Новият филм на знаменития френски кинорежисьор Люк Бесон „Догмен“ предизвика 6-минутни овации на Международния фестивал във Венеция, съобщи Variety. „Бесон може да е новодошъл във Венеция, но след топлия прием на филма му в четвъртък, той вероятно ще се завърне“, пише изданието.
Това изравнява 6-минутните аплодисменти на венецианската публика с „Ферари” на Майкъл Ман по-рано във втората вечер на престижния фестивал.
„Догмен“ е първият филм на 64-годишния Бесон след „Анна“ от 2019 г. и след като във Франция от него официално бяха снети обвиненията в сексуално насилие. Според изданието кинематографистът е бил трогнат от топлия прием на творбата му и по време на аплодисментите развълнувано прегръщал с мечешка прегръдка своите актьори, особено звездата на филма Кейлъб Ландри Джоунс, с когото е работил цяла година предварително по главната роля, преди камерите да се завъртят. Ландри Джоунс – една от надеждите на американското независимо кино, успя да присъства на събитието, след като организацията SAG-AFTRA разреши на актьорския състав временно споразумение на фона на продължаващата в Холивуд стачка. Адам Драйвър също получи разрешение да присъства на световната премиера на "Ферари" по-рано през вечерта.
За отбелязване е, че оценките на критиката и на зрителите за „Догмен“, който е сред 23-те заглавия в конкурсната програма във Венеция, явно се разминават: авторка на друг материал във Variety – Джесика Кианг, нарича „Догмен“ „тъп безсмислен филм“. Според синопсиса историята проследява живота на Дъглас (Кейлъб Ландри Джоунс) – „момче, наранено от живота, което намира спасение чрез кучетата“. Дъглас е малтретирано и отхвърлено от баща си дете, затваряно денонощно в клетка с кучета. То намира спасение в доверието и любовта към тях. Вече пораснал, героят на Ландри е инвалид, тъй като е прострелян от баща си, и живее в периферията на обществото, организирайки грабежи в домовете на богатите. В свободното си време пък се подвизава като драг кралица и пее песни на Едит Пиаф на сцената на кабаре.
По време на среща с журналисти Бесон разказа, че филмът "Догмен" е вдъхновен от статия за френско семейство, което е хвърлило детето си в клетка, когато то е било на 5 години. "Когато прочетох статията за момчето, което родителите му са хвърлили в клетка, се запитах: в кого може да се превърне този човек – в терорист или майка Тереза? Как ще оцелее и как ще се справи със страданието си? Просто се опитах да си представя живота му", споделя режисьорът, цитиран и от БТА.
Трилърът "Догмен" сякаш заимства колкото от "Книга за джунглата" с героя си Маугли, отгледан от животни, толкова и от мрака на "Жокера", преминавайки през "Едит Пиаф: Животът в розово" за саундтрака и "101 далматинци" в добавка. За снимките на филма са събрани десетки кучета с около 25 дресьори, като някои от тях са имали и собствена каравана.
През 2018 г. белгийско-нидерландската актриса Санд ван Рой, която участва във филмите му „Такси 5“ и „Валериан и градът на хилядите планети“ обвини режисьора в изнасилване. През февруари 2019 г. френската прокуратура прекрати делото срещу него поради липса на доказателства. След второ разследване съдия отхвърли делото през декември 2021 г. и през юни тази година Бесон беше освободен от всички обвинения от Касационния съд – най-висшия съд във Франция.
В ексклузивно интервю за Variety Бесон беше попитан дали се притеснява, че актьорите няма да искат да работят с него заради обвиненията в изнасилване. На което той отговори: „Това не е мой проблем. Опитвам се да се съсредоточа върху работата си през последните няколко години. Смятам се за човек на изкуството и най-важното нещо за мен е да пиша добри сценарии, като „Догмен“. Искам да пиша все по-добри и по-добри истории, защото ми остава да направя само още няколко филма – а след 20 години единственото нещо, което ще остане, ще са филмите”.
Филмът излиза по кината във Франция на 27 септември.