Иван Добчев сигурно няма да остане доволен, но след номинацията "Оскар" за "Борат 2" и няколко по-малки екранни изяви Мария Бакалова отново получава главна роля в Холивуд. От днес можем да я гледаме в комедията на ужасите "Убийствена игра" – убийствено тъп превод на "Александра филмс" по оригиналното Bodies Bodies Bodies. Все пак дистрибуторът заслужава похвала, че филмът на независимата компания А24 стига до големия екран у нас – макар и само заради добавената стойност на българската участничка в него. Бакалова дори записа кратко приветствие към родната публика по случай премиерата.
Въпреки че труповете падат театрално и се лее червена боя, "Убийствена игра" се отличава от другите популярни младежки слашъри, излезли на екрана през 2021 г. - "Писък 5" и "Хелоуин убива". Бидейки поредни продължения – всеки в своя успешен франчайз – те разчитат основно на носталгия и на "старите" звезди - от Кортни Кокс до Джейми Лий Къртис. Холандската режисьорка Халина Рейн, за която това е втори филм (преди да премине зад камерата, има значителен опит като актриса) и англоезичен дебют, решава да направи нещо различно – класова и поколенческа сатира, маскирана като хорър. Метакоментарът съвсем не е нещо непознато за жанра, но тя отива по-далеч в обрисуването на поколението на тик ток и инстаграм. Просто затворете половин дузина младежи в една къща и им спрете интернета, да видите какво ще стане! Именно това се случва с героите на "Убийствена игра".
Група богаташки синчета и дъщери, около 20-годишни, посрещат прогнозата за гръмотевична буря с парти в имението на едного от тях. Всичко изглежда по план, но в купона се внедряват "външни" – загадъчната и определено непривилегирована емигрантка от Източна Европа Бий ("От Москва ли си? "Доктор Живаго е любимият ми филм!" – пита Бакалова една от героините), която пристига заедно с гаджето си Софи; и 40-годишният приятел на лудичката Алис, който бързо ще се окаже главния заподозрян. Играта "Върколак" (известна и като Bodies Bodies Bodies), с която скучаещите младежи се развличат през нощта, се превръща в играчка-плачка, а всяка катана, нож и пистолет, които влизат в кадър, съвсем скоро – и съвсем по Чехов – биват използвани по преназначение.
Криминалната мистерия в "Убийствена игра" следва класическата схема от "Десет малки негърчета" на Агата Кристи (макар че негърчетата в компанията – упс, така не е прието вече да се казва – са само две). На светлината на смартфоните си, в изобретателен лабиринт от стълби и светлосенки героите се лутат не с цел да оцелеят, а да разберат кой е убиецът – затова и изненадващият финал няма да дойде за всички.
Халина Рейн и сценаристката Сара Делап са сготвили съвременно либерално зрелище, което започва със страстна еднополова целувка в едър план – позната ни още от трейлъра – между чернокожата Софи (Амандла Стенберг) и Бакалова. Но тук има повече ирония, отколкото конформизъм. През целия филмов разказ върви един пласт злободневна медийност – приятелите сякаш не разговарят, а се обстрелват с реплики в туитър; сякаш не действат, а позират за снимки в инстаграм и клипчета в тик ток. И както всеки ден виждаме и помежду си в социалните мрежи, много бързо разбирателството се замества от омраза и подозрения. В това свое послание "Убийствена игра" отива отвъд клишетата на жанровото кино.
Въпреки че Холивуд вече демонстрира, че ясно е определил "типажа" на Мария Бакалова – сладка и несигурна героиня от другия свят, която обаче крие изненади и комедийни развръзки, тази роля е добро попадение в CV-то на изгряващата звезда.