Дуа Липа, „Колдплей“ и „Бийтълс“ са помогнали на британската звукозаписна индустрия да спечели 519,7 милиона паунда в чужбина миналата година, което е най-високият показател в историята, съобщава The Telegraph.
Приходите от износ на музика са нараснали с 6% в сравнение с 2019 г., подпомогнати от "експлозивния растеж на потребителите на стрийминг платформи", заявиха от Асоциацията на звукозаписните компании BPI. Една на всеки 10 песни, стриймвани глобално, е от Великобритания, като 300 британски изпълнители могат да се похвалят с над 100 милиона стриймвания.
Don't Start Now на Дуа Липа е бил най-големият британски хит през 2020 г. Клубният химн е слушан през стрийминг платформи общо 1,62 милиарда пъти, докато албумът й Future Nostalgia, спечелил награда "Брит", е 10-ият най-продаван за годината. Вторият албум на Хари Стайлс Fine Line се представи още по-добре - и стана петият най-продаван албум в света за 2020 г.
Въпреки тези постижения няма британски артисти, успели да се наредят сред 10-те най-продавани за годината във всички формати - което повдига въпроси относно способността на местната музикална индустрия да създава глобални суперзвезди на все по-конкурентен пазар. Начело на световния списък застана корейската поп банда BTS, а останалите идват от САЩ и Канада - в този ред: Тейлър Суифт, Дрейк, The Weeknd, Били Айлиш, Еминем, Пост Малоун, Ариана Гранде, Juicy WRLD и Джъстин Бийбър. Обединеното кралство все още е най-големият износител на музика в света след САЩ - но делът му на световния пазар е спаднал от 17% през 2015 г. на 10% през миналата година.
С изключение на албума на Дуа Липа, 2020-а беше относително тиха за големи нови издания от британски изпълнители. Тази година може да бъди съвсем различна - с Адел, Ед Шийрън и „Колдплей“, които работят по нови албуми. Глобалната популярност на класически рок групи като „Бийтълс“, „Куийн“, „Пинк Флойд“ и „Ролинг Стоунс“ също спомогна за рекордните постижения на британската музикална индустрия при стрийминг услугите.
Тези успехи идват, докато музиканти и текстописци организират все по-шумни протест за начина, по който се заплаща излъчването на музика в интернет. От Съюза на музикантите и британската Академия на авторите на песни и композиторите казаха пред парламентарна комисия, че създатерит на музика са „силно ощетени“, докато големите пари отиват в звукозаписните компании. Според кампанията Broken Record артистите получават около 16% от общия доход от стрийминг, докато звукозаписните компании получават около 41%, а стрийминг платформите - около 29%.
В изявление на BPI обаче се уточнява, че стриймингът работи в полза на музикантите - 1800 артисти имат повече от 10 милиона стриймвания във Великобритания през 2020 г., което им е донесло средно по около 30 хиляди британски лири. Твърди се и че той е направил пазара по-демократичен - 10-те най-добри изпълнители представляват само 5% от цялата музика, слушана през платформите миналата година. През 2005 г., когато пазарът все още беше доминиран от компактдисковете, най-купуваните 10 изпълнители са били отговорни за 13% от всички продажби.