"Силата на кучето" на Джейн Кемпиън, продуциран от Netflix, очаквано оглави номинациите "Оскар". Той се състезава в 12 категории, сред които най-престижните - за филм, режисура, адаптиран сценарий, главна мъжка роля, второстепенна мъжка (две) и женска роля.
Психологическият уестърн на новозеландската режисьорка, който вече спечели 217 отличия в този награден сезон, е и фаворит за спечелването на "Оскар" за най-добър филм. С това жените биха извършили нечуван подвиг в Меката на старите бели мъже - след като в първите 92 години на Академичните награди само веднъж филм на режисьорка е покорявал този връх (Катрин Бигълоу, 2009), 2021 и 2022 могат да се окажат двете поредни години, в които най-високото киноотличие попада в ръцете на жена. През миналия април Клои Жао спечели със "Земя на номади".
Но да се върнем към тазгодишните номинации. Втори в редицата е великолепният "Дюн", който престъпно отсъства от номинациите за най-добър режисьор (Дени Вилньов), но остава сред фаворитите за филм, адаптиран сценарий, операторско майсторство, музика и всички технически категории. Неговите номинации са общо 10.
С по 7 са други два шедьовъра на 2021 г. - "Белфаст" на Кенет Брана и "Уестсайдска история" на Стивън Спилбърг, като и двата се нареждат сред претендентите за филм на годината и за най-добър режисьор. За разлика от "Дюн", актьорската игра в който не е впечатлила членовете на Академията, Джуди Денч и Киърън Хайндс печелят номинации за поддържащи роли в "Белфаст", а Ариана Дебоуз - за римейка на "Уестсайдска история".
Любопитен факт съобщава Би Би Си: две двойки в живота са номинирани за "Оскар" съответно при мъжете и жените. Пенелопе Крус е кандидат за "Оскар" за главна женска роля с "Паралелни майки", а съпругът й Хавиер Бардем - за главна мъжка в Being the Ricardos. Сгодените Джеси Племънс и Кирстен Дънст са номинирани съответно за поддържащите си изпълнения в "Силата на кучето".
Новата политика на "включване" на различни раси и етноси е разиграна предимно чрез 6-те номинации на "Методът Уилямс" - биографичен филм за бащата на тенисистките Винъс и Серена Уилямс с участието на Уил Смит. Той щеше да е единственият случайно попаднал в компанията на 10-те най-добри филма за годината, ако не бяха сложили там и злободневния "Не поглеждай нагоре". Уил Смит също е номиниран за най-добър при актьорите, редом с далеч по-заслужилия Дензъл Уошингтън ("Трагедията на Макбет").
Само отчасти като изненада могат да се тълкуват 4-те престижни номинации на японския "Карай колата ми" - след като през 2020 г. корейският "Паразит" спечели точно толкова "Оскари". Адаптацията по разказ на Харуки Мураками се състезава за най-добър филм, режисура, международен филм и адаптиран сценарий. Коментаторите отбелязват отсъствието на Лейди Гага от категорията за най-добра актриса ("Домът на Гучи"), но не е пропуснато впечатляващото изпълнение на Кристен Стюарт в друг биографичен филм - лейди Даяна в "Спенсър".
Сред приятните изненади на сутринта (номинациите бяха обявени в Лос Анджелис в 5:18 ч. местно време) са двете признания за "Най-лошата личност на света" - един от най-приятните европейски филми на 2021 г., който тръгва в петък по нашите екрани. Освен за международен филм (редом с претенденти от Япония, Дания, Италия и, за пръв път - Бутан), той е номиниран и за най-добър оригинален сценарий. При анимациите се състезават два филма на "Дисни" с един на "Пиксар", датския Flee (номиниран и за чуждестранен) и слабоизвестния "Семейство Мичъл срещу машините".
Наградите "Оскар" за 2022 г. ще бъдат връчени на 27 март в Лос Анджелис, а ето и списък с номинациите в по-важните категории:
Най-добър филм на годината:
"Белфаст"
CODA
"Дюн"
"Не поглеждай нагоре"
"Карай колата ми"
"Методът Уилямс"
Licorice Pizza
"Улицата на кошмарите"
"Силата на кучето"
"Уестсайдска история"
Най-добра актриса в главна роля:
Джесика Частейн - The Eyes of Tammy Faye
Оливия Колман - "Изгубената дъщеря"
Пенелопе Крус - "Паралелни майки"
Никол Кидман - Being the Ricardos
Кристен Стюарт - "Спенсър"
Най-добър актьор в главна роля:
Хавиер Бардем - Being the Ricardos
Бенедикт Къмбърбач - "Силата на кучето"
Андрю Гарфийлд - Tick, Tick... Boom!
Уил Смит - "Методът Уилямс"
Дензел Уошингтън - "Трагедията на Макбет"
Най-добър режисьор:
Кенет Брана - "Белфаст"
Рюсуке Хамагучи - "Карай колата ми"
Пол Томас Андерсън - Licorice Pizza
Джейн Кемпиън - "Силата на кучето"
Стивън Спилбърг - "Уестсайдска история"
Най-добър адаптиран сценарий:
Coda
"Дюн"
"Карай колата ми"
"Изгубената дъщеря"
"Силата на кучето"
Най-добър оригинален сценарий:
"Белфаст", Кенет Брана
"Не поглеждай нагоре", Адам Маккей
"Методът Уилямс", Зак Бейлин
Licorice Pizza, Пол Томас Андерсън
"Най-лошата личност на света", Ескил Фогт, Йоахим Триер
Най-добър международен филм:
"Карай колата ми", Япония
Flee, Дания
"Божията ръка", Италия
"Лунана: Як в класната стая", Бутан
"Най-лошата личност на света", Норвегия
Най-добра пълнометражна анимация:
"Енканто"
Flee
"Лятното приключение на Лука"
"Семейство Мичъл срещу машините"
"Рая и последният дракон"
Най-добро операторско майсторство:
"Дюн", Грег Фрейзър
"Улицата на кошмарите", Дан Лаустсен
"Силата на кучето", Ари Уегнър
"Трагедията на Макбет", Бруно Делбонел
"Уестсайдска история", Януш Камински
Най-добра оригинална филмова музика:
"Не поглеждай нагоре", Николас Брител
"Дюн", Ханс Цимер
"Енканто", Джърмейн Франко
"Паралелни майки", Алберто Иглесиас
"Силата на кучето", Джони Грийнууд
Най-добра оригинална песен:
Be Alive, Бийонсе и DIXSON - "Методът Уилямс"
Dos Oruguitas, Лин Мануел Миранда - "Енканто"
Down to Hoy, Ван Морисън - "Белфаст"
No Time to Die, Били Айлиш и Финиъс О'Конър - "Смъртта може да почака"
Somehow You Do, Даян Уорън - "Четири хубави дни"