Медия без
политическа реклама

Мистерия с „Ролинг Стоунс” в YouTube

Как се заобикалят законите на ЕС за авторските права

04 Яну. 2020
 Мик Джагър е на 76, но „Ролинг Стоунс” продължават да са сред най-горещите концертни атракции в рока.
EPA/БГНЕС
Мик Джагър е на 76, но „Ролинг Стоунс” продължават да са сред най-горещите концертни атракции в рока.

 Странна публикация в YouTube зарадва и много бързо разочарова и озадачи най-запалените фенове на „Ролинг Стоунс” в интернет. На 31 декември следобед акаунтът 69RSTRAX качи на страницата си във видеоплатформата колекция от 75 ранни записи на групата, включително изпълнения  на живо и неизползвани студийни версии, без никакви коментари и обяснения. Няколко часа по-късно, на 1 януари 2020 г., отново без обяснения и предупреждение, записите са изчезнали, съобщава „Гардиън”.

Проверката на изданието показва, че 69RSTRAX се е присъединил към YouTube на 29 декември, без никакви данни за своята идентичност. Задържителният за сайта имейл адрес се оказал свързван с ABKCO - издателска компания, която притежава правата върху значителна част от ранните записи на „Стоунс”. 

Според „Варайъти” отговорът вероятно трябва да се търси в директивата на Европейския съюз за авторското право. Съгласно законодателството на ЕС звукозаписите подлежат на авторски права през първите 50 години след създаването им - освен ако междувременно не са „законно публикувани“, като в такъв случай срокът на авторските им права се удължава с още 20 години. Така в края на 2019 г. ABKCO се е оказала пред алтернативата или да публикува записите, или да изгуби възможността да печели пари от тях занапред, защото записите (но не и композициите) са щели да бъдат освободени от авторски права.  

Публикуването и последвалото скриване на няколко десетки редки и неиздавани досега записи на прочутата рок група може би е било хитър опит на компанията да заобиколи законите на ЕС и да предотврати преминаването на записите в категорията „публично достояние” на 50-ата година от създаването им - такова обяснение на мистериозната случка предлага „Гардиън”.   

Други компании, сблъскали се с подобни проблеми, също са издавали колекции, представляващи интерес само за най-големите фенове – като албумът с пиратски записи на „Бийтълс” от декември 2013-а „The Beatles Bootleg Recordings 1963”, достъпен изключително чрез магазина на iTunes, отначало също само за няколко часа. В края на декември 2012 година „Сони мюзик” издаде компилация с недовършени и непубликувани песни на Боб Дилън, наречена буквално (и съвсем честно) „Колекция за удължаване на авторските права, Том I” - в тираж 100 броя, която се продаваше само в Европа.

Но за първи път музикална компания предприема толкова минималистичен подход към публикуването. И въпреки че (макар и само за броени часове) записите на „Ролинг Стоунс” са били достъпни в YouTube, те са били обработени с допълнителни шумове, така че да станат максимално непривлекателни за феновете, които биха могли да си ги свалят и да ги споделят. 

Последвайте ни и в google news бутон

Още по темата