На 31 март Старозагорската опера, съвместно с Националния дворец на културата, ще представи за първи път в София, на сцената на Зала 1, рок операта „Есмералда – парижката Света Богородица”. Автор на изключителната музика е певецът композитор Рикардо Кочанте (победител на фестивала в Сан Ремо през 1991 г.), вдъхновен от великата едноименна творба на Виктор Юго. Либретото е написано от Люк Пламондон. Оркестрацията на българската постановка за голям симфоничен оркестър и рок група е на Людмил Горчев.
В ролята на Есмералда зрителите ще видят и чуят Михаела Филева, Борис Тасков ще е в ролята на Квазимодо, Николай Моцов ще изиграе Грeнгоар, Марин Русинов – абат Фроло. Участват още Богомил Спиров (Феб), Гергана Николаева (Фльор де Лиз), Александър Панайотов (Клопен), оркестър, рок група, хор, балет, деца от Детско-юношеската студия за опера и балет на Държавна опера – Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур”.
Режисьор на спектакъла е Виолета Горчева, диригент е Владимир Бошнаков, хореограф е световноизвестният Марио Пиаца, автор на сценографията и костюмите е Денис Иванов, хормайстор е Младен Станев, а художественият превод е на поета Йордан Пеев.
„Водещи в спектакъла са монтажният кинопринцип с резките и контрастни преходи, екстремните и напрегнати сцени, драматургично заложени и подпомогнати от минимализма и лаконичността на музикалната форма. Хорът, който е главно действащо лице, присъства като метафора на Катедралата, на Съдбата, на Провидението и Висшия разум”, подчертава режисьорката Виолета Горчева.
„Говорейки за Not`r dame, говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани с танца, са винаги заедно. Всяко хореографско движение съм поставил така, че да експресирам живота и смъртта. Трупата, с която работя „Парижката Света Богородица“, е на много високо ниво. Отправям своите комплименти към Държавна опера – Стара Загора, за това, което виждам. Всички работим в прекрасна хармония“, споделя хореографът Марио Пиаца.
„Действието върви от музикално произведение в музикално произведение, които на брой са 51 плюс увертюрата, всичко в рамките на два часа. Има сола, дуети, терцети. Музиката е шлагерна, естрадна, на места – драматична, но много мелодична“, уточнава диригентът Владимир Бошнаков. Той обяснява още, че солистите се „разхождат“ по един огромен диапазон – не само музикален, но и психологически, пресъздавайки душевните състояния на персонажите.
Единствените елементи, които илюстрират директно църквата, в сценографията на Денис Иванов са голямо изображение на скърбящата мадона – една великолепна и безкрайно изразителна статуя на Света Богородица от катедралата на Барселона, и трите камбани, които символично маркират кулата на Квазимодо и неговата обител. Костюмите са съвременни.
За очарователната поп певица Михаела Филева Есмералда е дебютна роля в мюзикъл. Обичаната изпълнителка ще зарадва своите многобройни софийски почитатели с новото си артистично амплоа. „За мен е чест, удоволствие и голям късмет да градим образи с прекрасните колеги. Между нас има огромна eнергия, работим с желание и любов и съм сигурна, че този наш плам ще стигне до публиката“, казва тя.
Когато през 1998 г. мюзикълът „Парижката Света Богородица” е представен за първи път във френската столица, той прави такъв фурор, че след година вече е вписан в Книгата за рекорди на Гинес заради интереса, който предизвиква. Продажбите му на DVD носители изпреварват тези на блокбъстъри като "Батман" и "Игра на тронове". След Париж творбата на Рикардо Кочанте е представяна на сцена и в други градове на Франция, в Италия, Великобритания, САЩ, Южна Корея, Белгия, Швейцария, Русия, Испания, Канада… Триумфът е безпрецедентен и до днес това е най-успешният музикален спектакъл във Франция с над 4 милиона публика. В Италия мюзикълът има над 1400 представления също с близо 4-милионна аудитория. В световен мащаб неговите около 5000 представления са гледани от повече от 15 милиона зрители.