Съд в Лос Анджелис отхвърли в четвъртък иск, който звездите от "Ромео и Жулиета" бяха завели заради гола сцена във филма на Франко Дзефирели от 1968 г. Във въпросната сцена не се изобразява детска порнография, а искът е заведен твърде късно, се казва в съдебното решение. Съдията от Върховния съд Алисън Макензи се произнесе в полза на молбата на ответника "Парамаунт пикчърс". Оливия Хъси, която играе Жулиета на 15-годишна възраст, и Ленард Уайтинг, който се превъплъщава в 16-годишния Ромео, искаха обезщетение от над 500 милиона долара от студиото. Днес и двамата са над 70-годишни.
Макензи определи, че въпросната сцена е защитена от Първата поправка на Конституцията на САЩ, като установи, че актьорите "не са представили никакви доказателства, че филмът може да се счита за достатъчно сексуално внушаващ, за да бъде окончателно обявен за незаконен".
Адвокатът на Хъси и Уайтинг заяви, че те планират да подадат нова версия на иска във федералния съд.
Режисьорът Франко Дзефирели, който почина през 2019 г., първоначално казал на двамата, че ще носят бельо в телесен цвят в сцената в спалнята, която е показана в края на филма, твърди искът. На сутринта на снимките обаче Дзефирели казал на Уайтинг и Хъси, че ще носят само грим за тяло, като все пак ги уверил, че камерата ще бъде разположена по начин, който няма да покаже голота. Въпреки тези уверения, те били заснети голи без тяхно знание, в нарушение на калифорнийските и федералните закони срещу непристойно поведение и експлоатация на деца.
Дзефирели настоял, че те трябва да играят голи, "в противен случай снимките ще се провалят" и кариерата им ще пострада, пише още в иска им. Актьорите твърдят, че се е случило точно обратното, че нито един от тях не е направил кариера, каквато предполага успехът на филма, и че измамата, сексуалното насилие и сексуалният тормоз, на които са били подложени, са им причинили емоционални щети и психически страдания в продължение на десетилетия.
Съдията обаче установи, че ищците са "чели избирателно" закона и не са представили правни аргументи защо той трябва да се прилага за "предполагаеми произведения с художествени достойнства, като например наградения филм, за който става дума тук". Тя цитира прецедент на апелативния съд, според който детската порнография е "особено отблъскваща", но "не всички изображения на голи деца са порнографски". Решението на съдия Макензи се основава на калифорнийски закон, който има за цел да защити свободата на словото на ответниците от потъпкване чрез съдебни искове и често е първата линия на защита при завеждане на съдебни дела.
"Ромео и Жулиета" получи четири номинации "Оскар" през 1969 г. - за най-добър филм, костюми, режисура и операторско майсторство, като печели за най-добър филм и костюми. Филмът и музиката към него се превръщат и в зрителски хит по онова време и - въпреки голата сцена, в която за кратко се виждат голите задни части на Уайтинг и гърдите на Хъси - той е прожектиран на поколения гимназисти, изучаващи трагедията на Шекспир.
В интервю за Variety през 2018 г. Оливия Хъси има друго отношение към голата сцена. "Никой на моята възраст не го беше правил преди. Необходимо беше за филма", казва тя и добавя, че Дзефирели е заснел кадрите с вкус. Същата година, в друго интервю за Fox News, Хъси коментира, че сцената е била "табу" за тогавашна Америка, но голотата е била вече широко разпространена в европейското кино. "Не беше голяма работа. А Ленард въобще не се стесняваше! По средата на снимките напълно забравих, че съм без дрехи".
Според сина на големия режисьор - Пипо Дзефирели, през всичките тези десетилетия Хъси и Уайтинг са поддържали отношения на дълбока благодарност и приятелство към баща му, като са дали стотици интервюта за своя "много щастлив опит, увенчан със световен успех". По-късно, напомня той, Оливия Хъси работи отново с Дзефирели-старши в "Исус от Назарет". Ленард Уайтинг пък дори пристига във Флоренция за погребението на маестрото през 2019-а и споделя спомени за него по време на мемориалната гала вечер в памет на именития режисьор през февруари 2020-а в Лондон.
Франко Дзефирели почина на 96-годишна възраст, а неговата "Ромео и Жулиета" и до днес е смятана за най-добрата екранна адаптация на Шекспировата трагедия.