Един от най-изявените театрални фотографи в България – Стефан Н. Щерев, е готов да представи пред публиката своя нов филм. Това пръв съобщи самият той в своя профил във Фейсбук.
„Най-накрая дойде моментът, в който с голяма радост да обявя премиерата на новия си филм ТАМ/THERE. Над него работих в последните 5 години и поради това имах възможността да заснема кадри, които няма как да се видят в стандартно заснет филми за около месец-два. Пътуване през всички годишни времена, пътуване през красива природа из цяла България, 100% био естествен декор, но въпреки всичко това този филм е за едно друго „пътуване“ – вътрешното, съзерцателно пътуване в усамотение.
Пътуване отвъд думите, отвъд мисленето или говореното за себе си, за някой или за нещо. Отвъд всичко ежедневно. Отвъд всичко бързо. Обратно на всичко, което се случва и е „модерно“ в днешно време“, обяснява авторът.
Филмът не е бил лесен за изпълнение, а и жанрът му е особен. Той е абсолютно безмълвен – в него няма нито една реплика. За участници са избрани осем забележителни личности – изтъкнати творци или виртуози в своята „прозаична“ професия. Те са режисьорите Явор Гърдев, Александър Морфов, Галин Стоев, Мариус Куркински (също и актьор), писателят Георги Господинов, учителят Теодосий Теодосиев, скулпторът Павел Койчев и диригентът Йордан Камджалов.
„В този филм никой (буквално) няма да ви каже нищо, но надявам се да ви накара да чувствате и усещате много… Избрах популярни личности, които мълчаливо да се отделят от властта и диктата на своя публичен образ, от света на творческото си и социално амплоа и да потънат колкото се може по-надълбоко в себе си до степен да се разтворят в мащабните природни пейзажи. Това е тих филм за сливането на индивидуалния интимен свят с природните елементи“, пише Щерев.
За „Сега“ майсторът на обектива поясни, че неговите осем герои са заснети в собствени кратки филмчета, които съставят целия голям пълнометражен филм-съзерцание от 75 минути. Нито в един момент те не са събрани заедно на екрана, нито пък някой от тях комуникира с някого от останалите. Местата за тяхното свещенодействие са откритие на автора. „Единственото популярно място във филма са Седемте рилски езера, където е сниман Йордан Камджалов“, посочва Стефан Н. Щерев. С фотографското си око той е търсил филмът изцяло да е издържан визуално и да е интересен за гледане – определя го метафорично като движещи се снимки.
По собствените му признания, макар да е близък с всички замесени, особено трудно е спечелил за идеята Господинов и Морфов. Щерев благодари на писателя, че „след няколко отказа се съгласи и не само, а стоя с часове върху заледено езеро и така вероятно се кали за The Booker Prize“, а на режисьора – че „въобще се съгласи след години молби и покани от моя страна. Че ми даде за вдъхновение да прочета личните му записки и стихове, които си е водил по темата през последните 20 години“. Специални благодарности има и към всички други „артисти“ в проекта. Към Явор Гърдев – защото пръв се е „вързал на акъла му“ и е позволил да бъде сниман в продължение на 5 години в различни състояния из цяла България, към Павел Койчев – че въпреки своите 84 години по младежки самоотвержено е стоял с часове сред снега сам на един мост, към Мариус – за смирението, с което е вървял километри през полето, за да стигнат най-стария самотен дъб у нас.
Премиерата на ТАМ/THERE ще се състои на 5 ноември в кино „Люмиер“ – НДК, от 19 ч. След това Щерев ще разпространява филма си и, ако има интерес, обещава прожекции в цялата страна. Изпратил го е и на няколко международни фестивала в чужбина и се надява този експериментален „продукт“ да бъде селектиран в конкурсните им програми. Авторът замисля и втора част, в която в творческата авантюра ще бъдат въвлечени само жени.
УВОЛНЕН
През юли името на Стефан Н. Щерев беше поредното, което стана жертва на токсичните от месеци отношения в Народния театър. Трудовият договор на фотографа не бе продължен, като от ръководството изтъкнаха, че той е предявил финансови искания, които театърът не можел да изпълни. Пред „Сега“ Щерев определи като „100-процентова лъжа“ твърденията, че е имал финансови претенции и че е „много скъп фотограф“, когото театърът не може да си позволи. Според него разговор изобщо не е имало. Когато той отишъл да попита дали договорът му ще бъде продължен, му казали, че това няма да стане при никакви условия, без да му се обясни причината. Щерев напомня, че по подобен начин се е случвало да бъдат освободени или принудени да напуснат и други хора от екипа след идването на новия директор Васил Василев.
Иначе в сайта на Народния театър творческата биография на Стефан Н. Щерев все още фигурира. Тя гласи: „Стефан Н. Щерев е най-изявеният български театрален фотограф и видеограф, със заснети над 80 театрални постановки. Работи с режисьорите Явор Гърдев, Александър Морфов, Галин Стоев, Мариус Куркински, Камен Донев, Деян Пройковски, Йерней Лоренци, Иван Пантелеев, Теди Москов, Бина Харалампиева, Диана Добрева, Крис Шарков и много други. В края на 2021 г. издава първия по рода си в България фотографски албум „Съвременен български театър“ Том 1., който съдържа 700 страници с над 1000 фотографии от емблематични български театрални постановки“.