песни, компанията плати 500 милиона долара. "Пинк Флойд" очевидно се надяват да нахвърлят тази сума, още повече, че при тях парите ще се делят. Говори се и за сделки на стойност около 1 милиард за каталозите на Queen и Майкъл Джексън, но засега те остават в сферата на спекулациите.
Своите каталози продадоха и Тина Търнър, Нийл Йънг, Пол Саймън, "Ред Хот Чили Пепърс", "Блонди" и Шакира. Един от най-активните купувачи бе английската инвестиционна компания Hipgnosis, основана през 2018 г. Подобни сделки обаче съществуват отпреди десетилетия - например Майкъл Джексън придоби 251 песни на "Бийтълс" за 47 милиона долара през 1985 г. Десет години по-късно той бе удвоил парите си, а днес те биха стрували многократно по-скъпо.
За купувачите придобиването на права може да бъде много доходоносно в дългосрочен план, тъй те като могат да бъдат експлоатирани до 70 години след смъртта на музиканта. Притежателят им може да продава песните в различни медии, филми и стрийминг портали, както и за реклама и кавър версии. Това разширява базата за авторските права далеч отвъд продажбите на записи и излъчвания по радиото.
За музикантите продажбите са лесен шанс да капитализират творчеството си - особено привлекателен в условията на пандемия, когато концертите рязко секнаха за почти две години. Днес, когато активната концертна дейност е възстановена, за музикантите остава изборът между независимостта и властта над собствената им музика срещу голяма еднократна сума и надеждата, че някой друг ще опазва и развива музикалното им наследство.