Бертран Таверние, плодовит френски режисьор, известен с филми като „Безупречна репутация“, „Неделя в провинцията“ и „Около полунощ“, е починал на 79 години, съобщи „Варайъти“, позовавайки се на семейството му. През последните месеци Таверние се бореше с панкреатична инфекция. Смъртта на режисьора бе потвърдена в четвъртък от френския институт „Люмиер“ и артистичния директор на Кан Тиери Фремо.
Роджър Еберт, покойният критик на „Чикаго Сън-Таймс“, нарече Таверние „един от най-талантливите и умели френски режисьори, лидер на поколението след Новата вълна“ и призна, че с работата си режисьорът тихо е опровергал „авторската теория“ (която критикът някога подкрепяше), „тъй като Таверние никога не налага себе си или един стил“ на зрителя.
„Ако в работата му има общ елемент, това е съчувствието към ближните, ентусиазмът от триумфите им, споделянето на разочарованията им — каза Еберт. — Когато гледаш филмите на някои режисьори, започнаш са се чувстваш по-близо до тях. С филмите на Таверние се чувстваш по-близо до живота.
Таверние привлича внимание и извън Франция, с филми като – „Часовникарят от Сен Пол“ (спечелил Специалната награда на журито на Берлинале през 1974), „Живот и нищо друго“ (с БАФТА за най-добър чуждоезичен филм от 1990 г.), „Примамката“ (Златна мечка през 1995 г.), „Всичко започва днес“ (Специална награда отново на Берлинале през 1999) и „Принцесата на Монпенсие“.
Особена популярност в средите на джаз музикантите и феновете на тяхната музика Таверние спечели с „Около полунощ”, филм, с който изследва този свят така, както може да го направи само човек, израснал с американската култура и останал завинаги влюбен в нея. За филма „Вашингтон Пост“ писа — „Това е единадесетият час за поколение джазмени и „Около полунощ“ звучи като реквием за стила бибоп, „тази проста дума за сложна музика“, както отбелязва Декстър Гордън, саксофонистът с огромен принос за автентичността (и с номинация за „Оскар“) в красноречивата ода на Бертран Таверние".